Har tidigare uppgraderat min bärbara från 7.04 till 7.10 och det gick ganska smärtfritt.
Gav mig nu på att uppgradera min desktop från 7.10 till 8.04 och det såf ut som det gick bra. Men nu är i stort sett allt galet:
- Så fort jag skriver sudo och något i terminalen får jag till svar "sudo: unable to resolve host ubuntu".
- Tar ca 10 sekunder att starta nautilus eller terminal, och otroligt segt med alla kommandon, det gick ju i stort sett omedelbart tidigare.
- nVidia-drivern verkar vara borta.
- printern (hp 2605DN på nätverket) har ingen kontakt, liksom alla andra nätverksenheter. Kan dock pinga de enheter som finns på nätet.
Det tar väl ett tag att röja upp detta, men om jag inte ens kan köra kommandon i terminalen känns det som det är illa, verkar mest angeläget att börja med det.
I vilken ända börjar jag nysta?
unable to resolve host ubuntu
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: unable to resolve host ubuntu
Har precis samma problem med att allt känns otroligt segt efter att ha uppgraderat från 7.04.
Vet heller inte riktigt var jag skall börja och kan heller inte använda sudo.
Vet heller inte riktigt var jag skall börja och kan heller inte använda sudo.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det där är en känd bugg i sudo. Du får starta i recovery mode och köra typ nano /etc/hosts, ändra i filen så att raden för 127.0.0.1 ser ut så här:
Kod: Markera allt
127.0.0.1 ubuntu.local localhost ubuntu
- Anders J
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Tack. Jag grävde en del på det engelska forumet och hittade ett liknande svar, men där menade man att jag skulle låta raden se ut som:
127.0.0.1 ubuntu
vilket jag fixade med nano i recovery mode innan jag läste här på det svenska forumet.
Nu kan jag använda sudo igen. Men jag har inget nätverk, om jag går in på "System/Administration/Network" så är nätverksinställningarna i grått och blockerade och skriver jag "smbtree" så får jag efter en duktig timeout felmeddelanden.
Finns det någon rimlig förklaring till att allt jag försöker starta eller göra tar sådan otrolig tid eller kan man tro att hänger ihop med någon annan inställning som blivit knasig?
127.0.0.1 ubuntu
vilket jag fixade med nano i recovery mode innan jag läste här på det svenska forumet.
Nu kan jag använda sudo igen. Men jag har inget nätverk, om jag går in på "System/Administration/Network" så är nätverksinställningarna i grått och blockerade och skriver jag "smbtree" så får jag efter en duktig timeout felmeddelanden.
Finns det någon rimlig förklaring till att allt jag försöker starta eller göra tar sådan otrolig tid eller kan man tro att hänger ihop med någon annan inställning som blivit knasig?
-
Att det går långsamt kan bero på att namnuppslagningen inte fungerar ordentligt. Lägg åtminstone till localhost till raden i /etc/hosts, den delen är absolut nödvändig för en del funktioner.
Hej
Jag är nybörjare på Ubuntu. Jag undrar vad man skall skriva i hosts om man vill få in både datornamn och arbetsgrupp. Går det att ha en arbetsgrupp som har mellanslag i namnet?
/bengt
Jag är nybörjare på Ubuntu. Jag undrar vad man skall skriva i hosts om man vill få in både datornamn och arbetsgrupp. Går det att ha en arbetsgrupp som har mellanslag i namnet?
/bengt
-
Arbetsgrupper har inget med /etc/hosts att göra. Om du vill ansluta till ett Windows-nätverk så är det Samba du ska leta efter, men det har jag inte så mycket koll på. Starta gärna en ny tråd om hur man ansluter till Windows-nätverk.