Små fonts xubuntu live cd

Användarvisningsbild
Civing

Små fonts xubuntu live cd

Inlägg av Civing »

Hej!

Jag har skaffat en liten serverburk där jag tänkte köra linux. Jag började med att installera vanliga ubuntu med gnome men märkte att det tog lite för mycket kraft så jag tänkte installera xubuntu istället.

Tyvärr är fontsen på den xubuntu live cd jag tankade hem jätte små. Helt omöjliga att läsa. Jag hade liknande problem med ubuntu, men fontsen blev normala när jag väl kom in i Gnome efter login window. Det fixade jag genom att konfigurera några filer med hjälp av någon guide jag hittade på nätet.

Däremot är det helt omöjligt att försöka göra någonting vettigt med xubuntu när man inte kan läsa det man skriver i terminalen och att man har ett engelskt tangentbord som defualt..

Hur kan man lösa detta? Går det att ändra i xorg på live cd:n (jag har den på en usb-sticka) eller ska man försöka köra något script? Jag känner mig helt fast.. Jag har dammsugit internet efter en lösning, men utan resultat ):

Mvh
Per

EDIT:
Jag lyckades fixa det igår kväll. Felet var att de automatiska DPI inställningar var felaktiga. Genom att starta xubuntu och sedan avsluta X-server med "ctrl-alt-backspace" kunde jag genom "nano /etc/X11/xorg.conf" ställa in nya DPI alternativ. Jag tycker att det är märkligt att en livecd inte fungerar direkt?

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"