Inge Nvidia bl.a.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Inge Nvidia bl.a.
Jaha, uppgraderade till Hardy nudå via uppdateringshanteraren och nVidia drivrutinerna bara vägrar fungera.
Hjälper inte att installera dom manuellt eller via envy heller.
Någon som varit med om samma och löst det?
har ett 6800GT kort.
Sen verkar det inte fungera att scrolla med musen längre heller...
Hjälper inte att installera dom manuellt eller via envy heller.
Någon som varit med om samma och löst det?
har ett 6800GT kort.
Sen verkar det inte fungera att scrolla med musen längre heller...
-
- Kontakt:
Re: Inge Nvidia bl.a.
jaha! uppgradera på min bärbara datorn också och PRECIS samma sak. nvidia fungerar inte. går inte att installera eller nånting. Om detta händer på alla mina datorer kan ju jag inte vara den enda som är drabbad? nån som vet nåt?
Om man orkar med att mecka i en terminal kan man göra såhär.
1) ladda ner binär drivrutin från nvidia (i mitt 64-bitars fall http://us.download.nvidia.com/XFree86/L ... 2-pkg2.run )
2) stoppa grafiska systemet
sudo /etc/init.d/gdm stop
2b gör backup av Xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.mysave
3) logga in på din användare
4) gör det nerladdade programmet körbart
chmod a+x NVIDIA-Linux-x86_64-169.12-pkg2.run
5) kör det nerladdade programmet
./NVIDIA-Linux-x86_64-169.12-pkg2.run
svara ja på alla frågor (t.ex. godkänna lincens, ladda ner och installera kärna)
prova att starta grafiska systemet.
sudo /etc/init.d/gdm start
I mitt fall tog nvidia bort den högsta upplösningen så jag fick kopiera tillbaks mina upplösningar.
m.v.h. //Fredrik
1) ladda ner binär drivrutin från nvidia (i mitt 64-bitars fall http://us.download.nvidia.com/XFree86/L ... 2-pkg2.run )
2) stoppa grafiska systemet
sudo /etc/init.d/gdm stop
2b gör backup av Xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.mysave
3) logga in på din användare
4) gör det nerladdade programmet körbart
chmod a+x NVIDIA-Linux-x86_64-169.12-pkg2.run
5) kör det nerladdade programmet
./NVIDIA-Linux-x86_64-169.12-pkg2.run
svara ja på alla frågor (t.ex. godkänna lincens, ladda ner och installera kärna)
prova att starta grafiska systemet.
sudo /etc/init.d/gdm start
I mitt fall tog nvidia bort den högsta upplösningen så jag fick kopiera tillbaks mina upplösningar.
m.v.h. //Fredrik
- Beakon
Ett annat alternativ är EnvyNG för att installera nVidia drivisar.
http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Linux - Bringing back the joy of computing
-
- Kontakt:
Har testat allt det där som ni föreslog redan men no dice.
Jag tröttnade iallafall och formaterade om båda datorerna från scratch och då fungerade det bra.
Måste väl vara nånting som jag hade gjort som fuckade upp uppgraderingen:/
Jag tröttnade iallafall och formaterade om båda datorerna från scratch och då fungerade det bra.
Måste väl vara nånting som jag hade gjort som fuckade upp uppgraderingen:/
har exakt samma problem jag också.. har suttit och pillat här nu hela kvällen utan att kunna lösa det. Har läst dom flesta guider och tips som finns.. så jag antar att det inte finns någon annan utväg än att bränna ut det och installera om alltsammans.. väldigt tråkigt sånt här
. Ännu tråkigare är att jag inte förstår vad det är som kan ha felat då jag följde instruktionerna för uppdateringen till punkt och pricka. sitter nu åter igen i windows xp och där kanske man hör hemma vad vet jag.

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Fungerar drivrutinerna inte alls eller är det bara så att ni får låg upplösning och inte kan ändra till högre?
Fungerar compiz? (Visuella effekter)
Ni kan testa att editera eran xorg.conf fil:
Lägg till dessa rader:
Så här ser min "Screen" sektion ut efter jag la till under-sektionen "Display":
Fungerar compiz? (Visuella effekter)
Ni kan testa att editera eran xorg.conf fil:
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection
Är det i Firefox du inte kan scrolla? Kan du scrolla i Nautilus? Vad har du för mus?ScrotzaN skrev:Sen verkar det inte fungera att scrolla med musen längre heller...
-
- Kontakt:
Som sagt jag installerade om datorn istället o då fungerade allting hur bra som helst så jag har inte problemet längre.
Men när jag hade det så fungerade inte drivrutinerna ÖHT.
Inte bara låg upplösning alltså.
Men när jag hade det så fungerade inte drivrutinerna ÖHT.
Inte bara låg upplösning alltså.
hoppas du inte har något emot att jag lånar tråden av dig lite scrotzan... så här är det, när jag bootar linux så blir jag först utkastad i comand line där det står OK och sånt, i detta läget står det och tuggar ett rätt bra tag innan x beslutar sig för att jag måste köra i låg-upplösningsläge när jag sen kommer in i gnome så finns det inga drivrutiner under properitära drivrutiner. och det går inte att configurera xorg.conf med nvidia-settings står bara något om att xorg.conf inte är konfigurerat med nvidia drivrutiner och man uppmanas att köra nvidia-xconfig har gjort det ett antal gånger utan något resultat. EnvyNG gör ingen som helst skillnad. har provat att installera om alla nvidia drivrutiner, har provat att installera manuellt har provat med EnvyNG, har provat att avinstallera Jockey det hjälpte inte heller, har provat att mata in manuellt i xorg.conf att den ska använda nvidia drivrutinen vilket inte heller funkar. Jag skulle helst slippa att installera om hela ubuntu eftersom jag inte har någon separat home partition. Dock så verkar det som att jag inte har något direkt val längre 

-
- Kontakt:
Låter som precis det problem jag hade.dinasty skrev:hoppas du inte har något emot att jag lånar tråden av dig lite scrotzan... så här är det, när jag bootar linux så blir jag först utkastad i comand line där det står OK och sånt, i detta läget står det och tuggar ett rätt bra tag innan x beslutar sig för att jag måste köra i låg-upplösningsläge när jag sen kommer in i gnome så finns det inga drivrutiner under properitära drivrutiner. och det går inte att configurera xorg.conf med nvidia-settings står bara något om att xorg.conf inte är konfigurerat med nvidia drivrutiner och man uppmanas att köra nvidia-xconfig har gjort det ett antal gånger utan något resultat. EnvyNG gör ingen som helst skillnad. har provat att installera om alla nvidia drivrutiner, har provat att installera manuellt har provat med EnvyNG, har provat att avinstallera Jockey det hjälpte inte heller, har provat att mata in manuellt i xorg.conf att den ska använda nvidia drivrutinen vilket inte heller funkar. Jag skulle helst slippa att installera om hela ubuntu eftersom jag inte har någon separat home partition. Dock så verkar det som att jag inte har något direkt val längre
Jag installerade om den.

Hej!
Jag har samma problem som er, tyckte att jag inte gjorde något fel när jag uppdaterade. Klickade bara på "Upgrade to new 8.04 lts blablabla" Åå, så fick den stå och uppdatera då, sen sku jag installera nya drivrutiner manuellt, laddade ner från nvidias hemsida, installerade dem. Sedan när Ubuntu bootar så blinkar de bara svart och sedan startar safemode. Har pillat som fan med drivrutinerna och installerat om dom hit och dit, skulle inte orka formatera, kommer någon på en lösning så skriv gärna här..
EDIT! ->
Jag gav upp, orkar inte sitta hela dagen att installera om och om igen utan att det fungerar, nu installerar jag om ubuntu istället, de lär nog gå fortare ändå. Jag förstår inte, det är alltid såna här problem när man uppdaterar, å jag tycker inte jag gör ngt fel, men men. Det är ju aldrig ens eget fel
Jag har samma problem som er, tyckte att jag inte gjorde något fel när jag uppdaterade. Klickade bara på "Upgrade to new 8.04 lts blablabla" Åå, så fick den stå och uppdatera då, sen sku jag installera nya drivrutiner manuellt, laddade ner från nvidias hemsida, installerade dem. Sedan när Ubuntu bootar så blinkar de bara svart och sedan startar safemode. Har pillat som fan med drivrutinerna och installerat om dom hit och dit, skulle inte orka formatera, kommer någon på en lösning så skriv gärna här..

EDIT! ->
Jag gav upp, orkar inte sitta hela dagen att installera om och om igen utan att det fungerar, nu installerar jag om ubuntu istället, de lär nog gå fortare ändå. Jag förstår inte, det är alltid såna här problem när man uppdaterar, å jag tycker inte jag gör ngt fel, men men. Det är ju aldrig ens eget fel

Senast redigerad av 1 knaZ, redigerad totalt 30 gånger.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Avinstallerade ni Envy före uppgraderingen?
annars kan ni testa
finns beskrivet på
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
sen är det bara att installera envyng-gtk ur arkiven, gå in på program systemverktyg & köra envyNG
annars kan ni testa
sudo envy --uninstall-all
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
sen är det bara att installera envyng-gtk ur arkiven, gå in på program systemverktyg & köra envyNG
hade inte envy installerat innan jag uppgraderade.. och det där scriptet funkade inte
provade det tidigare. dock så har jag installerat om allting nu och det funkar perfekt igen.