8.04 for tidigt ute?

Ticko

8.04 for tidigt ute?

Inlägg av Ticko »

Jag har kort med 8.04 sen nan manad tillbaka.
Efter den nast senaste kerneluppgraderingen slutade ljudet att fungera, det ordnade sig senare via uppgraderingar.
Nu med senaste uppgraderingen av kernel som va just innan publik release av 8.04 sa har detta hant:

Tangentbordet:
Jag har apples tunna tangentbord med sladd.
Kan inte skriva å och alla de andra bokstaverna med prickar funkar inte, samt snabela funkar inte.
Tidigare innan uppgraderingen av kernel funkade de knapparna men inte numpadknapparna och tryckte jag pa numlock sa hangde sig hela tangentbordet och jag var tvungen att boota om datorn, (ctrl,alt,backspace rackte inte). Man fick passa sig for att trycka pa den knappen kan man lugnt saga.

Grafikkortet:
Jag kopte enkomt ett Nvidia Geforce 7300 efter att ha last pa forumet att allt skulle funka bra med det.
Efter kerneluppg sa funkar inte de propriotara drivisar, det finns inga.
Jag har da installerat EnvyNG drivisar men far inte ratt upplosning bara 1400*1050 istallet for 1680*1050 som jag har pa min skarm (22").
Jag tror att jag maste redigera xorg.conf, men har inte orkat....

Ljudet:
Ljudet fungerar inte alls.
"Volymkontrollen hittade inga element" star det nar jag klickar pa volymknappen i oversta faltet.
Jag anvander det inbyggda ljudkortet pa grafikkortet. Moderkort: Abit kn8 ultra.

Ja, jag vill bara ge mina synpunkter pa att allt kanske inte funkar direkt och forstar att manga inte orkar mer an att prova lite o sen ger upp.
Sjalv sa vill jag inte ge upp och min tjurighet ar det som oftast tar min tid ifran mig nar jag inte kan ge upp.. :-\

Men det ar val lite svart att forklara varfor linux ar sa bra for sambon samt polare nar varken knapparna å mfl samt snabela inte fungerar nar hon ska maila......

Kanns som om det skulle varit battre att slappa en ny version nar det va lite battre stod for grafikkort o ljud, vad tycker ni?
Sjalv sa vantar jag hela tiden pa uppgraderingar....hoppas, hoppas- nae inte idag, faen.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: 8.04 for tidigt ute?

Inlägg av fedor »

Testa och göra helt ny installation så borde det gå mycket bättre.
Ticko

Inlägg av Ticko »

Ja, kanske maste gora det.. Hellre installera om linux an win iaf.
Men trakigt att det ska vara skillnad om man uppgraderar eftersom.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Kan bara påpeka att om du har kört 8.04 sedan en månad tillbaka så har du kört en Beta version som inte är 100% och inte rekommenderas
att användas på burkar som du har funktionskrav på. Kör du dom uppdateringarna och erfar strul med dom så får man surt nog räkna
med en del vågspel.

Men kolla in i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=131&t=25727 , dom tips jag fick av Daniel Nylander däri hjälpte mig med mitt
ljudproblem. Av någon anledning så spelar inte den grafiska uppdateringshanteraren helt 100% alla gånger så har du använt den så kan
en del av problemet ligga däri.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Ticko

Inlägg av Ticko »

ja, jag vet om det där med alpha, Beta och vågspel men har ett bra tålamod samt har inte tänkt byta bort Ubuntu.
Men mitt översta inlägg är ju efter releasedatum.
Jag är inte själv heller utan har en polare som körde en dist upgrade och har grafik o ljudproblem.
Dock har han x-fi och det är ju en annan historia.
Jag ska nog formatera om men just nu vill jag ladda om lite innan, det är ju sol ute :-)
Viloläge och hibernate el va det heter har heller aldrig funkat.
Iaf om det inte blir bättre efter en clean install så tycker jag fortfarande att den inte skulle släppts i detta skick med dålig drivrutinkompabilitet.
Ticko

Inlägg av Ticko »

Svarar mig själv för att hjälpa nån annan.
Tangentbordet:
Jag har apples tunna tangentbord med sladd.
Kan inte skriva å och alla de andra bokstaverna med prickar funkar inte, samt snabela funkar inte.
Tidigare innan uppgraderingen av kernel funkade de knapparna men inte numpadknapparna och tryckte jag pa numlock sa hangde sig hela tangentbordet och jag var tvungen att boota om datorn, (ctrl,alt,backspace rackte inte). Man fick passa sig for att trycka pa den knappen kan man lugnt saga.
Det är tyvärr en bug med apples tangentbord. Numlock är ok för mig nu sen senaste kerneluppgraderingen.
Dock så är mitt tangentbord i engelsk layout trots att det är inställt i Svenska i Ubuntu 8.04
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/201887

Bejron:
Tack för ditt svar, men jag har inte några problem med mina uppdateringar.
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

Mitt ljud försvann också vid uppgradering.

Om du skriver i terminalen

aplay och den den inte hittar något ljudkort och du vet att ljudkortet har fungerat tidigare i gutsy eller liknade.

Vid mycket letande så är det kernelen som spökar följ länken så kan du få tips på hur man skall fixa detta.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/209342

Sök på sidan Leann Ogasawara wrote on 2008-05-09: (permalink)

Hoppas det hjälper
roby

Inlägg av roby »

Jag har ubuntu 6.06 på en PC och installerade 8.04 på en annan PC i mitt nät med tanke på
att man ska kunna gå direkt från 6.06 till 8.04. Jag ville därför testa 8.04 innan jag gör hoppet.
Installation av 8.04 gick utan problem, men den releasen verkar vara väldigt skakig i drift.
Jag skäms för att i detta forum påstå att min Windows Vista laptop går klockrent i jämförelse
med Ubuntu 8.04. Dock vill jag hävda att inget OS fungerat bättre (för mig) än Ubuntu 6.06
som lär ha blivit försenat p.g.a. intensiva tester med tanke på att denna release skulle hålla
längre än den vanliga 6-månaders perioden. Kan man hoppas på att 8.04 blir lika bra som 6.06?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Ubuntu 8.04 LTS fungerar lika bra för mig som Ubuntu 7.10, dvs utmärkt :]

Det verkar dock som att många har problem med 8.04, vilket givetvis är tråkigt.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Egentligen borde vi koppla ihop alla dessa trådar och döpa dem till "ubuntu X är sämre än ubuntu X-1, allt funkade förut, nu funkar ingenting". :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Mekaniserad Apelsin skrev:Egentligen borde vi koppla ihop alla dessa trådar och döpa dem till "ubuntu X är sämre än ubuntu X-1, allt funkade förut, nu funkar ingenting". :D
Sen kan vi ju ha en länk till google i samma tråd.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Hmmm............. Vad kan man begära av ett nysläppt OS? Att 100% ska funka?
Buggrapporter är ju en god hjälp till att rätta till fel man inte har förutsett. Vad jag minns så har det varit liknande problem på alla tidigare versioner också. 7.04 var väl annars den version som jag upplevde som mest färdig.
Min tanke är alltså att man måste släppa en version till "alla" så man får klart för sig vad som funkar och inte. Det finns ju en uppsjö av hårdvara ute bland användarna. Alla testar inte en Beta hur länge man än väntar. Sedan är det ju så att vissa saker är lätt att fixa själv,om man har rutin och erfarenhet. EX.v: Jag får bara 640x480. ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Turbo skrev:Hmmm............. Vad kan man begära av ett nysläppt OS? Att 100% ska funka?
Buggrapporter är ju en god hjälp till att rätta till fel man inte har förutsett. Vad jag minns så har det varit liknande problem på alla tidigare versioner också. 7.04 var väl annars den version som jag upplevde som mest färdig.
Det verkar vara helt klart mer problem med Hardy jämfört med när Gutsy var nysläppt*... Kanske borde dom släppt den som 8.06 som sagt..?

Sedan så får dom säkert ordning på denna dist inom kort, alla har ju småstrul så grej efter grej lär ju betas av rätt snabbt... :)

* Notera att det kan vara mitt minne som är selektivt och/eller kort... ;D
Turbo skrev:EX.v: Jag får bara 640x480. ;)
Det är enl. mig dom absolut värsta buggarna, skitbuggarna, för det kräver pillande med drivrutiner, terminalbullshit och/eller meklande med xorg.conf sedan så är det lustigt att Nvidia som förut fungerat så bra helt plötsligt fungerar kasst - dock inte Ubuntu/Canonicals fel, men ändå...

Det finns i princip bara tre grafikkortstillverkare, ATI, Nvidia och Intel, det skall bara fungera... Som sagt, jag vet att det inte är Ubuntu's fel, men det skiter ju slutanvändaren i... Att för första ggn installera Ubuntu och behöva kämpa för att få igång skärm, nätverk eller ett hyfsat standardmässigt tangentbord, då förlorar Linux en användare på obestämd tid, om denne NÅNSIN tittar på det igen... Skrivare, scanners o.s.v. är ju en annan femma...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

8.04 är väldigt stabil. Men självklart finns det ju hårdvara som kan krångla. Även program som kan krångla.

Ibland skyller vissa på Ubuntu när felet inte ligger hos dom verkar det som. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Efter att ha installerat Nvidia drivrutin direkt från Nvidias hemsida och installerat ALLA uppdateringar i Ubuntu, så är jag mycket nöjd idag.

De allra senaste uppdateringarna var bl a till gnome, HAL, AWN, AWN-extras med mycket mera och de verkar som de gjort susen! Datorn känns lika pigg och rapp som när jag körde 7.04.

Mot bakgrund av alla problem med grafiken (Nvidia och ATI och Intel), samt ljudet, så borde de väntat. FF3 är inte heller färdigt. Jag gick tillbaka till FF2.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag tippar på att det ligger lite prestige i att släppa på utsatt datum... Man ansåg väl att den var tillräckligt färdig... Jag får dock hålla med om att det är märkligt att slänga med FF3 i beta i en LTS - oavsett hur bra den är, den är INTE skarp, that's a fact. :-\
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:Jag tippar på att det ligger lite prestige i att släppa på utsatt datum... Man ansåg väl att den var tillräckligt färdig... Jag får dock hålla med om att det är märkligt att slänga med FF3 i beta i en LTS - oavsett hur bra den är, den är INTE skarp, that's a fact. :-\
Som gammal Debian-torsk så tycker jag tvärtom. Saker ska släppas när det är klart men jag vet att Mark S inte håller med om det.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

farmfield skrev:Jag tippar på att det ligger lite prestige i att släppa på utsatt datum... Man ansåg väl att den var tillräckligt färdig... Jag får dock hålla med om att det är märkligt att slänga med FF3 i beta i en LTS - oavsett hur bra den är, den är INTE skarp, that's a fact. :-\
Ex.v. Mozilla-plugin-vlc tycks inte funka för många som kör FF3. (Mozilla-plugin-vlc för strömmande på webben) Nej jag kör också FF2. På vad sätt FF3 är stabilare förstår jag inte. Möjligtvis är den snabbare. :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag tycker att 7.10 var stabilare än 8.04. Dessa punkter är sämre:

* Firefox 3.0 beta är för buggig. La in 2:an efter någon vecka eftersom Firefox kraschade hela tiden.
* Ljudet är knepigt och fungerar sådär. Volymkontrollen på tangentbordet fungerar inte längre trots att volymen ändras visuellt när jag trycker på knapparna.
* När jag körde Alpha-versionen förra året så gick det inte att ändra grafikinställningarna i xorg.conf med hjälp av sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Var mer tangenbord och mus som konfigurerades på detta sättet. Fungerar detta nu?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Sid skrev:
Som gammal Debian-torsk så tycker jag tvärtom. Saker ska släppas när det är klart men jag vet att Mark S inte håller med om det.
Jag har svarat på en blogg om just releasedatumfrågan. Jag ansåg att det vore bättre att man släppte prestigen med att vara klar just månad fyra resp tio om man visste med sig att målet för releasen inte var framme just då.
Av samma anledning som det finns framgångsrika företag som vägrar att börsnotera sig för att slippa kvartalsrapportshetsen utan kan fokusera på en hållbar och långsiktig utveckling.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"