Jag har en HP Compaq 6510b laptop som jag har inne Windows Vista Business 32-bit samt Ubuntu 8.04 32-bit på. Mitt stora problem är att jag endast får ca 2h 15min batteritid i Ubuntu (kör gnome), jämfört med Windows Vista där jag får omkring 5h 25min! Det är en enorm skillnad och jag undrar vad detta beror på? Gnu/linux som bör dra mindre resurser etc. Jag har märkt att batterinivån i Ubuntu är uppskattad, men det hjälper ju inte att när Ubuntu tror att batteriet är slut, så är det omkring halva batteriet kvar, för det blir ju som en mjukvaruspärr och systemet kommer ju stängas av fast det egentligen finns mycket batteri kvar

Jag har testat powertop och aktiverat alla rekommendationer där (stängt av blåtand etc.), men det gav mig inte en minut längre batteritid. Jag har testat minska ljusstyrkan, ingen skillnad där heller. Har aktiverat laptop-mode, gjorde inget det heller. Testade även Bossieman's tips där man kan klocka ner cpu (välja powersave, conservative etc. lägen på processorkärnorna), men det hände inte så mycket där heller. Det som hände var egentligen att kärnorna ej fick tillgång till 100% effekt, samt att fläkthastigheten minskade, men förändring av batterinivå kan jag inte påstå att det blev.
Jag har kommit till ett läge där jag allvarligt talat funderar på att använda Windows Vista primärt, även fast jag älskar sitta vid Ubuntu mera

Ubuntu (eller om detta gäller gnu/linux öht.) måste prioritera dessa batteriproblem högt, för när det fungerar som för mig, så är OS:et långt från laptopvänligt. Särskilt viktigt är det för dem att fixa detta om de vill få en allt större plats bland företagsanvändare.
Mycket tacksam för svar!