Gick inte att installera ubuntu med Wubi
Gick inte att installera ubuntu med Wubi
Hej,
Gick inte att installera nya ubuntu med Wubi på SATA eller IDE disk. Kom båda gångerna till en återanställnings konsol där man inte kunde göra så mycket. Någon gång sa den att den inte hittade en fil. Har inte testat att portionera diskarna till ext3 men tror att det kommer bli samma fel, för har blivit det med 7.10 samt alpha av ubuntu. Känns som om min dator inte vill köra linux helt och hållet. För funkade inte att köra in openSUSE heller :/
Testade sedan på en annan dator som bara kör SATA diskar och installera med Wubi. Men kom till återanställnings konsol där man inte kunde göra så mycket.
Så vet inte vad jag ska göra för att få Ubuntu att funkar normalt. För den verkar inte gilla min dator :&
(Kanske blev fel forum ja la tråden i)
Gick inte att installera nya ubuntu med Wubi på SATA eller IDE disk. Kom båda gångerna till en återanställnings konsol där man inte kunde göra så mycket. Någon gång sa den att den inte hittade en fil. Har inte testat att portionera diskarna till ext3 men tror att det kommer bli samma fel, för har blivit det med 7.10 samt alpha av ubuntu. Känns som om min dator inte vill köra linux helt och hållet. För funkade inte att köra in openSUSE heller :/
Testade sedan på en annan dator som bara kör SATA diskar och installera med Wubi. Men kom till återanställnings konsol där man inte kunde göra så mycket.
Så vet inte vad jag ska göra för att få Ubuntu att funkar normalt. För den verkar inte gilla min dator :&
Re: Gick inte att installera ubuntu med Wubi
Brände du skiven i lägsta möjliga hastighet? (det bör man göra). Om du startar datorn med CD, testa att verifiera skivans innehåll.
Nej det har jag faktist inte testat. Vad spelar det för roll beroende på vilken hastighet man bränner den med? Har fått 7.10 skivor som är beställda från ubuntu. Och dom funkar inte ens att installera :/TicToc skrev:Brände du skiven i lägsta möjliga hastighet? (det bör man göra). Om du startar datorn med CD, testa att verifiera skivans innehåll.
-
Måste bara fråga:
Vad har du för OS?
Vad har du för OS?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag hänger inte riktigt med i diskussionen här. Trådskaparen skriver att han använt Wubi. På vilket sätt har Wubi med CD-skivor att göra? Det är väl bara att ladda ner .zip-filen innehållande wubi.exe (+några DLL-filer) och köra den. Wubi-installern behöver i och för sig en iso-fil men det kan den ladda ner själv. Någon fysisk CD-skiva eller DVD-skiva behövs inte för att installera med Wubi.
[Edit] Wubi-stödet med 7.10 är för övrigt så vitt jag vet inte något vidare (Wubi finns där bara i beta- eller om det var i alpha-version) så man ska köra med 7.04 eller 8.04 om man vill installera med Wubi (8.04 rekommenderas för det finns inte någon fungerande uppgraderingsväg med 7.04 installerad med Wubi så då sitter man fast med 7.04, från och med 8.04 ska det dock fungera att uppgradera).
[Edit] Wubi-stödet med 7.10 är för övrigt så vitt jag vet inte något vidare (Wubi finns där bara i beta- eller om det var i alpha-version) så man ska köra med 7.04 eller 8.04 om man vill installera med Wubi (8.04 rekommenderas för det finns inte någon fungerande uppgraderingsväg med 7.04 installerad med Wubi så då sitter man fast med 7.04, från och med 8.04 ska det dock fungera att uppgradera).
Kör Windows XP för det mesta för att ubuntu vägrar fungera på min dator.
Vilken sätt ja än försöker installera Ubuntu 8.04 så fungerar det inte, fungerar inte med CD heller...
Vilken sätt ja än försöker installera Ubuntu 8.04 så fungerar det inte, fungerar inte med CD heller...
Ville bara dela med av erfarenheterna av Wubi.
DELL inspiron 6400 WinXP
Funkande smidigt.
Jag fick dålig bandbred när Wubi laddade ner Ubuntu, jag stängde ner Wubi för att jag tröttnade.
När jag tog beslutet att pröva igen och använde samma User o Password för inloggning i Ubuntu (vet inte om detta krävs)så
laddade den ner utifrån det den hade redan laddat ner tidigare. Så min nedladdning av Ubuntu skedde
vid tre olika tillfällen. Så det går att avbryta utan att man kastar bort den man tidigare laddat ner, smart.
User o Password för inloggning i T.ex. Ubuntu väljer innan man väljer att ladda ner T.ex Ubuntu via Wubi.
DELL inspiron 6400 WinXP
Funkande smidigt.
Jag fick dålig bandbred när Wubi laddade ner Ubuntu, jag stängde ner Wubi för att jag tröttnade.
När jag tog beslutet att pröva igen och använde samma User o Password för inloggning i Ubuntu (vet inte om detta krävs)så
laddade den ner utifrån det den hade redan laddat ner tidigare. Så min nedladdning av Ubuntu skedde
vid tre olika tillfällen. Så det går att avbryta utan att man kastar bort den man tidigare laddat ner, smart.
User o Password för inloggning i T.ex. Ubuntu väljer innan man väljer att ladda ner T.ex Ubuntu via Wubi.
Funkade installationen fullt ut (alltså Wubi laddade ner Ubuntu i Win miljö), men du kom inte vidare efter omstart?Frozzare skrev:Hej,
Japp, funkade att installera vid omstarten med. Men sen när man skulle start systemet efter det var installerat så fungerade det inte.Hjalle skrev:Funkade installationen fullt ut (alltså Wubi laddade ner Ubuntu i Win miljö), men du kom inte vidare efter omstart?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Fick du nått felmeddelande eller vad hände? Ju mera information du ger oss desto lättare har vi att hjälpa dig. Också, vad har du för system, CPU, RAM osv.Frozzare skrev:Japp, funkade att installera vid omstarten med. Men sen när man skulle start systemet efter det var installerat så fungerade det inte.
För några minuter sen avinstallerade jag Wubi, allt funkade hunky dory innan jag intallerade Compiz, Nvidia drivisar, Ubuntu Studio Audio och Grafik pack.
Sen gick det inta att bota om Ubuntu, startade från meny, det funkade en gång men aldrig mer, vad som ställde till det vet jag inte. Ja så kan det gå.
Sen gick det inta att bota om Ubuntu, startade från meny, det funkade en gång men aldrig mer, vad som ställde till det vet jag inte. Ja så kan det gå.
Får inte direkt något felmeddelande, kommer in återställnings termialen för debian(?).Mikael Håkansson skrev:Fick du nått felmeddelande eller vad hände? Ju mera information du ger oss desto lättare har vi att hjälpa dig. Också, vad har du för system, CPU, RAM osv.Frozzare skrev:Japp, funkade att installera vid omstarten med. Men sen när man skulle start systemet efter det var installerat så fungerade det inte.
Ram: 512mb + 1GB
CPU: AMD Family någonting , 1.60 eller 1.80 GHz
Grafik: SAPPHIRE RADEON HD2600PRO 256MB DVI AGP
OS System som körs nu: Windows XP PRO
HDD: 2 IDE (80GB/250GB), 1 SATA (500GB)