Får felmeddelande vid installation.. :(

Arias

Inlägg av Arias »

Hej, jag har länge tänkt pa att testa ubuntu !
Men när jag ska instalera det så får jag felmeddelande ! först tänkte jag att det kankse var nedladdningen som jag sedan brände ut på skiva, så jag beställde hem ett ex istället.. men exakt samma problem kom fram..

Det som händer:

Jag stoppar i skivan och startar/startar om datorn. jag får upp den rätta menyn jag byter till svenska och trycker på starta/instalera.

Det kommer upp någon text, och allt verkar funka bra..

SEN kmr det upp en massa text där det flera gånger efter varandra står: "Unable to read page, block xxxx.."

Sen när man har lyckats trycka på bort det så kmr det upp en ny test som står 10 ggr efter varandra lika dant: "User not known to the underlying authentication module"

När man har lyckats trycka bort det så kmr det upp exakt samma som det första jag skrev om unable to read.....

När man fått bort det åker skivan ut och allt är som vanligt.. installationen misslyckades alltså..
snälla kom med tips vad man kan göra ! vad kan vara fel ?

Tack i förhand.. :)
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av freemanen »

Funderar på de är någon krånglande enhet i datorn. Så jag undrar vad de är för typ av dator?
Arias

Inlägg av Arias »

[quote="freemanen"]Funderar på de är någon krånglande enhet i datorn. Så jag undrar vad de är för typ av dator?[/quote]
en HP-dator..

Intel P4 3,6ghz

Vad behöver du veta ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

har du strul när du kör igång LIVE delen så kan det bero på felaktig skiva.

kolla i wikin Installation
prova gärna att "Kontrollera skivan efter felaktigheter"
Arias

Inlägg av Arias »

[quote="Trazan"]har du strul när du kör igång LIVE delen så kan det bero på felaktig skiva.

kolla i wikin Installation
prova gärna att "Kontrollera skivan efter felaktigheter"[/quote]
Har kollat skivan och har läst den delen om installation....
Okänd

Inlägg av Okänd »

graffakort? nvidia lr ati
Okänd

Inlägg av Okänd »

du kan ju prova alternativ skivan
Arias

Inlägg av Arias »

[quote="Trazan"]graffakort? nvidia lr ati[/quote]
nVidia geforce 6800

"du kan ju prova alternativ skivan" ?!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det skall inte vara något problem, det är samma grafikkort som jag har och det har funkat felfritt. Jag har också en hp förresten. ;)

Fungerar det bra att köra med CD:n som live-CD?
Vad för hårddiskar och hur är dom partitionerade, SATA, PATA, NTFS, FAT32 osv? Någon dold/recovery-partition? Skall du ha dual-boot med t ex XP? Exakt hur långt kommer installationen innan det börjar strula, vad gjorde den alldeles innan det blev fel och vad tror du den försöker göra när det blir fel?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Arias"]"du kan ju prova alternativ skivan" ?![/quote]
kolla in http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu scrolla ner för alternativ skivan
Arias

Inlägg av Arias »

[quote="vulfgar"]Det skall inte vara något problem, det är samma grafikkort som jag har och det har funkat felfritt. Jag har också en hp förresten. ;)

Fungerar det bra att köra med CD:n som live-CD?
Vad för hårddiskar och hur är dom partitionerade, SATA, PATA, NTFS, FAT32 osv? Någon dold/recovery-partition? Skall du ha dual-boot med t ex XP? Exakt hur långt kommer installationen innan det börjar strula, vad gjorde den alldeles innan det blev fel och vad tror du den försöker göra när det blir fel?[/quote]
ok, har 2 hdd båda 250gb och S-ATA. jag har xp på den ena hdd.. och hade tänkt ha linus på en partition i den andra.. (det blir ingen skildnad om man kopplar ur hdd med xp)

När jag trycker på starta/installera ubuntu (när man bootar från skivan).. så laddar den två grejjer.. sen byter den bild och där kmr alla felmeddelanden.. den hinner alltså inte komma någon vart alls ! :/
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hmm, undrar om det är samma modell som jag har. Jag har installerat precis så som du tänkt dej, mitt enda problem var med den dolda recoverypartitionen. Inga problem med att starta på CDn eller att installera utan sedan vid ombootning. Det måste nästan vara skivan, har du provat den i nån annan dator?

Förresten det kan ju vara någon smörja från den där dolda partitionen ändå. Gå in i BIOS, kolla på BOOT (minns inte riktigt rubriken, men start eller boot borde det vara. Där har du väl valt att datorn först skall starta från CD och sedan från hårddiskar. Gå in där och byt hårddisk som den skall boota ifrån, om du har samma dator som jag så är nämligen den dolda partitionen satt som en särskild hårddisk i BIOS. Sätt någon av dom andra hårddiskarna som nr 1 av hårddiskarna - CDn skall fortfarande var först - och se om det går bättre.
Jag tror inte att detta hjälper, men det skadar inte att prova. För att få tillbaka bootningen igen, så att du kan starta xp om ubuntinstallationen misslyckas, så gå in i BIOS och ändra tillbaka. Om installationen lyckas så behöver du sannolikt inte byta tillbaka, grub hittar troligen startbiten på den dolda, det gjorde min.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"