Codecs
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Codecs
Hej och välkommen!
Du installerar helt enkelt paketet ubuntu-restricted-extras genom Pakethanteraren Synaptic, eller genom terminalen med kommandot:
Du installerar helt enkelt paketet ubuntu-restricted-extras genom Pakethanteraren Synaptic, eller genom terminalen med kommandot:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Allt du behöver veta om codecs står på vår wikijavaman skrev:Hej alla,
Hur får man igång alla codecs som är propietära?
// Javaman

Direktlänk: http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia/codecs
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
FFmpeg ska väl fungera bra
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Fria_alternativ
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Fria_alternativ
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Jag borde nog översätta det där imorgon 

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Bara till att redigera sidanSid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.

Vi behöver all hjälp vi kan få med att förbättra wikin, och framförallt nå fram med bättre/friare alternativ till användarna.
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Om du kör mplayer eller vlc media player så behövs väl inga codecs alls?
-
Det är lite svårt för mig i det fallet. Jag använder inte w32codecs så jag har inget att jämföra med. Jag kan tänka mig att det skulle bli rätt starka reaktioner här om jag gick in och klippte i den sidan.zero gravity skrev:Bara till att redigera sidanSid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Vi behöver all hjälp vi kan få med att förbättra wikin, och framförallt nå fram med bättre/friare alternativ till användarna.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Läs på men även testa och se vad det blir för skillnad om du använder w32codecs. Blir det ingen skillnad jämfört med fria alternativ så kan du ändra det.Sid skrev:Det är lite svårt för mig i det fallet. Jag använder inte w32codecs så jag har inget att jämföra med. Jag kan tänka mig att det skulle bli rätt starka reaktioner här om jag gick in och klippte i den sidan.zero gravity skrev:Bara till att redigera sidanSid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Det finns alltid historik på wikin om något behöver ändras tillbaka

-
Nej tack. Jag vill inte befläcka mig.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Sid skrev:Nej tack. Jag vill inte befläcka mig.

edit: Blev visst lite offtopic

-
Lera biter inte på fundamentalister. Jag har hört att pulversläckare fungerarzero gravity skrev:Sid skrev:Nej tack. Jag vill inte befläcka mig.Skall allt ta o kasta lera på dig så du blir fläckig som en dalmatin
edit: Blev visst lite offtopic

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det ingår alltså i restricted-extras?Sid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Men kan man ta bort det paketet manuellt efter man installerat restricted-extras eller bör man plocka ner paketen separat? Om så, fixa gärna till på fria-alternativ-sidan så folk vet vad som behövs för respektive format.

Oftast är det väl divx/xvid/mpeg/mp3 som folk vill spela upp, eventuellt wmv/wma då - jag försöker så långt som möjligt undvika dom sistnämnda formaten eftersom filmerna oftast ser ut som crap - musiken, alltså wma, vet jag inte huruvida det är bra kvalitet men fattar inte grejen när det finns mp3... Sen fanns det väl aldrig nåt skäl för M$ att ha ett eget audio- och videoformat? Så dumt, suck... Och ja, hehe, QuickTime är lika dumt det.
Edit: Finns det verkligen format jag inte kan titta på i VLC? ...jag plockar nämligen bara ner det och så kan jag se allt typ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Vlc#Readable_formats
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Nej w32codecs ingår inte i restricted-extras. W32codecs är dll-filer hämtade från en windows-installation. Jag tror att både Mplayer och VLC använder sig av FFmpeg. Tidigare krävdes w32codecs men nu för tiden är FFmpeg väldigt långt framme.farmfield skrev:Det ingår alltså i restricted-extras?Sid skrev:Jag ser ingen anledning att installera w32codecs. Allt funkar för mig utan det.
Men kan man ta bort det paketet manuellt efter man installerat restricted-extras eller bör man plocka ner paketen separat? Om så, fixa gärna till på fria-alternativ-sidan så folk vet vad som behövs för respektive format.![]()
Oftast är det väl divx/xvid/mpeg/mp3 som folk vill spela upp, eventuellt wmv/wma då - jag försöker så långt som möjligt undvika dom sistnämnda formaten eftersom filmerna oftast ser ut som crap - musiken, alltså wma, vet jag inte huruvida det är bra kvalitet men fattar inte grejen när det finns mp3... Sen fanns det väl aldrig nåt skäl för M$ att ha ett eget audio- och videoformat? Så dumt, suck... Och ja, hehe, QuickTime är lika dumt det.
Edit: Finns det verkligen format jag inte kan titta på i VLC? ...jag plockar nämligen bara ner det och så kan jag se allt typ...
- farmfield
- Kontakt:
Men då bör man kunna säga att VLC är en fri lösning för att kunna titta på 99% av alla filer då ju - UTAN att plocka ner restricted-extras - eller behövs restricted-extras ändå? Nä..? ...och det man inte kan öppna i VLC är inte värt att titta på ändå... xDSid skrev:Nej w32codecs ingår inte i restricted-extras. W32codecs är dll-filer hämtade från en windows-installation. Jag tror att både Mplayer och VLC använder sig av FFmpeg. Tidigare krävdes w32codecs men nu för tiden är FFmpeg väldigt långt framme.
-
Du behöver inte ubuntu-restricted-extras för att använda vare sig vlc eller mplayer. Ubuntu-restricted-extras är bara ett meta-paket med bl.a ofritt skräp. Finns ingen anledning att installera något sånt.farmfield skrev:Men då bör man kunna säga att VLC är en fri lösning för att kunna titta på 99% av alla filer då ju - UTAN att plocka ner restricted-extras - eller behövs restricted-extras ändå? Nä..? ...och det man inte kan öppna i VLC är inte värt att titta på ändå... xDSid skrev:Nej w32codecs ingår inte i restricted-extras. W32codecs är dll-filer hämtade från en windows-installation. Jag tror att både Mplayer och VLC använder sig av FFmpeg. Tidigare krävdes w32codecs men nu för tiden är FFmpeg väldigt långt framme.
- farmfield
- Kontakt:
Men då, som vi faktiskt sagt, borde ju fria VLC rekommenderas istället för det ofria restricted-extras-paketet eftersom VLC tar ju wma/wmv, flv, DVD-filmer o.s.v..? 

hur avinstallerar man det da? utan att pajja vlc eller mplayer mm
-
Precis. Jag har påpekat det väldigt många gånger.farmfield skrev:Men då, som vi faktiskt sagt, borde ju fria VLC rekommenderas istället för det ofria restricted-extras-paketet eftersom VLC tar ju wma/wmv, flv, DVD-filmer o.s.v..?