Codecs
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Codecs
Jag har inte tänkt i detta sammanhang, det har ju mest varit diskussion runt flash-plugin'en eftersom den krävs för att se en del av flashmaterial online - Gnash funkar ju inte med allt - ännu iaf. Offline pratar vi ju om här - eller det är iaf det jag tänker på. Har man en fil på hårddisken eller vill se en DVD så behövs ingenting mer än VLC och då skall ju inte restricted-extras rekommenderas istället.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Jag har redigerat sidan idag. Nu ligger fokus direkt på att testa vlc och även gnash före de ofria alternativen.
Det finns även en liten notis om att ubuntu-restricted-extras installerar en del ofria paket.
Sidan behöver självklart skrivas om igen, fördelaktigt av någon som har 100% koll på formaten och vilka paket som är fria. Men den bör duga så länge, och tillfredställa de mesta parterna (hoppas jag).
Det finns även en liten notis om att ubuntu-restricted-extras installerar en del ofria paket.
Sidan behöver självklart skrivas om igen, fördelaktigt av någon som har 100% koll på formaten och vilka paket som är fria. Men den bör duga så länge, och tillfredställa de mesta parterna (hoppas jag).
- farmfield
- Kontakt:
Kanon. Funktion och fria alternativ skall ju såklart så långt som möjligt gå hand i hand. 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När fria alternativ fungerar lika bra eller bättre än ofria så finns absolut ingen anledning att köra/rekommendera ofria alternativ.
Innan vi skrotar all info om w32codecs så vore det ändå bra om någon åtar sej att testa båda alternativen med så många olika filtyper som möjligt och om det inte är nån skillnad så finns ingen anledning alls att öht nämna w32codecs i framtiden.
Innan vi skrotar all info om w32codecs så vore det ändå bra om någon åtar sej att testa båda alternativen med så många olika filtyper som möjligt och om det inte är nån skillnad så finns ingen anledning alls att öht nämna w32codecs i framtiden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
VLC är fritt och tar såvitt jag vet alla varianter av wma och wmv offline, alltså filer man har på hårddisken. Hur det är med att se wma online vet jag inte för det undviker jag av principen att video skall vara av en kvalitet som faktiskt går att titta på, hehe, vilket sällan gäller inbäddad wmv...
- farmfield
- Kontakt:
Ang. swf/fla-filmer förresten, man borde ju kunna plocka ner filerna från t.ex. YouTube (eller vart nu filen finns) och se dom offline med VLC utan att då installera någon proprietär programvara?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Hur laddar man ner en flashfilm?farmfield skrev:Ang. swf/fla-filmer förresten, man borde ju kunna plocka ner filerna från t.ex. YouTube (eller vart nu filen finns) och se dom offline med VLC utan att då installera någon proprietär programvara?
- farmfield
- Kontakt:
Det finns Add-ons till Firefox som (på nåt sätt) löser sökvägen till filen (genom inbäddningen?) så man kan ta ner den till hårddisken. Sedan kan man ju spela upp den i VLC. Sedan, huruvida add-ons'en än ofria eller inte kan jag inte svara på, finns dock mer än en sån flv-nedladdnings-add-on, så nån bör ju vara FOSS.Sid skrev:Hur laddar man ner en flashfilm?

...nu vet jag iof inte om du kör FF...
-
Funkar det att spela dom i vlc sen?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Finns många plugins till firefox, som t.ex downloadhelper. Men även om man laddar ner den så måste den konverteras för att ses med vlc. Vissa program gör detta samtidigt som flash filmen laddas ner. Kan bara inte dra mig till minnes vilka.Sid skrev:Hur laddar man ner en flashfilm?farmfield skrev:Ang. swf/fla-filmer förresten, man borde ju kunna plocka ner filerna från t.ex. YouTube (eller vart nu filen finns) och se dom offline med VLC utan att då installera någon proprietär programvara?
- farmfield
- Kontakt:
Nä, tror jag inte, VLC skall kunna läsa containerformatet flv och formatet h263 så det skall inte behövas konverteras. Checka min länk ovan till Wikipedia, VLC: "readable formats"...
Jag använder tillägget "Fast video download 1.5" för att ta hem en flv-film från ex.v. Youtube. Öppnar den med VLC 

-
Funkar det utan att konvertera den innan?Turbo skrev:Jag använder tillägget "Fast video download 1.5" för att ta hem en flv-film från ex.v. Youtube. Öppnar den med VLC
JA...... jag vet inte i.o.f.s. om VLC konverterar den medan det rullar men jag kör den i VLC rakt avSid skrev:Funkar det utan att konvertera den innan?Turbo skrev:Jag använder tillägget "Fast video download 1.5" för att ta hem en flv-film från ex.v. Youtube. Öppnar den med VLC

Lägger sig inte flash-filen i /tmp när man kollar på youtube? Kanske kan man nå den därifrån. Och sedan kolla på den i vlc.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kanske det, men ivf så måste du ju ha flash installerat för att börja se på filmenHylas skrev:Lägger sig inte flash-filen i /tmp när man kollar på youtube? Kanske kan man nå den därifrån. Och sedan kolla på den i vlc.

Nu har jag ingen som helst koll på pluginen till FF men borde inte de rimligtvis kräva att flash är installerat för att kunna ladda ner filmen?
- farmfield
- Kontakt:
Grejen här var ju att komma åt filmen utan att installera Flash-pluggen. KiviE kan dock ha rätt här.KiviE skrev:Kanske det, men ivf så måste du ju ha flash installerat för att börja se på filmenHylas skrev:Lägger sig inte flash-filen i /tmp när man kollar på youtube? Kanske kan man nå den därifrån. Och sedan kolla på den i vlc.
Nu har jag ingen som helst koll på pluginen till FF men borde inte de rimligtvis kräva att flash är installerat för att kunna ladda ner filmen?

-
Med tanke på att det är Totem Media Player som är inkluderat per default bör man väl lyfta fram den?
Lägger man först till Medibuntu (kanske räcker med Universe) som repository och sedan öppnar lite olika filer i Totem får man ju upp frågor om man vill söka efter codecs. Efter man har installerat alla förslag där fungerar 99%. Dock inte SVT Play (se topic http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 94&t=27043)
Lägger man först till Medibuntu (kanske räcker med Universe) som repository och sedan öppnar lite olika filer i Totem får man ju upp frågor om man vill söka efter codecs. Efter man har installerat alla förslag där fungerar 99%. Dock inte SVT Play (se topic http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 94&t=27043)