Installera ubuntu från usb minne

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
fuze
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installera ubuntu från usb minne

Inlägg av fuze »

Tjooo!
Hittade en guide om hur man installerar ubuntu från usb sticka. Har testat och säga att det fungerade för mig. Hela hardy installationen gick på 10 min ;D

//fuze

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
# indrawan tanjung Says:
April 24th, 2008 at 2:30 pm

I have successed with easier way installing ubuntu 7.10 in my desktop using usb stick just couple minutes ago…. ;-)

Here we go…

1. Download file isotostick.sh:

wget http://www.startx.ro/sugar/isotostick.sh

2. Change the permission:

chmod u+x isotostick.sh

3. Before running the isotostick file, we have to make our usb stick bootable or the script will generate error “The partition isn’t bootable” (or something like that):

sudo parted /dev/sdb set 1 boot on

(BE CAREFULL :”/dev/sdb” is my usbstick location, change it when necessary)

4. And the final step is execute the script:

sudo ./isotostick.sh ubuntu-7.10-desktop-i386.iso /dev/sdb1

(i have the iso in my current location, and again “/dev/sdb1″ is our destination, our usb stick location)

5. Umount our usb stick, plug it when power off, and then power on. Violla….our usb stick is now working as Live CD..

Hope it works..

Greetings from Indonesia

Indrawan
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera ubuntu från usb minne

Inlägg av webaake »

Jag har lyckats boota från en USB-sticka skapad av isotostick.sh, så långt OK. Men sedan envisas installtionsrutinen med att fråga efter en cdrom, och det har jag ju ingen. Skall inte ha nån heller. Hela installations-ison ligger ju på USB-stickan som isotostick skapat!

Kan köra ett skal men inga kommandon finns installerade typ mount, fdisk, less, grep m m.

Det verkar som om USB-stickan jag bootat från inte hittas av installationsprogrammet som ligger på den. Och jag hittar inte heller monteirngspunkten för den.

ISO:n jag använde för isotostick var ubuntu-8.04-server. Stickan är splitt ny och på 2 GB, vilket räcker.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera ubuntu från usb minne

Inlägg av webaake »

Nästan LÖST!

Det visade sig att det inte gick eller var mycket svårare att göra detta utifrån en server-cd. Just nu verkar samma usb-sticka, fast med xubuntu-8.04-desktop, snurra på fint.

Vad jag funnit är att också alternate-cd'n funkar dåligt från usb-sticka.

Så, de flesta desktop-iso-cd's borde fungera bra.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Guider"