Installera en .deb-fil offline i nyinstallerat hardy

Användarvisningsbild
Einstein
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installera en .deb-fil offline i nyinstallerat hardy

Inlägg av Einstein »

Hej!

Jag har just installerat hardy och måste installera ett program för att mitt mobila bredband ska funka men jag får följande felmeddelande när jag försöker installera programmet (har både laddat hem en betaversion och en äldre):
----------------------------------------------------------------------------------
vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_2.0.beta1_i386.deb

Status: Error: Dependency is not satisfiable: python-twisted
----------------------------------------------------------------------------------

och

Filnamn: vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb

Status: Error: Dependency is not satisfiable: python-gnome2-extras

What do I do??
Filerna är nedladdade från den här sidan https://forge.vodafonebetavine.net/frs/ ... ease_id=14 .
Hjälp, jag vill inte sitta i windows längre *sob sob*

Tack på förhand!

Peace
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installera en .deb-fil offline i nyinstallerat hardy

Inlägg av mcNisse »

gå till http://packages.ubuntu.com ladda ner de paket som du behöver därifrån. Var noga med att ta med alla beroenden. Annars fastnar du igen...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Eller installera de saknade paketen python-twisted och python-gnome2-extras på vanligt sätt. Det är enkelt att installera paket via System/Administration/Synaptic.
Användarvisningsbild
Einstein

Inlägg av Einstein »

men lars, då behöver jag väl en uppkoppling för att installera på det viset?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det stämmer. Men man kan ju misstänka att du har ett trådat nätverka oxå...
Användarvisningsbild
Einstein

Inlägg av Einstein »

jo men det är det som är problemet, mitt trådbundna nätverkskort är trasigt så jag kommer inte åt internet på nått vis i ubuntu här på laptopen utan det mobila bredbandet. men det funkar ju i windows så jag kan ladda hem filer här och sen använda dem i ubuntu.

jag vet inte vad som menas med beroenden, handikappanpassa gärna hjälpen lite för mycket än för lite. :)

men jag antar att jag bara går in på mcnisses sida och laddar hem de packet som lars skrev?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Oj, jag missade visst att du inte hade någon anslutning alls. Då får du använda mcNisses metod. De flesta deb-filer är beroende av andra paket på något sätt, som du märkte så beror din fil på paketen python-twisted och python-gnome2-extras. Och dessa beror i sin tur på andra paket, vilket kan göra det lite jobbigt att installera manuellt.

T.ex. är python-twisted beroende av python-twisted-conch, python-twisted-core, python-twisted-lore, python-twisted-mail, python-twisted-names, python-twisted-news, python-twisted-runner, python-twisted-web och python-twisted-words. Så du måste ladda ner dem också. Paketet python-twisted-core är i sin tur beroende av python-twisted-bin... Ja du förstår att man helst har en dator till att hålla reda på detta...

Om du kör sudo apt-get install python-twisted python-gnome2-extras i en terminal (Program/Tillbehör/Terminal) så får du en lista på vad som saknas på just din dator. Och när du anger lösenordet så syns inget på skärmen, helt normalt. När du har listan kan du ladda ner alla nödvändiga filer manuellt.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Ett beroende är vad ett visst paket behöver för paket intsallerade att kunna installeras. Jag tog ett snapshot från packages.ubuntu.com

Jag tog dit paket pythen-twisted som exempel...
Det listar några paket som "depends", de paketen måste vara installerade för att du ska få ditt paket.
python-twisted-conch
python-twisted-core
python-twisted-lore
python-twisted-mail
python-twisted-names
python-twisted-news
python-twisted-runner
python-twisted-web
python-twisted-words

Var och ett av dessa paket kan ha ytterligare beroenden...
Bilagor
Listar beroenden
Listar beroenden
beroende.png (48.16 KiB) Visad 1352 gånger
Användarvisningsbild
Einstein

Inlägg av Einstein »

det där blev ju på tok för krångligt. det blir inget mobilt bredband i ubuntu i min laptop och därmed har jag ingen användning för ubuntu. tackar vet jag windows, där laddar man hem ett program, sen går det att installera genom en enkel dubbelklickning. inget internet behövs för det och inga "beroenden". varför ska detta vara omöjligt i ubuntu? *gråter en smula*

nåväl, kanske löser sig någon gång i framtiden.

Tack för hjälpen iallafall!

Fred
blajban

Inlägg av blajban »

Har fastnat på exakt samma ställe. Vi talar arbetsdagar för att manuellt ladda hem allting med alla beroenden. Hur svårt kan det vara att göra program som funkar i sig själva?
Mycket märkligt.
blajban

Inlägg av blajban »

Håller helt med om det sista påståendet. Men det förutsätter ju att man får igång internetet på ett smidigt sätt. :)

Och angående listan på paket: de i sin tur kräver inga andra beroenden?

Edit: la till en smiley, kändes lite väl buttert
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har faktiskt ingen aning? :-[
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

blajban skrev:Har fastnat på exakt samma ställe. Vi talar arbetsdagar för att manuellt ladda hem allting med alla beroenden. Hur svårt kan det vara att göra program som funkar i sig själva?
Mycket märkligt.
Har man bara Internet så sker ju allt detta automatiskt, precis som om man hade laddat hem Ett enda paket. Har man inte Internet så har man i de allra flesta fall inte ens det första paketet som är beroende av de andra. Dessutom kan man i till exempel Synaptic säga till att den ska ladda hem alla paket som behövs som filer och inte installera dem, så att man kan bränna ut dem på CD eller liknande och installera dem på en annan dator. Det går precis lika snabbt som i Windows, eller för den delen många gånger snabbare. Skillnaden är det att i Ubuntu kollar Synaptic vad som finns på datorn, så att man inte i onödan laddar hem något man redan har, i Windows laddar man hem "hela paketet", även om det innehåller en massa som man redan har. Bra eller dåligt, ja avgör själva...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Einstein

Inlägg av Einstein »

okej, men det låter ju smidigt, teach me! :D (jag menar, här i sverige har vi ju tillräckligt med bandbredd för att kunna ladda hem "lite för mycket")

Även i windows är det ofta problem med att man inte kommer ut på internet direkt med datorn men då äre bara att gå till en annan dator som har internet, tanka hem sin drivrutin, lägga den på ett usb-minne, sätta i det i första datorn -dubbelklicka -klart! sen om man laddat hem några MB mer än man behövde gör ju absolut ingenting eftersom det tar några sekunder.

Fred
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om du kör Synaptic ([System] > [Administration] > [Pakethanteraren Synaptic]) så klickar du bara på det du vill ladda hem och väljer [Markera för installation]. Sedan när du markerat allt du vill ladda hem så klickar du på [Verkställ] och då får du upp en ruta där du kan kryssa för "Hämta enbart paketfiler". Om du å andra sidan använder apt-get (kommando i terminalfönster), så skriver du apt-get --download-only xyz, där xyz är namnet på de paket du vill hämta. Jag är inte hundra på om den fixar allt med beroenden när man bara laddar hem paketen, men det märker du ju... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"