Uppgradera från 7.10 till 8.04

ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Uppgradera från 7.10 till 8.04

Inlägg av ehnar »

Har lite strul att uppgradera från 7.10 till 8.04... Vid installation säger den att den inte har tillräckligt med utrymme, fattas 80mb.

Testat att frigöra, men fanns inget paket att tabort... Är hd:n trång bara för uppgraderingen eller är det för den färdiga installationen? kommer inte ihåg om jag på den datorn har 10 lr 12GB för ubuntu och 20 för /home....
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Uppgradera från 7.10 till 8.04

Inlägg av Lars »

Man kan ofta frigöra ganska mycket utrymme genom att köra kommandot sudo apt-get clean, men då ryker alla uppdateringar som du eventuellt redan har tagit ner. 10 GiB ska räcka mer än väl.
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

Ja, jag körde

Kod: Markera allt

sudo apt-get clean
men det fanns inget att tabort verkade det som. Ny $rad kom fram direkt...

Har kollat fakta...
/ är på 5gb
/home på 4GB

Är det för lite?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

5 GiB är kanske lite lite, jag utnyttjar t.ex. 4,3 GiB och då blir det kanske inte så mycket kvar för installationsfilerna. Kolla med kommandot df -h / /home hur mycket som finns ledigt. Du kan ju prova att avinstallera några program för att frigöra utrymme, något stort som t.ex. OpenOffice borde ge ett par hundra MiB extra. När du har uppgraderat kan du lägga tillbaka det du tog bort.

Alternativt så tror jag att man kan uppgradera via CD:n, jag har inte testat själv men det borde inte kräva lite mycket utrymme på disken.

Tillägg: om man laddar ner och bränner alternate-skivan så ska det bara vara att lägga i den medan systemet körs för att påbörja installationen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"