"en del innehåll är oläsbart"
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
"en del innehåll är oläsbart"
Hej! Jag är relativt ny på Ubuntu och har en snabb fråga. Efter att ha uppgraderat från 7.10 till 8.04 högrklickade jag på Filsystem och valde Egenskaper. Under Innehåll stod det: (en del innehåll är oläsbart). Jag raderade katalogen lost+found och trodde att meddelandet skulle försvinna, men det var kvar. I dev-katalogen fanns det en del filer som var markerade som oläsbara (ex. console, fd0u360, fd0u720). Är detta som det ska vara eller har min installation blivit misslyckad? Jag vore jättetacksam för ett svar!
Re: "en del innehåll är oläsbart"
Jag rekommenderar att inte radera filerna i /dev eftersom de är väldigt viktiga för ditt system. Jag tror du ska låta dem vara kvar som de är!
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hej fuzzy logic och välkommen till forumet.fuzzy logic skrev:Hej! Jag är relativt ny på Ubuntu och har en snabb fråga. Efter att ha uppgraderat från 7.10 till 8.04 högrklickade jag på Filsystem och valde Egenskaper. Under Innehåll stod det: (en del innehåll är oläsbart). Jag raderade katalogen lost+found och trodde att meddelandet skulle försvinna, men det var kvar. I dev-katalogen fanns det en del filer som var markerade som oläsbara (ex. console, fd0u360, fd0u720). Är detta som det ska vara eller har min installation blivit misslyckad? Jag vore jättetacksam för ett svar!
lost+found ska finnas på alla partitioner så det är korrekt som det är.
Den enda katalogen som du ska ha tillgång till är din hemkatalog (home/<användarnamn>). Resten hör till systemet och där ska man inte ha tillgång till som vanlig användare. Har du fler hårddiskar eller andra partitioner du vill kunna komma åt så lägger dom sig under mappen media.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Den försöker ju beräkna hur stort utrymme filerna tar, men vissa kataloger kan inte läsas. Det beror helt enkelt på att du inte har rättigheter till det när du är inloggad som vanlig användare.
Filer under /dev, /proc och /sys är egentligen inte filer på hårddisken. Filerna är virtuella och skapas automatiskt när man pluggar in ny hårdvara eller startar ett program o.s.v. De används av systemet och ska som sagt inte raderas. Vissa av dem kan man läsa på normalt sätt, andra inte. Vissa går att radera om man verkligen vill, andra inte.
Filer under /dev, /proc och /sys är egentligen inte filer på hårddisken. Filerna är virtuella och skapas automatiskt när man pluggar in ny hårdvara eller startar ett program o.s.v. De används av systemet och ska som sagt inte raderas. Vissa av dem kan man läsa på normalt sätt, andra inte. Vissa går att radera om man verkligen vill, andra inte.
-
Tusen tack för all hjälp! Jag blev bara lite bekymrad när det stod "(en del innehåll är oläsbart)". Jag vill gärna ha koll på saker. Är hyfsat hemma på de där bägge andra systemen, men jag hittar inte riktigt i Linux ännu. Än en gång tack för all hjälp!
De bägge andra systemen? Menar du Mac OS och Solaris eller?fuzzy logic skrev:Tusen tack för all hjälp! Jag blev bara lite bekymrad när det stod "(en del innehåll är oläsbart)". Jag vill gärna ha koll på saker. Är hyfsat hemma på de där bägge andra systemen, men jag hittar inte riktigt i Linux ännu. Än en gång tack för all hjälp!
-
Jag menade Windows och Mac OS i nämnd ordning (förlåt om jag gjorde någon upprörd). Solaris har jag också haft lite erfarenhet av, men det var 10 år sedan så det mesta är väl glömt.