Kan inte installera från Vista

Warmaster

Kan inte installera från Vista

Inlägg av Warmaster »

Hej!

Ska väl börja med att säga att jag är helt ny för Linux men länge varit sugen att testa! Som topic lyder så går det inte så bra att installera denna från windows vista för mig...

Hoppas bilden jag laddar upp syns nu någonstans, om den inte gör det så kommer det upp ett felmeddelande när jag ska installera: "Kunde inte komma åt cd-skivan. Försäkra dig om att inga andra program använder den och försök igen. Alternativen som kommer upp är "Försök igen" och "Avbryt"

Jag har riktigt bra med utrymme och en hygglig dator iaf (amd 3800+ X2 och 2 gb ram). Jag kör raid0 om det kan vara till något besvär...?

Tack så mycket på förhand!!

PS Är det någon här som har testat en fadder och isf hur funkar det? Kan ju varatrevligt att få lite support så här i början.... :)
Harlekin33

Re: Kan inte installera från Vista

Inlägg av Harlekin33 »

Vad jag vet så har Vista en spärr inbyggd så att man inte kan från vista installera ett annat OS!

Har du prövat göra en till partition och installera Ubuntu på den?
Rockhans

Inlägg av Rockhans »

Du ska inte först starta Vista. Stoppa in skivan innan du startar datorn och se till att den bootar från CD driven istället för från hårddisken. Denna inställning görs i bootmenyn som man kan få upp (vanligtvis genom att trycka på F1) innan OSet drar igång
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Rockhans skrev:Du ska inte först starta Vista. Stoppa in skivan innan du startar datorn och se till att den bootar från CD driven istället för från hårddisken. Denna inställning görs i bootmenyn som man kan få upp (vanligtvis genom att trycka på F1) innan OSet drar igång
Han kanske har tänkt installera via wubi?

Jag håller dock med Rockhans, in med skivan och starta om och installera ubuntu på en egen partition :)
Warmaster

Inlägg av Warmaster »

Hej allihop!!

Tack för dom snabba svaren! Testade en skum grej innan jag gick å la mig igår. Jag mountade imagen i daemon tools å körde då klarades installationen av men sen när jag skulle välja ubuntu i bootmenyn så kom jag bara till en kommandoprompt.

Ska testa rockhans tips så fort jag har tid!! Vilket alternativ ska man använda om man vill köra dualboot då??

Antar att det kommer upp nåra alt.

En fråga till: Jag kör ju osm sagt raid0 i vista och jag vill gärna ha det så. C med vista å apps och D med 175 gb ledigt på nu iaf. Kan man "knycka" utrymme från den till att göra en partition åt ubuntu och köra ubuntus filsystem, antar att man tjänar något på det?

Ska testa utan partition innan jag ser om jag fastnar för linux ;) men det verkar faktiskt riktigt schysst!!!

Tycker windows blir segare och segare för varje dag efter ominstall... Vad jag förstått så är det inget problem här??
vodka
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Ubuntu33 skrev:Vad jag vet så har Vista en spärr inbyggd så att man inte kan från vista installera ett annat OS!

Har du prövat göra en till partition och installera Ubuntu på den?
Nej, sluta sprida falsk information.

Warmaster, fungerar alldeles utmärkt att ändra storlek på din Windows-partition i Ubuntu, för att sedan installera på det fria utrymmet. Den kommer även att känna av att du kör Vista på en partition, och konfigurera din bootconfig/Grub för detta.
Warmaster

Inlägg av Warmaster »

Hoj!

Är den någon som kan berätta för mig hur jag ska köra en dualboot då? För när jag installerar från windows så står det ju att cd-skivan inte går att komma åt en bra bit in i installationen. Mounta i daemon tools gick men då kom jag ju som jag sa bara till nån kommandprompt vid uppstart av ubuntu. Bootar jag från den så är det väl svårt att få till dual-boot?? Eller?? Är inte det bara för en ren installation? Helst hade jag ju stulit lite från D: för att lägga in ubuntu annra blir det tajt på c...

Sen all data som ligger på ntfs, kommer den bara att gå "se" men inte ändra när jag bootar ubuntu?

Som sagt jag är snorny på detta men ruggigt nyfiken!! :)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det går alldeles utmärkt att köra dual boot även om man installerar genom att starta från CD:n. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804

Ubuntu både läsa och skriva till NTFS utan problem.
Warmaster

Inlägg av Warmaster »

Ok, tack för det snabba svaret!!

Verkar ju inte så svårt. Jag kör ju raid0 nu och har två partitioner c med win å d med massa data. Jag kan alltså "ta" lite från d och göra en partition av till ubuntu utan att jag tappar några data från d som jag hade sedan innan??

Tack igen för sjukt snabba svar!!!

EDIT: hur kommer sen enheterna se ut? BLir dom monterade "i" D: som en mapp eller får de egna enhetsbokstäver? Allt kanske faller på plats när jag bootar ubuntu för första gången?

Jo, en till fråga... Tappar man någon prestanda genom att köra dual motför helt ren install?

EDIT2: Testade boota med cd:n nu och det gick bra ett tag. När partiotioneraren körde igång så hittade den mina två 320gb-diskar var för sig. Jag kör dom ju nu i raid0 i vista och vill inte riskera att sabba nåt... inte så kul att "ta isär dom heller" .. några tips??
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"