Inget internet

woicer
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inget internet

Inlägg av woicer »

Hej! Det är så nu att jag tagit mig lite tid åt att installera Ubuntu 8.04. Jag har kört Ubuntu tidigare där det fungerat hur bra som helst, men nu har jag problem. Problemet är helt enkelt så att jag inte har internet. Jag kan heller inte nå min router vilket jag kunnat förr (men datorn syns i routern, en d-link dgl4300). Vi har tre andra datorer som kör Windows XP och där har vi inget problem alls, så felet ligger i Ubuntu. Klickar jag på ikonen högst upp till vänster så står det att den är ansluten till internet (nVidia Corporation MCP55 Ethernet), och det lär stämma. Men som sagt, ingen sida kan visas i Firefox och jag kan t ex inte ansluta med Pidgin.

Jag kör med kabel, så det är inget trådlöst. Internet fungerar klockrent på 7.10 versionen, men inte på 8.04 och detta känns märkligt. Vad kan detta bero på, är det någon som kanske har någon idé?

Tack på förhand
/Daniel
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Inget internet

Inlägg av Lars »

Högerklicka på ikonen och välj anslutningsinformation, vad står det där?
woicer

Inlägg av woicer »

Lars skrev:Högerklicka på ikonen och välj anslutningsinformation, vad står det där?
Hej, tack för ditt svar. Jag tog en bild och så här ser det ut:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-info.png

Som sagt, jag har inte rört någonting. På 7.10 fungerade det perfekt, och där rörde jag inte heller något.
Ipn och sånt är inställt i routern, så jag ska väl inte behöva ställa in det manuellt under Ubuntu? Det märkliga är att jag inte ens kan nå min router.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Hade du en fungerande anslutning när du installerade? Det verkar som om du inte har någon IP-adress. Öppna en terminal och skriv kommandot ifconfig. Posta sedan resultatet här. Antagligen behöver du göra om inställningarna för nätverket.
woicer

Inlägg av woicer »

maths57 skrev:Hade du en fungerande anslutning när du installerade? Det verkar som om du inte har någon IP-adress. Öppna en terminal och skriv kommandot ifconfig. Posta sedan resultatet här. Antagligen behöver du göra om inställningarna för nätverket.
Okej, så kanske det kan vara.Yes, kabeln var ansluten under hela installationen, så problemet borde inte vara det i alla fall.
Tack för ditt svar. Här är resultatet från ifconfig:

Kod: Markera allt

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1a:92:83:24:60  
          inet6 addr: fe80::21a:92ff:fe83:2460/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:5315 (5.1 KB)
          Interrupt:213 Base address:0x4000 

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1a:92:83:30:20  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
          Interrupt:214 Base address:0xe000 

eth0:avahi Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1a:92:83:24:60  
          inet addr:169.254.5.56  Bcast:169.254.255.255  Mask:255.255.0.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          Interrupt:213 Base address:0x4000 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:1908 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1908 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:95592 (93.3 KB)  TX bytes:95592 (93.3 KB)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Har för mig att det såg ut på det sättet när min uppkoppling strulade. Får datorn en adress automatiskt eller har du gett den en statisk?
woicer

Inlägg av woicer »

maths57 skrev:Har för mig att det såg ut på det sättet när min uppkoppling strulade. Får datorn en adress automatiskt eller har du gett den en statisk?
Okej, märkligt. Nej, jag har inte rört någonting så jag antar att den automatiskt ska hitta adressen. Den statisika ip-adressen är inställd i routern, så jag slipper ställa in den på varje enskild dator. Som sagt, har inte vågat röra något ännu, det är lite klurigt närman är ny i linux-världen.
Tack för ditt svar i alla fall!
nvcls
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Jag har exakt samma problem...

Inlägg av nvcls »

...och för mig funkar internet efter att skärmsläckaren gått igång en gång. Jag vet inte om det har att göra med att det krävs en viss tid, eller om det faktiskt finns en koppling. Jag är inte särskilt haj på datorer, men det kan ju vara värt ett försök. ???
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

OK, så datorn har en statisk adress. Gör då så här.

1. Klicka på nätverksikonen bredvid klockan och välj "Manuell konfiguration".
2. I 8.04 måste man nu klicka på knappen "Lås upp" och ange ett lösenord för att kunna redigera inställningarna.
3. Markera ditt nätverkskort och klicka på "Egenskaper".
4. I rutan "Egenskaper för ... " gör man följande.
Avmarkera rutan "Aktivera roaming-läge".
Konfiguration: Statisk IP-adress.
IP-adress: ange datorns adress, t ex 192.168.0.5 eller vad du nu har angett i routern.
Subnätmask: anges automatisk och kan vara 255.255.255.0.
Gateway-adress: här anger du adressen till routern, t ex 192.168.0.1.
Klicka sedan på OK.
5. Gå nu till fliken DNS och gör följande
Klicka på "Lägg till"
Skriv in adressen till din router, eftersom den också är din DNS-server.
Eventuellt kan du lägga till en Sökdomän på samma sätt och där ange namnet på din arbetsgrupp.
Klicka på "Stäng".
6. Nätverket startas nu om automatiskt.

Pröva sedan Firefox.
Lars

Inlägg av Lars »

Du använder visst drivrutinen forcedeth, så kolla tråden Nätverksproblem - Hittar inte något nätverk i 8.04.
woicer

Inlägg av woicer »

maths57 skrev:OK, så datorn har en statisk adress. Gör då så här.

1. Klicka på nätverksikonen bredvid klockan och välj "Manuell konfiguration".
2. I 8.04 måste man nu klicka på knappen "Lås upp" och ange ett lösenord för att kunna redigera inställningarna.
3. Markera ditt nätverkskort och klicka på "Egenskaper".
4. I rutan "Egenskaper för ... " gör man följande.
Avmarkera rutan "Aktivera roaming-läge".
Konfiguration: Statisk IP-adress.
IP-adress: ange datorns adress, t ex 192.168.0.5 eller vad du nu har angett i routern.
Subnätmask: anges automatisk och kan vara 255.255.255.0.
Gateway-adress: här anger du adressen till routern, t ex 192.168.0.1.
Klicka sedan på OK.
5. Gå nu till fliken DNS och gör följande
Klicka på "Lägg till"
Skriv in adressen till din router, eftersom den också är din DNS-server.
Eventuellt kan du lägga till en Sökdomän på samma sätt och där ange namnet på din arbetsgrupp.
Klicka på "Stäng".
6. Nätverket startas nu om automatiskt.

Pröva sedan Firefox.
Tack för svaret. Tyvärr fungerade det inte något bättre. Testade med det du skrev, och även uppgifter som jag blev tilldelad min leverantör.
Skillnaden är att sidan nu försöker ladda, men sedan dör det. Alltså, de fungerar tyvärr inte :/
Lars skrev:Du använder visst drivrutinen forcedeth, så kolla tråden Nätverksproblem - Hittar inte något nätverk i 8.04.
Tack för länken. Tyvärr fungerade inte det heller (testade lägga in raden du skrev i sista inlägget). Samma sak händer, dvs, ingenting.
Börjar bli lite less på det här. Som sagt, märkligt eftersom det fungerade utan problem i 7.10. Och problemet som killen i den andra tråden bekrev är exakt det jag har.
Tack i alla fall. Finns det flera saker man kan prova? Är villig att göra de mesta då jag verkligen vill försöka få igång det här.

EDIT: Jag fick det äntligen att fungera. Det var av den tråden du postade. Gjorde som killen hade gjort, och inte din lösning, och det fungerade klockrent.
Men du nämnde att nätverket startas 2 gånger, går detta att lösa (din lösning fungerade dessvärre inte :/)?
Måste bara tacka er som försökt hjälpa mig, underbart att man får hjälp, och så snabbt. Ta åt er, ni är grymma :)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Ett av problemen jag hade var namnet på datorn. I den nya Nätverksinställningar så finns det två namn på localhost. Dels localhost, dels det namn jag uppgav. Gå in i Nätverksinställningar igen och sedan till fliken Värdar. På andra raden ser du något i stil med följande.

127.0.0.1   localhost
127.0.0.1   datornamn.arbetsgrupp
Det här verkar göra det svårt för datorn att hitta sig själv. ??? :P Jag brukar ange mina datorer i den listan, men det blir då fel. Lösningen blev följande. Notera hur jag använder gemener och versaler.

127.0.0.1      datornamn.arbetsgrupp
192.168.0.143  Datornamn
Lars

Inlägg av Lars »

woicer skrev:Tack för länken. Tyvärr fungerade inte det heller (testade lägga in raden du skrev i sista inlägget). Samma sak händer, dvs, ingenting.
Börjar bli lite less på det här. Som sagt, märkligt eftersom det fungerade utan problem i 7.10. Och problemet som killen i den andra tråden bekrev är exakt det jag har.
De ändringarna fungerar bara efter en omstart (både min otestade variant och den andra), har du startat om?
woicer

Inlägg av woicer »

Lars skrev:
woicer skrev:Tack för länken. Tyvärr fungerade inte det heller (testade lägga in raden du skrev i sista inlägget). Samma sak händer, dvs, ingenting.
De ändringarna fungerar bara efter en omstart (både min otestade variant och den andra), har du startat om?
Som sagt, jag fick det att fungera med den hans metod, och nu fungerar internet hur bra som helst. Jes, jag testade först din - startade om - samma problem. Sedan tog jag bort det och testade det här istället (med en omstart) och nu är det igång. Detta fungerar givetvis, men din metod verkade inte fungera i det här fallet. Annars gör jag helt fel. För som du skrev känns det onödigt att den startar två gånger, så om det gick att 'motverka' så vore det inte helt fel.
Tack för era svar i alla fall. Nu blir det att utforska!

maths57: Tack, jag kollade men det var inte mitt fel. Tack för hjälpen du också :)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Skönt att det funkar! Markerar tråden som löst.
Lars

Inlägg av Lars »

Kul att det fungerar :)

Jag kom på varför min lösning inte fungerar och lade till en kommentar om det i den andra tråden.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"