Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

Inlägg av christer »

Är det inte den svenskspråkiga Wikipedian vi skall förbättra och underhålla.
Det fina med Wikipedia är att man utan att fråga får kopiera och använda uppgifter i olika sammanhang.

Ett digital-tekniskt proplem, som ännu inte lösts är följande:

Hur skall jag kunna njuta av tredimensionella stereobilder med min dator ?
De två bilderna är tagna med samma inställning, men från två lägen sinsemellan
förskjutna 30-50 cm i sidled. Med två tittskåp Gucken är de häftiga som diapositiv.
Det ena för vänster och det andra för höger öga.

Behövs det någon form av glasögon med två inbyggda skärmar och en dator för vardera ögat ?

Mitt dilemma är att jag ännu inte kan se mina digibilder i det djup-format de har.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Bilder från uddevalla, en varm vår/nysommardag!

Foto på bävån.

Kod: Markera allt

Camera:  	Canon EOS 350D Digital
Exposure: 	1/4000 sec
Aperture: 	f/6.3
Focal Length: 	33 mm
Bild

Stor bild på flickr

Det nyaste till min kamera var inköp av batterigrepp till min EOS ;)
Jag tycker att känslan av det är helt underbart. I fotoklassen vägrade jag använda mig av färgfilm.
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

christer skrev:Är det inte den svenskspråkiga Wikipedian vi skall förbättra och underhålla.
Det fina med Wikipedia är att man utan att fråga får kopiera och använda uppgifter i olika sammanhang.
Svenskspråkiga wikipedia har ingen egen bilduppladdningsmöjlighet, utan man ska ladda upp alla bilder (mediafiler) på den gemensamma databasen "Wikimedia Commons".
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Nya Ubuntu 8.04 erbjuder F-Spot

Är detta överhuvudtaget användbart ?
När man fått fram en bild med filbläddraren kan man öppna bilden med F-Spot.
F-Spot fungerar då som en filbläddrare av det ynkligaste laget. Ingen redigering . Möjligen kan en bild vändas
Filbläddraren är bättre.

Öppnar man F-Spot från Program, Grafik får man ett F-Spot med annat utseende. Redigering verkar vara möjlig,
men öppnade bild blir bara gråsvart miniatyrbild. Bläddringsfunktion och bildsökniong verkar vara under all kritik.
F-Spot är så krångligt att jag inte kunnat få någon nytta av det på en hel timme. Har man ställt in färger kan man inte spara.

Man förstör arkiven med F-Spot.
Tydligen måste gamla gThumb installeras pånytt.

Hur bli vän med F-Spot ?
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

christer skrev:Nya Ubuntu 8.04 erbjuder F-Spot

[...]

Hur bli vän med F-Spot ?

Man blir inte vän med F-spot, man drar ner gThumb igen.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Jag är inte heller någon vän av f-spot direkt, föredrar digiKam.

Liten bild från Falkasjön

Bild
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

F-Spot saknar smidig filhantering som Open, Save, Save As, Copy, Paste.
Egenskaper kan ställas in, men mycket tidsödande.

Avinstallerade F-Spot och installerade gThumb istället.

(Lycklig som inte behöver Wine och Windowsversionen av Irfan View.)
Användarvisningsbild
LadyFrost
Kontakt:

Inlägg av LadyFrost »

christer skrev:Nya Ubuntu 8.04 erbjuder F-Spot

När man fått fram en bild med filbläddraren kan man öppna bilden med F-Spot.
F-Spot fungerar då som en filbläddrare av det ynkligaste laget. Ingen redigering . Möjligen kan en bild vändas
Filbläddraren är bättre.

Öppnar man F-Spot från Program, Grafik får man ett F-Spot med annat utseende. Redigering verkar vara möjlig,
men öppnade bild blir bara gråsvart miniatyrbild. Bläddringsfunktion och bildsökniong verkar vara under all kritik.
F-Spot är så krångligt att jag inte kunnat få någon nytta av det på en hel timme. Har man ställt in färger kan man inte spara.

Man förstör arkiven med F-Spot.
Tydligen måste gamla gThumb installeras pånytt.

Hur bli vän med F-Spot ?
Man använder F-spot för vad F-spot är tänkt. F-spot är ett katalogiserings- och struktureringsprogram som även erbjuder enklare bildredigering som tillfixning av färger, beskärning och röda-ögon-borttagning. Främst är det tänkt att man ska importera bilderna via F-spot som då sorterar dem i kataloger efter år/månad/dag de är tagna. För att lättare hitta dina bilder efter det taggar du upp dem i F-spot, och varje bild kan ha flera taggar som du kan söka på. Om du till exempel vill hitta alla bilderna du taggat med din tagg "hund" så klickar du bara på taggen och får se alla. Du kan också välja att se alla bilder från en viss månad och så vidare. Det är otroligt smidigt och F-spot är en fantastiskt applikation om man använder det till det det är tänkt.

När du ställt in någonting i en bild så sparas det automatiskt. Den bilden läggs som en version av din bild med namnet filnamn (modified).filändelse. Du kan också via F-spot öppna bilder i Gimp, och då kan F-spot skapa en kopia åt dig som du redigerar och sedan sparar, och F-spot indexerar den automatiskt och lägger till den som ytterligare en version av bilden.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Använder Ubuntus eget gThumb sedan flera år.
Med gThumb kan jag ändra röda ögon, beskära bilder, ändra antalet pixlar.
Ändra färger, nyanser, ljusstyrka osv. En hel del är dock bättre i F-Spot

Mitt arkiv har kataloger med namn som 080425, vilket betyder att det är
bilder, som tagits ur kameran 2008 april 25. De blir automatiskt sorterade i
årgång, sedan i månad och sedan hittar man lätt bilderna, som då tagits ur kameran.
Arkivet rör ingen. F-Spot började kopiera in nya saker. För säkerhets skull måste man då ha dubbla
arkiv med F-Spot. Vet inte hur katalogiseringen sparas på minnet.
Med gThumb har vi plockat ut bilder med din katt och fått ett nytt kattarkiv.

De flesta har haft problem med sina gamla originalarkiv. De kan kanske inte läsas med
nyinstallerat Linux. Du är inte ägare, rättigheter saknas och kan inte ändras. RW-drivern har ändrats
IBM fungerar inte med Roxio. Och nu befarar jag att då programmet
F-Spot saknas efter 5 år kan något nytt hända. Katalogiseringarna kan inte öppnas och
hanteras utan F-spot. Är F-Spot en säkerhetsrisk liksom IBM:s och Roxios drivers ?
gThumb är säkert och beprövat och hittar inte på något av sig självt.

Dock förvånar det att F-Spot har valts av Ubuntu 8.04. Det måste ju då finnas något guldkorn gömt i det.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Själv tycker jag att XNView ligger ljusår före allt annat, så bra att det är mitt standardprogram både i Windows och Ubuntu. Finns inget som som ens kommer i närheten i snabbhet och flexibilitet. (tar över 450 olika bildformat till exempel) Skapa webbsidor med ett enda klick, panoramabilder, just name it. Skapa exe filer av slideshows med tillhörande ljud och transitions (om man känner för det) Snabbt är det också, som en vessla. Irfanview är inget jämfört med XnView. (har båda)

Skapa kontaktkartor med ett klick.

Batchprocessa massor med bilder är rena paradiset i XnView.

XnView finns för alla OS.

http://www.xnview.com/

http://newsgroup.xnview.com/viewtopic.php?p=54654

(funkar även fint att använda windows versionen under wine)
Användarvisningsbild
LadyFrost
Kontakt:

Inlägg av LadyFrost »

christer skrev:Använder Ubuntus eget gThumb sedan flera år.
Med gThumb kan jag ändra röda ögon, beskära bilder, ändra antalet pixlar.
Ändra färger, nyanser, ljusstyrka osv. En hel del är dock bättre i F-Spot
F-spot har precis fått en hel del nya funktioner (skärpa, softfokus, räta upp bild och så vidare), men jag föredrar fortfarande Gimp för bildbehandling. I F-spot skapar man en kopia av bilden som man sedan öppnar med Gimp, så kommer bilden synas som en version av tidigare bild (Observera att det dock blir skilda filer i systemet, fil.jpg, fil (modified).jpg och fil (modified in gimp image editor).jpg t ex).
christer skrev:Mitt arkiv har kataloger med namn som 080425, vilket betyder att det är
bilder, som tagits ur kameran 2008 april 25. De blir automatiskt sorterade i
årgång, sedan i månad och sedan hittar man lätt bilderna, som då tagits ur kameran.
Arkivet rör ingen. F-Spot började kopiera in nya saker. För säkerhets skull måste man då ha dubbla
arkiv med F-Spot. Vet inte hur katalogiseringen sparas på minnet.
Med gThumb har vi plockat ut bilder med din katt och fått ett nytt kattarkiv.
Om du redan har en katalogisering kan du välja att bara indexera bilderna, och inte kopiera dem till för F-spot förvald plats (Photos/2008/4/16 för dagens bilder). Katalogiseringen är rent filmässig, precis som din manuella sortering av bilderna fast F-spot gör det åt dig. Om du har tagit bilder under tre dagar skapar F-spot tre kataloger under samma månad med de olika dagarnas datum, och lägger rätt bilder i rätt katalog. Inget strul, bara sortering.

Hur har du flyttat bilderna med gThumb, har du fysiskt kopierat/flyttat bilderna till en ny katalog eller har du bara märkt upp "kattbilderna" med "katt"? Det sistnämnda, som man kan göra i F-spot, sparar väldigt mycket tid och tålamod, för då kan du tagga en bild med din syster och din katt som är tagen hemma med "syster" "katt" och "hemma" eller vad du nu vill kalla dina taggar. Det gör att bilden är lätt att hitta igen i F-spot. Skulle du i något senare skede inte ha F-spot tillhands ligger bilden fortfarande i sin katalog efter vilket datum den är tagen.
christer skrev:De flesta har haft problem med sina gamla originalarkiv. De kan kanske inte läsas med
nyinstallerat Linux. Du är inte ägare, rättigheter saknas och kan inte ändras. RW-drivern har ändrats
IBM fungerar inte med Roxio. Och nu befarar jag att då programmet
F-Spot saknas efter 5 år kan något nytt hända. Katalogiseringarna kan inte öppnas och
hanteras utan F-spot. Är F-Spot en säkerhetsrisk liksom IBM:s och Roxios drivers ?
gThumb är säkert och beprövat och hittar inte på något av sig självt.
F-spot gör inga dumheter med dina bilder. När du importerar bilder från kamera eller katalog kan du välja att låta F-spot kopiera bilderna till hårddisken eller bara indexera dem (lämpligt om du vill behålla din gamla katalogstruktur). Om du ber den kopiera bilderna till hårddisken så skapar den en katalog med namnet Photos, och underkataloger för varje år/månad/dag. Vad är det för fuffens med det? JA, du kan titta på alla bilderna utan F-spot, det är fritt fram. F-spot ändrar INGENTING med bilderna, den sorterar dem bara. Taggarna du lägger till på bilderna påverkar inte bilderna som sådana, utan bara hur du sorterar upp dem i F-spot.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Och tänk på att komprimera ned era bilder om ni har dem i oskadat orginalskick, dvs tif, raw, bmp eller dylikt format. JPG bilder är för alltid skadade med sina komprimeringsfyrkanter.

PNG, JPG2000 funkar bra. Ännu bättre är att pressa dem en bit mer med rar eller 7zip solid archive, man slipper dessutom miljoner småfiler på hårddisken och 20 GB bilder blir strax 5 GB bilder istället.

Jag komprimerar allting jämt pga att det blir så mycket smidigare och mindre mängd att hantera. Och vad man sparar skivor och hårddiskutrymme. ;)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Klickade på Download XnView for Ubuntu, men ingenting hände. Inte ens med dubbelklick.
I Program Lägg till / Ta bort finns det heller inte.

I listan för OS finns inte Ubuntu eller Debian klart omnämnt. Blir det till att ändra RPM till deb fil eller något liknande ?
Har inget annat än Ubuntu. ( XP, Vista, SuSE är glömt tillsvidare kan inte med många K:n , Kameleonten eller dubbelklicken.)
MacOS X
Linux x86
Linux ppc
FreeBSD x86
OpenBSD x86
NetBSD x86
Irix mips
Solaris sparc
Solaris x86
HP-UX
AIX
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Gör så här..............

(kolla tipset längst ned på tråden hur man gör om rpm till ett debian paket)

http://newsgroup.xnview.com/viewtopic.php?p=54654

Windows versionen under Wine funkar fint det också. :)

Vill du konvertera rpm paketet till ett deb så använd den här länken.

http://kitenet.net/~joey/code/alien/

Jag använde XNview redan 2004 till Mandrake efter att ha använt det något år till Windows, och tro mig det är ett ruskigt bra program.

Vänta lite, jag hittade något här på forumet om XnView som kanske kan vara värt att läsa först.
sontho skrev:Jag gillar Xnview som kan göra detta (och mycket mer)
bl a kan man få med valfria ITPC och eller EXIF uppgifter på tumnagelbilderna och eller den fullstora.
Och bilderna kan förminskas i samma veva.
Tyvärr fungerar det bäst i windowsversionen >:( .... än i varje fall ::)
Jag har precis installerat den genoma wine i 7.04 så jag har inte testat allt riktigt än (via wine alltså)

/Thomas

Edit
Länk http://www.xnview.com/
woicer

Inlägg av woicer »

Kan långt ifrån säga att jag är duktig, men innehar själv en Pentax K10D som jag fotar med ibland, riktigt kul.

Här har vi några bilder jag tagit:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De flesta är väl lite halvtaskiga närbilder, men är som sagt något som vi stämplar som nybörjare!
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Riktigt snygga. :)

Jag var själv väldigt intresserad av fotografi på sena 80 talet och början på 90 talet. Jag köpte nästan varenda fototidning och läste ihärdigt. En av mina favoritfotografer var Christer Strömholm.

Ta en titt på de här bilderna.

http://www.stromholm.com/bild/bilder/barn/index.htm

Har alltid tyckt mycket om svartvitt, jag framkallade själv och drömde om en Hasselblad, som tyvärr var lite för dyra för mig. Men jag fotade förstås förg och dia också, Kodachrome 64 var favoriten bland dia film och Tri-X Pan var min svartvita favoritfilm.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Använde samma filmer och framkallade svartvita med Kodac Microdol X.
Köpte film i metervara och laddade kameran med lämpliga längder.
Kunde också klippa av en film och lämna resten i kameran.
Fick också fina dior med en Agfa med färgtemperatur 5800 °K.

För flera år sedan blev det till digital. Skärpedjupet med de korta brännvidderna
och de små "filmformaten" är överväldigande. Vill inte längre övergå till systemkamera
De är helt enkelt otympliga och resultaten är inte så mycket bättre trots filmens Gigapixel.
Färg är att föredra framför svartvitt eller brun-gräddgult.
"Mörkrumsarbetet" med datorn är också mycket roligare och "filmen" är ju billig.

Har ändå inte helt hängt med, då jag inte ens kan visa mina tredimensionella digitala.
(Bilderna går parvis en för vänster öga och en för höger öga.)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Kul att se att det finns fler fotoentusiaster på forumet. :)

Jag håller med dig, att sitta och justera sina bilder digitalt är fantasiskt kul och givande, det är otroligt vilken kraft vi hemanvändare fått i händerna. Jag lagade ett fotografi åt en väns pappa, det var runt 40 år gammalt, sönderrivet och knycklat, kaffefläckar på hela bilden. Efter några timmars jobb så såg bilden ut som ny igen. Jag fick ta lite från ena ögat att laga det andra med, bland annat, bleka om hela bilden och ta bort varenda liten rispa i den, men kul var det att resultatet blev såpass bra. Man måste göra allt så att det inte märks det minsta att det är lagat, och det är inte alltid så lätt, men i det här fallet så gick det bra. Då satt jag med Photoshop och använde mig delvis av Alien Skins "Image Doctor" ihop med standardprylarna i Photoshop. Jag är inte lika van vid Gimp så därför valde jag att jobba med nåt som jag kan, i alla fall på den bilden.

Svartvitt är otroligt snyggt rätt taget. Porträtt blir oftast mycket elegantare i svartvitt tycker jag, en elegans man aldrig kan få fram i färg.
Bilagor
07.jpg
07.jpg (35.89 KiB) Visad 2200 gånger
woicer

Inlägg av woicer »

DimensionX skrev:Kul att se att det finns fler fotoentusiaster på forumet. :)

Jag håller med dig, att sitta och justera sina bilder digitalt är fantasiskt kul och givande, det är otroligt vilken kraft vi hemanvändare fått i händerna. Jag lagade ett fotografi åt en väns pappa, det var runt 40 år gammalt, sönderrivet och knycklat, kaffefläckar på hela bilden. Efter några timmars jobb så såg bilden ut som ny igen. Jag fick ta lite från ena ögat att laga det andra med, bland annat, bleka om hela bilden och ta bort varenda liten rispa i den, men kul var det att resultatet blev såpass bra. Man måste göra allt så att det inte märks det minsta att det är lagat, och det är inte alltid så lätt, men i det här fallet så gick det bra. Då satt jag med Photoshop och använde mig delvis av Alien Skins "Image Doctor" ihop med standardprylarna i Photoshop. Jag är inte lika van vid Gimp så därför valde jag att jobba med nåt som jag kan, i alla fall på den bilden.

Svartvitt är otroligt snyggt rätt taget. Porträtt blir oftast mycket elegantare i svartvitt tycker jag, en elegans man aldrig kan få fram i färg.
Tack för din kommentar. Har du tagit den där bilden själv? Den var riktigt läcker i alla fall. Yes, svartvitt är aldrig fel enligt mig, det ger bilden någon speciell känsla som i de flesta fallen inte går att få fram från en bild med färg. Går inte riktigt att beskriva.. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"