Medlemsavgift VS ingen medlemsavgift

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Förslag har lyfts upp bla i tråden Förslag på stadgar på att införa medlemsavgift på Ubuntu Sverige. Eftersom diskussionen genererat många inlägg i denna tråd hoppas jag att vi kan fortsätta denna diskussion här istället, så att annat när det gäller stadgarna inte hamnar i skymundan.
Det som för närvarande står i förslaget till stadgar är följande:
Det finns ingen medlemsavgift.
Läs helst igenom tidigare inlägg i debatten i nämnd tråd om du vill delta.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]..jag ser personligen inte att det skulle passa in med gemenskapstänkandet..[/quote]
Jag vill nämna några till saker:
¤ Det finns inga kostnader för föreningen att gå runt utan enbart för åtaganden tex skivdistributionen.
¤ En medlemsavgift tror jag skulle innebära en högre tröskel till att engagera sig för Ubuntu Sverige och jag känner att vi behöver alla, även de som bara lägger ner lite arbete under en kort tid. Jag föredrar golv i jämnhöjd så det bara är att glida in..
¤ En gissning från min sida är att en medlemsavgift minskar viljan att donera en aning och skulle kunna innebära att de totala pengarna som kommer in inte blir större.

Däremot skulle jag själv inte ha något emot att betala en medlemsavgift, och jag ser att tanken är god, men jag skulle personligen rösta nej i en eventuell omröstning på medlemsmötet..
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Håller med dig i ditt resonemang sebastean, jag har inte heller något emot att betala en medlemsavgift för att vara med i föreningen men jag tänker på nytt folk som precis börjat använda systemet. Tror inte dom flesta är speciellt sugna på betala för att vara med.
Men kanske om man har en liten kaka att locka med för dom användarna. En egen ubuntumail kanske ;)
Vad vet jag, bara en tanke jag fick
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag håller med sebastean. Tror inte på medlemsavgifter, inte än i alla fall. Kanske i framtiden om det behövs, men nu tror jag det kan skrämma bort många.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Då filosofin i övrigt med Ubuntu, ShipIt, communitysupport osv är att det ska vara gratis så blir det ju bara fel med en medlemsavgift.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

kan bara hålla med om att ingen medlemsavgift behövs.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror att vi är rätt eniga i detta man jag har ett förslag som jag har uppgett tidigare men jag gör det en gång till om någon missat det :).

Pengabehovet kan ju variera beroende på vad som behövs göras och medlemsavgifter känns ju delvis fel och olockande. Att direkt försöka köra med donationer kanske inte heller är det bästa vägen så jag hade ett förslag på en tredje väg.

Om vi kunde sälja kepsar, t-shirts och dylikt med Ubuntu Sverige tryck så kunde vi finansiera våra utgifter (i viss mån antar jag) och samtidigt få folk som går runt och gör reklam för Ubuntu ;). Jag tyckte att jag hörde något om någon webbshop, det kanske vore något att tänka på iom det?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Jag tycker "Broder Tuck" gjorde ett lysande inlägg angående detta i "Stadge" tråden.

Många kanske bidrar med mycket mer bara för att slippa bli blåst av Windows Vista...:D (Vista är groteskt enligt min mening :P,
1 retail uppgraderingslicens a 2000:- för en Home Premium, urrk :mad:)

Bollen ligger ju egentligen hos oss alla att få till det....

Frihet....:cool:

:)
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Jag tycker inte att vi ska ta ut någon medlemsavgift.

Däremot frivilliga bidrag/donationer eller tom en webshop där vi kan få in pengar till verksamheten från försäljningar av Ubuntusaker.

Pengarna bör användas till skivdistribution och andra aktivitet som främjar användandet av Ubuntu, ex olika temadagar, föreläsningar. Jag skulle ex kunna tänka mig att köra lite föreläsningar och demovisningar om Ubuntu gratis, men det kanske krävs lite pengar till ev lokalhyra. Bara för att ta några exempel.

Är det styrelsen som skulle besluta om vart ev pengarna skall användas till?
netsampler
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

[quote="netsampler"]Jag tycker inte att vi ska ta ut någon medlemsavgift.

Däremot frivilliga bidrag/donationer eller tom en webshop där vi kan få in pengar till verksamheten från försäljningar av Ubuntusaker.

Pengarna bör användas till skivdistribution och andra aktivitet som främjar användandet av Ubuntu, ex olika temadagar, föreläsningar. Jag skulle ex kunna tänka mig att köra lite föreläsningar och demovisningar om Ubuntu gratis, men det kanske krävs lite pengar till ev lokalhyra. Bara för att ta några exempel.

Är det styrelsen som skulle besluta om vart ev pengarna skall användas till?[/quote]
Precis netsampler, håller med dig där. Samt att en webshop vore riktigt fint att ha. Men jag antar att det ligger långt fram i tiden. men diskussionen finns i alla fall
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

En liten medlemsavgift verifierar att man tagit ställning att bli en aktiv ubuntist.
Skall vi ha en webbshop, kostar det en del att ha material på lager. Jag har svårt att tänka mig att någon vill ta det ur egen ficka.
Vårt mål är ju egentligen att sprida Ubuntu. Får föreningen god ekonomi kan man tänka sig att ta fram material i större upplaga för utdelning på t.ex ett köpcenter.
Jag skrev i en annan tråd att den som betalar en medlemsavgift skall få någon form utav bonus. Jag kan tänka mig att vi startar programkurser som distribueras via e-mail till betalande medlemmar.

Bara lite lösa tankar......
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

[quote="Martin O"]En liten medlemsavgift verifierar att man tagit ställning att bli en aktiv ubuntist.[/quote]
Ett alternativ till medlemsavgift och för att visa att man är aktiv ubuntist kan vara att man som medlem skall ha skrivit under Ubuntu Code of Conduct och är en Ubuntuaktivist??

http://www.ubuntu.com/community/processes/newmember
netsampler
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="netsampler"][quote="Martin O"]En liten medlemsavgift verifierar att man tagit ställning att bli en aktiv ubuntist.[/quote]
Ett alternativ till medlemsavgift och för att visa att man är aktiv ubuntist kan vara att man som medlem skall ha skrivit under Ubuntu Code of Conduct och är en Ubuntuaktivist??

http://www.ubuntu.com/community/processes/newmember[/quote]
[quote="Förslag till stadgar"]För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man har en personlig presentation i wikin innehållande kort personlig information samt kontaktinformation i form av e-post-adress, jabber eller liknande, och också på något sätt är aktiv inom gemenskapen.[/quote]
Förslaget för närvarande är enligt ovanstående men att vara Ubuntuaktivist är ju ett alternativ, ett annat som nämnts: att bocka i en ruta i forumprofilen.

Att skriva under Code of Conduct tycker jag är intresseant. Nu är det alldeles för komplicerat i dagsläget med generering och uppladdning av nyckel som inte riktigt jag förtod ens ;)

Kanske att skriva under Code of Conduct hade gått att ordna att skriva under från vår svenska webbplats :/

Hur som helst finns Code of Conduct redan översatt till svenska: Samarbetsavtal
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Skummat igenom Code of Conduct nu och det verkar vara en extremt bra sammanfattning om vad Ubuntu handlar om och hur projektet ska drivas frammåt samt hur dom aktiva ubuntisterna ska vara emot varandra :)
gurkZor
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

En Webshop kostar inte alls mycket pengar, jag och några andra har tex öppnat en för en annan ideel organisation på
<a class="postlink" href="http://www.spreadshirt.se">http://www.spreadshirt.se</a>
Det är gratis att öppna, och jag har personligen beställt några plagg därifrån(anledningen till att vi "vågade" välja spreadshop), det finns ju även andra sidor som tex <a class="postlink" href="http://www.polyshop.se">http://www.polyshop.se</a>

Jag kan tänka mig att hjälpa till att organisera en webshop.

--- Edit

Glömde kanske säga att jag var intresserad av att kunna köpa ubuntu / linux plagg

-- Edit 2
Gjorde alla länkar klickbara, rättade till en länk
Okänd

Inlägg av Okänd »

gurkZor: Jag kommer inte åt <a class="postlink" href="http://www.spreadshop.se">http://www.spreadshop.se</a> :/
gurkZor
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

-- Edit, det var spreadshirt, och inte shop

-- OLD
Det var udda...
Hursomhelst är det samma företag som <a class="postlink" href="http://www.spreadshirt.com">http://www.spreadshirt.com</a> | .net | .de

*Kollar upp om det verkligen inte finns någon .se*
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

En egen webshop tycker jag kan vara en bra inkomstkälla! :)

Har ni förslag om den så är det enklast om alt är samlat på ett ställe (http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3118)
Användarvisningsbild
netsampler
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

[quote="sebastean"][quote="netsampler"]Ett alternativ till medlemsavgift och för att visa att man är aktiv ubuntist kan vara att man som medlem skall ha skrivit under Ubuntu Code of Conduct och är en Ubuntuaktivist??

http://www.ubuntu.com/community/processes/newmember[/quote]
[quote="Förslag till stadgar"]För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man har en personlig presentation i wikin innehållande kort personlig information samt kontaktinformation i form av e-post-adress, jabber eller liknande, och också på något sätt är aktiv inom gemenskapen.[/quote]
Förslaget för närvarande är enligt ovanstående men att vara Ubuntuaktivist är ju ett alternativ, ett annat som nämnts: att bocka i en ruta i forumprofilen.

Att skriva under Code of Conduct tycker jag är intresseant. Nu är det alldeles för komplicerat i dagsläget med generering och uppladdning av nyckel som inte riktigt jag förtod ens ;)

Kanske att skriva under Code of Conduct hade gått att ordna att skriva under från vår svenska webbplats :/

Hur som helst finns Code of Conduct redan översatt till svenska: Samarbetsavtal[/quote]
En lösning kanske kan vara att man på sin profilsida på vår hemsida/forum kryssar för: Jag godkänner härmed Ubuntu Samarbetsavtal och vill bli medlem i Ubuntu Sverige. Då kan vi också lätt lista alla som är medlemar = medlemslistan?

Som det ser ut nu med Webbplats 2.0 så kommer inloggningnamnet man väljer ochså bli sin personliga Wikisida där man kan fortsätta med en kort presentation av sig själv.
netsampler
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"