Datorn hänger sig

Bacillen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Datorn hänger sig

Inlägg av Bacillen »

Jag har ett problem med Hardy.

När datorn har varit inaktiv en stund (typ 10min) så hänger den sig. Jag kan flytta på muspekaren men det är allt. Jag kan inte skriva något och inte klicka på något. Inga snabbkommandon fungerar.

Jag har ett ATI grafikkort och fick aldrig igång visuella effekter i 7.10 men här i 8.04 fungerar det direkt.Kan det endå vara grafikkortet som strular?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Datorn hänger sig

Inlägg av Lars »

Fungerar det att komma ut i konsollen (ctrl+alt+F1)?
Bacillen

Inlägg av Bacillen »

Nej, när jag trycker Ctrl + Alt + F1 så försvinner bara muspekaren. Det ända som fungerar är Powerknappen (omstart).
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jättemystiskt. Inget funkar. Det har hänt mig vid ett par tillfällen. Jag pratade med Bossieman om det, han trodde att det kunde vara nåt ofärdigt med kärnan.
Kanske inte har ett samband men vid ett tillfälle när jag skulle logga in, ville tangentbordet inte vara med när jag skulle skriva lösenordet.
Jag kunde klicka på Alternativ -> Stänga ner och sedan dra ur och sätta in USB-anslutning och sen funkade det..mysko och lika del oroande..
Bacillen

Inlägg av Bacillen »

Jag kopplade in en extern hårddisk när datorn hade hängt sig och då dök den upp nere på programlisten men jag kunde fortfarande inte använda musknapparna eller tangentbordet.

Så nu har jag installerat om Hardy. Jag har även stängt av de porpiretära drivrutinerna för mitt grafikkort (ett ATI Radeon mobil 700 någonting) och stängt av alla visuella effekter.

Än så länge (typ 20 min) har den inte hängt sig.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"