ljud i ubuntu 8.04 med moderkort a7n8x-e [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Patchorus
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

ljud i ubuntu 8.04 med moderkort a7n8x-e [LÖST]

Inlägg av Patchorus »

ljudet funkar rent praktiskt sett. men grejen är den att jag har ett 5.1 ljudsystem, och mitt a7n8x-e moderkort har stöd för det, men då måste man ställa om så att line out och mic blir uttagen för rear och front-högtalarna... I windows XP var det simpelt att göra.. Men jag har ingen aning om hur jag fixar det på ubuntu (än så länge).
Någon som har en aning om vad jag snackar om och hur man isåfall kan fixa det? har läst runt lite men har inte fått svar på min fråga =(

mvh Lars (Patchorus).
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: ljud i ubuntu 8.04 med moderkort a7n8x-e

Inlägg av KiviE »

Ifall det är ett Soundstrom kort kan denna howton hjälpa dig http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... soundstorm

Kolla först att du har ett Soundstorm kort, står hur man gör det i början av howton :)
Patchorus
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: ljud i ubuntu 8.04 med moderkort a7n8x-e

Inlägg av Patchorus »

la la la! det är löst =)
gjorde hela den där proceduren, men jag vet inte helt säkert om det var det som var problemet. för efteråt så tryckte jag i varenda knapp som finns i volymkontrollen. och upptäckte att det var två specifika som skulle vara i tryckta för att få igång alla mina högtalare. bl.a. Channel-väljaren var inte på by default, och den var inställd på 2-kanaligt ljud vilket inte är så bidragande till surround =)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"