Jag ett blåbär....

Knickers

Jag ett blåbär....

Inlägg av Knickers »

Hej!

Nu är jag så förbannat less på Microsoft. Jag gillar XP skapligt men ska köpa mig en ny bärbar dator inom kort. Det är ju lögn i h.....e att köpa en med XP i. Det är bara Vista-skiten och jag vet bara en som är nöjd med den. Min son vill slänga datorn i väggen ibland och en kompis svär ve och förbannelse över detta resurskrävande OS som gör att datorn tappar minnet hela tiden. Nu lägger jag av Microsoft. Nu finns det många varianter av Linux och jag vill testa nån variant. Jag är en ganska van användare som klarar det mesta som är basic.

Finns det någon variant som skulle passa mig?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Jag ett blåbär....

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se

Ubuntu är en utmärkt variant för nybörjare och andra. Ladda ner det från länken högst upp och följ sedan anvisningarna på http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation. Om du stöter på problem så kan du söka efter svar här på forumet.
Knickers

Inlägg av Knickers »

Det ska jag göra. Hur stort är det? Den datorn jag har nu har splittad disk och jag antar att det laddas ner som ett program och inte startar av sig själv och vill avinstallera windows eller nåt och att jag kan ta ner det till D-disken.
Det ska bli intressant detta. :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Alltså, en ubuntuinstallation med asmycket program ( overkill!) tar inte mer än drygt 10 gig.= gott om plats för foton, musik och projekt ;D
Jag är ju ett blåbär själv ( om än övermoget ;) ) men jag kan garantera att det blir roligt att byta. och att det finns plats för en till ombord på den här skutan.Välkommen! :D
Knickers

Inlägg av Knickers »

;D ;D Detta låter gôrbra! Ser fram emot att byta! Det blir säkert en och annan fråga här framöver tills jag blir ett övermoget blåbär jag med.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det finns faktiskt. Dustin har en Lenovo T61 med XP. Har precis beställt en. :) Men ska tränga ihop XP och köra in Ubuntu på så stor bit som möjligt. 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"