Önskemål om klockan

sunken

Önskemål om klockan

Inlägg av sunken »

Hej, vet ni hur man får en klocka som ligger 'always on top'?

Mvh
Sunken
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Önskemål om klockan

Inlägg av Osprey »

Hmmmm... dels har du ju klockan som ligger längst upp till höger i GNOME eller nängst ner till höger i KDE, om man inte flyttar den alltså... och annars så finns ju både screenlets och desklets som du kan installera och säga att de ska ligga överst...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
sunken

Inlägg av sunken »

Osprey skrev:Hmmmm... dels har du ju klockan som ligger längst upp till höger i GNOME eller nängst ner till höger i KDE, om man inte flyttar den alltså... och annars så finns ju både screenlets och desklets som du kan installera och säga att de ska ligga överst...

Jaha, kanon. Har du/ni någon bra länk till hur man gör med screenlets och desklets?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Menar du en klocka på skrivbordet? Det finns ju tex MacSlow's cairo-clock i förråden, installera via Lägg till/Ta bort.... Det finns också en del olika teman att hämta till den, min ser ut som en ubuntulogga.
Bild
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
sunken

Inlägg av sunken »

vulfgar skrev:Menar du en klocka på skrivbordet? Det finns ju tex MacSlow's cairo-clock i förråden, installera via Lägg till/Ta bort.... Det finns också en del olika teman att hämta till den, min ser ut som en ubuntulogga.
Bild
Hej, nej inte på skrivbordet. Jag menar att klockan ska alltid vara överst. Den ska synas fast jag kör VLC i fullskärmsläge.
Mikael Håkansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Mikael Håkansson »

sunken skrev:Hej, nej inte på skrivbordet. Jag menar att klockan ska alltid vara överst. Den ska synas fast jag kör VLC i fullskärmsläge.
Hmm, det blir nog lite svårare tror jag. Jag startade cairo-clock och lyckades få den att komma över fullskärmsvideon. Men det kan vara lite pjåkigt att få till, gnome-panel och avant-window-navigator kommer också över fullskärmsvideon så det är ju inte så bra =(.
sunken

Inlägg av sunken »

Mikael Håkansson skrev:
sunken skrev:Hej, nej inte på skrivbordet. Jag menar att klockan ska alltid vara överst. Den ska synas fast jag kör VLC i fullskärmsläge.
Hmm, det blir nog lite svårare tror jag. Jag startade cairo-clock och lyckades få den att komma över fullskärmsvideon. Men det kan vara lite pjåkigt att få till, gnome-panel och avant-window-navigator kommer också över fullskärmsvideon så det är ju inte så bra =(.
Ok, hur gjorde du detta för jag vill ha den översta jämt, även när jag kollar på film i fullskärm?
Mikael Håkansson

sunken skrev:Ok, hur gjorde du detta för jag vill ha den översta jämt, även när jag kollar på film i fullskärm?
Med lite hjälp från Compiz, men den blir inte överst jämt utan nja, du måste krångla lite för att få den över videon. Kanske nån annan har bättre förslag. Iallafall, så här gjorde jag.

Jag aktiverade Dessa två plugins i Compiz "Desktop Cube" "Rotate Cube". Det gjorde jag med "Advanced Desktop Effects" vilket du kan se här hur man installerar.

I "Rotate Cube->Bindings->Rotate cube" ställde jag också in så man kan byta sida på kuben genom att föra muspekaren till en av sidorna och scrolla. Sen startade jag helt enkelt filmen i fullskärm, scollade till en annan sida av kuben och markerade cairo-clock, och scrollade tillbaka till filmen. Nu är cairo-clock över filmen och även gnome-panel.

Tycker det är lite pjåkigt och blir inte riktigt bra så det var därför jag inte förklarade hur jag gjorde först.

Finns säkert många andra bättre sätt att göra det på men inte vet jag =)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det finns ju inställningen "Alltid överst" i Cairo-clock (högerklicka, Egenskaper) och då syns den alltid, men det är möjligt att det inte funkar när man kollar på film i fullskärm, har inte testat det.
Mikael Håkansson

vulfgar skrev:Det finns ju inställningen "Alltid överst" i Cairo-clock (högerklicka, Egenskaper) och då syns den alltid, men det är möjligt att det inte funkar när man kollar på film i fullskärm, har inte testat det.
Nej det funkar inte, inte med Totem iallafall.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mikael Håkansson skrev:
vulfgar skrev:Det finns ju inställningen "Alltid överst" i Cairo-clock (högerklicka, Egenskaper) och då syns den alltid, men det är möjligt att det inte funkar när man kollar på film i fullskärm, har inte testat det.
Nej det funkar inte, inte med Totem iallafall.
Testade precis med VLC och det blev samma där i helskärmsläge.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"