Övertyga mig om ett byte

musse1

Övertyga mig om ett byte

Inlägg av musse1 »

Jag känner att jag står och väger mellan att byta till Ubuntu eller stå kvar vid mitt Win XP. Jag vill gärna höra varför jag ska byta till Ubuntu då jag inte tycker att fördelarna väger över nackdelarna, riktigt än.

Som jag ser det är fördelarna att man kan anpassa det själv och det går snabbare plus att det är gratis.

Till nackdelarna ser jag dock att det är mycket pill att få igång det man vill köra, det är, enligt mig fulare än windows (från scratch), svårt att få "självklara" program att fungera. Då tänker jag på Photoshop bl.a. Går det ens att få igång?

Jag vill kunna använda de program som jag alltid använt för att slippa lära mig nya. Det har jag inte tid med. Hur är det med skrivare, mp3-spelare, kameror osv? Fungerar dem ens eller måste jag lägga ner åtskilliga timma till det med?

Övertyga mig gärna om ett byta till Ubuntu då jag är intresserad men känner att det kanske inte är 100.
hanzukun
Kontakt:

Re: Övertyga mig om ett byte

Inlägg av hanzukun »

Fördelen som du själv ansåg var att man kan anpassa systemet, men eftersom du sedan skrev att du egentligen inte ville pilla så kanske Ubuntu inte är något för dig -- det passar inte alla! Och du ville inte lära dig något nytt program, skrev du, nu vet jag inte vilka program det är som du använder; använder du något open source-program så finns det garanterat för Ubuntu men om du använder iTunes, Photoshop, Internet Explorer etc får du nog stanna kvar vid XP. Jag är inte någon missionär som försöker övertyga dig eller att använda Ubuntu utan man ska själv använda det som känns rätt för sig själv -- det är det som är frihet!

Men om du frågar varför jag använder Ubuntu är det för att jag tycker det fungerar bättre än Windows och man har med valfrihet än med Mac OS. Jag använde sedan tidigare många öppna program så övergången jag gjorde 2006 var inga större problem. Du kan alltid börja med att försöka lära dig några open source program eftersom många av dem går att köra i Windows. Sen i framtiden kanske du kan överväga en övergång.

En annan aspekt är att jag inte riktigt litar på Microsoft. Och sen har jag alltid varit en som inte velat ha det som alla andra har, eller göra som alla andra; jag vill vara annorlunda.

Om du inte själv vill prova Ubuntu och lära dig något nytt så kan iallafall inte jag rekommendera Ubuntu för dig -- det slutar nog ändå bara med att du ger upp inte du ens försökt!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Photoshop CS2 fungerar fint genom wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=2631
Men jag rekommenderar att du provar det helt fria GIMP också, kommer förinstallerat: http://gimp.org/

Skrivare blir automatiskt installerade sedan 7.10 har jag för mig, mp3-spelare fungerar också fint (vanlig filhantering) även om just iPod m.fl. är lite bökiga att jobba med. Många har dock fått det att fungera genom Rythmbox.

Nu går det ju faktiskt att installera Ubuntu i Windows som ett vanligt program, så du har ju alla möjligheter i världen att testa innan utan att röra övriga datorn :)
musse1

Inlägg av musse1 »

Anledningen till att jag frågar är att jag är i tankarna om att köpa en laptop för jobb endast. Jag utvecklar och bygger hemsidor och vill då kunna använda Photoshop, digitalkameror, skrivare, PDF, bokföringsprogram m.m. Allt man kan tänkas använda till jobbet.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Av de där prylarna är det ju bokföringsprogram som många företagare fastnar i Windows på grund av. Men du kan ju alltid installera Windows virtuellt i Ubuntu och köra de program som inte går att ersätta så.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

musse1 skrev: Jag vill kunna använda de program som jag alltid använt för att slippa lära mig nya. Det har jag inte tid med. Hur är det med skrivare, mp3-spelare, kameror osv? Fungerar dem ens eller måste jag lägga ner åtskilliga timma till det med?
Med den attityden tror jag inte att det ens är någon idé att försöka... det går att köra det mesta under wine men då behöver du säkert antivirus och anti XXX program också.

Du skriver dessutom att du vill köra bokföringsprogram och jag gissar att det rör sig om spcs. Det programmet är det inte någon (som jag vet) som har fått igång under linux..

Men mp3 spelare, skrivare och kameror brukar fungera bättre under Linux än windows. Dock finns det företag som inte vill deras grejor fungerar under linux så deras produkter fungerar dåligt eller inte alls. Ta tex sonys walkman spelare, apple har samma idéer men ipoden är populär så många får den att fungera under linux.
Hjalle
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Hjalle »

Jag använder Windows i mitt yrke, Illustratör, 3D grafiker och Teknisk illustratör.
Ubuntu Studio (grafiker och musiker OS) är installerat på en dator jag hade över, så att säga.

Ett tips är att vid byte av dator spara den gamla och installera Ubuntu på den. En förutsättning
är nog att man är nyfiken. All "workaround" för att få hårdvara (7.10) att funka kan vara frustrerande, men
allt verkar fungera mycket bättre med uppgraderingen till 8.04.

Min relation till Ubuntu växer, men kommer nog inte ersätta Windows i fråga om 3D.
När det gäller illustration där ska jag ge Ubuntu en chans i en snar framtid.

Ubuntu kan inte spela kopieringsskyddade DVD-er (går att fixa), med det menas att inga köpta film DVD-er
går att spela på Ubuntu. För att slippa sitta i rättegång med stämningar och skadestånds krav så väljer man detta.
Men det ger ett negativt första intryck efter installation.

Jag är nyfiken och tycker att Ubuntu är intressant och har haft det i 6 månader.

Gratis och gratis, när DELL började sälja datorer (som knappast gick att hitta) med Ubuntu så var de ca, 500 kr dyrare än om man valde
Windows som OS. Efter en del artiklar i ämnet så ändrade DELL priserna. Men det tyder nästan, tycker jag, på att att Microsoft
subventionerar datorer som säljs med Windows installerat, alltså datorförsäljaren betalar inte ett öre för att förinstallera Windows, utan får betalt från Microsoft för att de gör så. Så köper man en ny Bärbar med förinstallerat Windows T.ex. så kan man nog säga att Windows i den maskinen är gratis också för konsument.
Spekulationer från min sida, men.........
Beta

Inlägg av Beta »

Du behöver ju inte BYTA, kör dual boot så har du det bästa av båda världar.

Du kan då välja när du startar upp datorn om du känner för Xp eller Ubuntu, det är såhär jag har det (fast jag har inte loggat in i Xp på år och dagar nu).

Testa att lägga in Ubuntu på datorn, och om det blir jobbigt, så har du alltid Xp där också.
Banana tree
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Banana tree »

Om du vill köra de program som du har på din Windowsburk och inte har tid att lära dig motsvarigheterna finns det ingen anledning till att byta, det kommer bara göra dig besviken.
Beta

Inlägg av Beta »

Om du vill köra de program som du har på din Windowsburk och inte har tid att lära dig motsvarighetes finns det ingen anledning till att byta, det kommer bara göra dig besviken.
Men han är uppenbarligen nyfiken nog på nåt annat än Windows för att komma hit till forumet och fråga, och om man inte testar så vet man inte vad man missar :) Om han kör dualboot så kan han leka precis så mycket han vill så länge Ubuntu är kul och funkar.

/Beta
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Istället för dualboot, en enklare installering som blir dualboot .

Vill du prova Ubuntu "på riktigt" men vill inte sabba din Windows-partition - då ska du prova den nya installeraren Wubi. Wubi.exe som du hittar på CDn startas från Windows och lägger in Ubuntu på din hårddisk som vilken applikation som helt. Starta därefter om datorn och starta Hardy. Höll inte Hardy måttet? Då startar du bara upp Windows igen och plockar bort Hardy Heron från dina program.

Text snodd från: http://www.idg.se/2.1085/1.158047
Senast redigerad av 1 Hjalle, redigerad totalt 25 gånger.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

En länk till Wubi
http://wubi-installer.org/

Det är antagligen inte strulfritt, har inte testat själv.
Användarvisningsbild
aengel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av aengel »

Jag har inte upplevt något som helst problem med Wubi, utan tycker att det är ett underbart sätt att testa Ubuntu på. I mitt fall har den största stötestenen med Ubuntu varit min laptops inbyggda Wifi-kort. Något som jag hoppas lösa i helgen när jag slänger in 8.04 med Wubi.

Dualboot är definitivt det bästa om du vill testa Ubuntu men har älsklingsprogram i Windows. Jag har min musikstudio i Windows än, men i övrigt får nog Ubuntu axla manteln som huvudoperativ.

[edit]stavfel[/edit]
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Precis!

Kör dual boot!

Och är det något du saknar i Gimp som finns i PS så är det bara börja lära dig att programmera!

Det är nämligen så Open source fungerar!

Det kan du aldrig göra i Windows!

;D
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Installerade Kubuntu KDE4 via Wubi, och som sagt var: Inbyggda Wifi-kort i bärbara datorer och Ubuntu....................................suck.
Som tur är så är det bara avinstallera Wubi så blir jag av med Kubuntu KDE4, som jag tyckte var gräsligt.

Det får räcka med en Linux burk.
Senast redigerad av 1 Hjalle, redigerad totalt 25 gånger.
Hjalle

Inlägg av Hjalle »

Ubuntu33 skrev:Precis!

Kör dual boot!

Och är det något du saknar i Gimp som finns i PS så är det bara börja lära dig att programmera!

Det är nämligen så Open source fungerar!

Det kan du aldrig göra i Windows!

;D
Open source fungerar väll exakt likadant om det är i Windows miljö. Så det kan du göra i "Windows".
PhotoShop är inte Windows.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"