Kasst ljud i Ubuntu på Zepto 6224W

michel_iwaniec
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Kasst ljud i Ubuntu på Zepto 6224W

Inlägg av michel_iwaniec »

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig att få min Ubuntu-installation att fungera tillfredsställande? Jag upplever nämligen att den är så gott som oanvändbar för multimedia-applikationer.

Ljudet hackar då och då i nästan alla applikationer jag försöker köra, och ännu värre blir det när jag kör lite webbfönster i bakgrunden. Byter man mellan fönster samtidigt pausar ljudet helt i någon sekund. Filmer kan jag inte se på utan att det blir ett kort stopp i ljuduppspelningen då och då. Även bilden hackar till på liknande vis, men det är förstås inte lika irriterande.

Nyligen har jag dessutom lyckats bli av med ljudet helt efter att jag försökte kompilera om kerneln med diverse realtidsmoduler i hopp om att det skulle hjälpa mig, och har inte lyckats återställa det än.

Finns det verkligen inget enkelt sätt att prioritera upp ljuduppspelningen så man slipper dessa irriterande problem? :-\

MVH
Michel Iwaniec
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kasst ljud i Ubuntu på Zepto 6224W

Inlägg av CryingFreeman »

Jag antar att det är samma ljud-chip som jag har på min dator, en Znote 6625WD. Oavsett chip så tror jag att det är HD Audio av något slag. Detta bör fixa sig i Ubuntu 8.04 utan att du behöver göra så mycket mer än att uppgradera.

Det går att kompilera om ljuddrivers och liknande, men det är mer komplicerat än att uppgradera hela systemet...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag har inga problem med ljudet på min 6224W. Du kan testa att kompilera ALSA 1.0.16 driver, lib och utils (i den ordningen) enligt följande guide:
http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/ZeptoZnote622W

Jag insåg nu att den inte är uppdaterad, såg jag :-[ Med det du skall göra som är annorlunda är att kompilera ALSA 1.0.16 istället för 1.0.15, samt ersätta följande rad:
options snd-hda-intel model=toshiba

Med:
options snd-hda-intel model=zepto

Lycka till!
michel_iwaniec

Tack för era svar! Tror det lutar med att stå ut med problemen en vecka till för att sedan göra en omformatering och en fräsch installation av Ubuntu 8.04. Vågar ändå inte röra min nuvarande installation innan exjobbsframläggningen på tisdag. (har läst att CUDA inte funkar i Ubuntu 8.04 utan att trixa en massa)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ok, berätta gärna om det fungerar (bättre) med 8.04!

Lycka till med exjobbet så länge! (Tips: ta backup. Nu! ;))
michel_iwaniec

Hej igen. Jag installerade Ubuntu 8.04 idag och ljudet blev inte ett dugg bättre.

Det är till och med sämre nu i och med att Nestopia (där problemen märktes mest) nu inte bara hackar när jag flyttar fönster utan ibland även stannar upp helt. :-[

Det måste väl ändå finnas något sätt att prioritera upp ljuduppspelningen? Det här är verkligen olidligt... :-\
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"