Vill ändra till högre upplösning på skärmen[LÖST]

Dan P

Vill ändra till högre upplösning på skärmen[LÖST]

Inlägg av Dan P »

Kan inget om linux eller ubuntu, men känner att det är dags att gå över från MS.

Jag installerade 6.10 det mesta gick bra, men jag har lite låg upplösning på skärmen 1024x768, tidigare hade (i win) jag 1600x1200? men det går inte att välja under skärmupplösningar.

Anade att jag behövde bättre drivrutiner, läste lite här och skrev sedan "sudo apt-get install nvidia-glx" i en terminal och något hände vet dock inte vad, saker och ting blev dock inte bättre, samma upplösning.

Laddade då ner drivrutiner från NVIDIAS hemsida till mitt Geforce Ti4200 och la dem på skrivbordet, de heter NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run men jag vet inte om det är det som är felet filen går inte att köra genom att dubbelklicka på, och jag vet inte vad man ska skriva i komandorutan.

Någon som kan vägleda mig vidare?

MVH
Dan
Senast redigerad av 1 Dan P, redigerad totalt 25 gånger.
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Vill ändra till högre upplösning på skärmen

Inlägg av freemanen »

gå till program -> tillbehör -> Terminal Skriv där sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg Svara på frågorna. Du kommer att få välja upplösning på en av frågorna. Vet Du inte vad Du ska välja är oftast förvalen bäst. Hoppas det löser sig
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Mina grafikproblem (och mycket annat) löste sig via Automatix. Nvidias grunkor installerar du lätt via Automatix
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Dan P

Inlägg av Dan P »

Efter lite testande och när man väl fattade hur man ändrade inställningarna så verkar det funka nu, tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Kul att det verkar funka bra för dig.

Däremot flyttar jag den här tråden till skrivbord.

// gholen
Bild
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"