Dialogen inloggningsfönster.

Användarvisningsbild
Solbacken
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Dialogen inloggningsfönster.

Inlägg av Solbacken »

Hej.
Installerade 8.04 och skulle gå in i dialogen inloggningsfönster. Hårddisken blev stående och hackade som en hackspett, jag kom inte in där . För säkerhets skull gjorde jag om installationen men resultatet blev detsamma.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Dialogen inloggningsfönster.

Inlägg av TicToc »

Hej Solbacken och välkommen hit.
Berätta gärna lite mer om din dator, minne, processor, grafikkort etc. så kanske vi kan ge några goda råd.

Slutar den hacka om du låter den jobba/hacka färdigt?
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Tackar mjukast.

Det är visserligen bara en Dell P3 800 Mhz men Ubuntu 7.10 gick alldeles glimmrande på den.

Jag lät den står och hacka i 10 minuter. Det gick att köra igång andra applikationer under tiden men "hackandet" gav sig inte förrän jag startade om datorn.
Tilläggas bör att jag tankade ner 8,04 tidigt i morse och jag såg att det låg en annan version ute nu under dagen. Var det möjligen någon ofärdig version jag lyckades få tag i. Nedladdningsfilen jag hämtde hette "Ubuntu-8.04-rc-desktop-i386". Den jag tog hem nu ikväll meen ännu inte installerat heter "Ubuntu-8.04-desktop-i386"
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

RC står för release candidate och jag tror inte att skillnaden är så stor, hur som helst så uppgraderas systemet automatiskt genom det vanliga uppdateringssystemet.

Jag vet inte riktigt om jag förstår vilken dialogruta du pratar om, kan du beskriva lite mer i detalj vad det är du försöker göra.
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Vad jag ville göra var att gå in och aktivera automatisk inloggning.
Lars

Inlägg av Lars »

Får du upp inloggninsrutan, alltså den som visas för att du ska kunna ändra inloggningen? Normalt blir skärmen grå med en ruta i mitten där då måste ange lösenord, blir det så?
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Nu förstår jag, vi talar om lite olika saker.

Jo, inloggningen vid uppstart går fint, det är inte där det krånglar. Det är när jag sedan från skrivbordet vill gå in i "Inloggningsfönster" i administrationsmenyn som det sk-ter sig. När jag väljer programmet "inloggningsfönster" så är det dags. det valda programmet startar inte och HD:n börjar med sitt taktfasta hackande ända tills jag stänger av datorn.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag tror jag förstår, men för att ändra inloggningen måste man logga in igen (det är en säkerthetsgrej). Det verkar inte som att det fungerar av någon anledning. Öppna ett terminalfönster istället (Program/Tillbehör/Terminal) och kör kommandot sudo gdmsetup (när du anger lösenord här så syns inget på skärmen, det är normalt).
Användarvisningsbild
Solbacken

Inlägg av Solbacken »

Nu har jag försökt göra det i terminal men det blir samma resultat där. Hårddisken blir bara ståendes och hacka. Jag har två burkar med Ubuntu 8.04 här hemma och bägge beter sig likadant. Är det månne en bug i 8.04 för i 7.10 funkade det?
jorgenqv
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jorgenqv »

Samma problem här. Verkar vara en gammal bugg, hittade en workaround för Feisty (?) -> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=299918 - som funkar för mig iaf, då man i en terminal skriver:

Kod: Markera allt

sudo dbus-launch gdmsetup
Bugg: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/204770

/J
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"