Struligt 8.04
Struligt 8.04
Provade nyinstallera på laptopen acer 7220 Äntligen går det att sätta ubuntu på den, fastän den har NVIDIA-kort. Men nu uppstod ett annat problem. Ubuntu fixade inte HUAWEI trådlösa nätverk, så jag kunde inte koppla upp mig och ordna upplösning etc. Dessvärre när jag försökte starta om fanns det ingen partitionshanterare, så jag hamnade i windows istället.
Re: Struligt 8.04
när du säger partitionshanterare så menar du väl bootmanager? såsom grub eller lilo?
Jo, så var det jag menade... Det hände något under installationen, den klagade på diskfel eller likande, vid 46% installation, men sedan gick den över till skrivbordet, så det såg ut som att den klarade det, vilket den kanske inte gjorde..? Fick VGA upplösning, så allt verkade ju inte som det skulle.Ska prova ladda hem igen, den version jag laddade hem hette rc. Jag vet inte om jag uppfattat saken rätt, men jag tog defaultinställningen i installationen, och trodde att jag skulle få en bootmanager installerad eftersom jag har windows.Men kanske jag ska välja anpassad installation eller vad nu det andra menyvalet hette ?Nikkee skrev:när du säger partitionshanterare så menar du väl bootmanager? såsom grub eller lilo?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
rc betyder Release Candidate och är inte den färdiga (skarpa) versionen. Ladda ner den färdiga istället
http://ubuntu-se.org/drupal/download
RC är ju färdig nu... det var beta igår men bara hämta uppdateringarna så är den "skarp"Cadryc skrev:rc betyder Release Candidate och är inte den färdiga (skarpa) versionen. Ladda ner den färdiga istället
edit: fast det är väl ingen mening att hämta rc nu...

Ja nu är den totalt väck iaf. Jag har bränt en ny skiva på låg hastighet, men kan inte installera den. När jag där innan gjorde första försöket, och gick ur för att boota om, så hamnade jag i windows, eftersom det inte fanns någon bootmanager. Jag strulade och installerade om, vilket då ubuntu uppfattade som att jag ville ha fler kopior av ubuntu.. Sedan körde jag den från cd, och tog bort två ubuntu-partitioner på 2 gb styck från hårddisken. Nu kan jag inte installera för ubuntu hittar inget att skriva på.. Någon som vet hur man nollställer ?Nikkee skrev:Cadryc skrev:rc betyder Release Candidate och är inte den färdiga (skarpa) versionen. Ladda ner den färdiga istället
RC är ju färdig nu... det var beta igår men bara hämta uppdateringarna så är den "skarp"
http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ Där har du den färdiga versionen släppt, tanka hem och bränn ut, använd helst .torrent då det går både fortare för dig och belastar inte servrarna lika mycket. Funkar inte Hardy Heron skivan för dig kan du skriva vad felet är så kan vi försöka lösa det. Fred 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Är det en live-cd du använder? Jag hade många problem med Ubuntu's förra (gutsy gibbon) live-cd. Väldigt ofta den klagade på disc fel osv och slutate mitt i installationen och grub fick den aldrig att fungera riktigt.
Jag löste detta med att istället installera med Alternative cd'n. Du kan hitta den här http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ ,den finns ganska långt ner på sidan.
Jag löste detta med att istället installera med Alternative cd'n. Du kan hitta den här http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ ,den finns ganska långt ner på sidan.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Skumt att du haft problem med NÅT, jag har ju sålt flera 7220 och dom har sålts med Gutsy som fungerat perfekt från installation och framåt - och Vet iaf en kund som kört Hardy på sin sen tidigt och inga problem alls... Det externa 3G-modemet är en annan femma men Bossiemans bloggar i ämnet bör täcka upp det mesta...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag har bränt om rc-skivan, men som sagt så har jag en misslyckad installation på disken som står i vägen nu. När jag funderar på vad som kan vara fel så tror jag att problemet med uppkopplingen mot nätet inte beror på en misslyckad installation. För när man installerar så erbjuds man att ta en titt på olika förslag till hjälp om modemdrivisarna inte passar. Jag provade gå in där, den öppnade firefox, men där fanns inget.. Dvs detta var INNAN skivan sneade ut. ( Förresten tycker jag att det är ganska knepigt att ubuntun försöker gå ut på nätet för att hämta info om hur man fixar till internetuppkopplingen: tycker jag att man borde ändra på) . Verkar alltså som att internet-drivisen hämtas först, och att det tydligen inte fanns någon Huawei-drivis att hämta ? Jag har alltså två problem:Phlad1934 skrev:http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/ Där har du den färdiga versionen släppt, tanka hem och bränn ut, använd helst .torrent då det går både fortare för dig och belastar inte servrarna lika mycket. Funkar inte Hardy Heron skivan för dig kan du skriva vad felet är så kan vi försöka lösa det. Fred
1) nollställa installationen
2) modemdrivisen
Vad är skillnaden där ? Linux på lågnivå brukar vara ganska rörigt, ofta så är anvisningar ute på nätet till liten hjälp. Varför strular bootmanagern ? Berodde det alltså inte bara på att jag hade en felbränd skiva ?Mikael Håkansson skrev:Är det en live-cd du använder? Jag hade många problem med Ubuntu's förra (gutsy gibbon) live-cd. Väldigt ofta den klagade på disc fel osv och slutate mitt i installationen och grub fick den aldrig att fungera riktigt.
Det beror på NVIDIA som finns på den här datorn. Men nu funkar det bra med NVIDIA, det gjorde det inte med tidigare versioner, då datorn flög iväg någonting helt otroligt: jag fick ta ur batteriet under installationen. Det här verkar mer ha att göra med en felbränd skiva som orsakat en misslyckad installation,samt problemet med Huawei-drivisen. När jag försökte installera förra versionen, som inte gick att installera så var jag in hos Bossieman och kikade. Saken gällde propretriära drivisar. Eftersom graffekortets drivis inte var ubuntus egen, så var man tvungen att göra ett litet script som ominstallerade drivisen för graffekortet och modemet varje gång kernel uppdaterades. Jag vet inte hur det ser ut i den här versionen, men något problem med graffekortet har jag uppenbarligen inte längre, eftersom jag lyckats installera. Däremot undrar jag om jag måste köra Bossiemans script varje gång kernel uppdateras vad gäller modemdrivisen ? Men först och främst undrar jag var jag får tag på en Huawei-drivis eller en default-drivis som passar trådlöst.farmfield skrev:Skumt att du haft problem med NÅT, jag har ju sålt flera 7220 och dom har sålts med Gutsy som fungerat perfekt från installation och framåt - och Vet iaf en kund som kört Hardy på sin sen tidigt och inga problem alls... Det externa 3G-modemet är en annan femma men Bossiemans bloggar i ämnet bör täcka upp det mesta...
-
Enda skillnaden är att du inte får Live, dvs att du inte kan surfa med Firefox eller chatta medan du installerar. Utan du får en text-baserad installationsmiljö, låt inte det skrämma dig för den är minst lika lätt att använda som Live. Och slutresultatet efter installation är exakt det samma.Avos skrev:Vad är skillnaden där ? Linux på lågnivå brukar vara ganska rörigt, ofta så är anvisningar ute på nätet till liten hjälp. Varför strular bootmanagern ? Berodde det alltså inte bara på att jag hade en felbränd skiva ?Mikael Håkansson skrev:Är det en live-cd du använder? Jag hade många problem med Ubuntu's förra (gutsy gibbon) live-cd. Väldigt ofta den klagade på disc fel osv och slutate mitt i installationen och grub fick den aldrig att fungera riktigt.
Problemet jag hade med Live skivan var antagligen hårdvarurelaterat, att det var drivrutinskonflikt eller nått liknande. När jag använde Live senast (7.10) så avbröt den mitt i installation eller installerade grub på fel hårddisk osv, aldrig samma fel utan hela tiden konstiga fel. När jag använde Alternative skivan så fungerade det alldelles utmärkt.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Märkligt att du hade problem med nvidia, dom korten brukar oftast fungera fint. Nvidia har ju släppt hyfsat bra drivrutiner till linux och dom kan ju dessutom installeras via synaptic. Oftast fungerar det direkt utan större handpåläggning. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Det kan bara ha varit graffekortet som strulade, för när datorn flyger iväg så där kraftigt, så är det i regel graffekortet. Men nu verkar det löst iaf. Hoppas bara att det går att få tag på högupplösande drivisar.. Jag laddar ned den alternativa ubuntun just nu, ska prova om den funkar bättre.. Men det tar tid på 0.4 mbit ..vulfgar skrev:Märkligt att du hade problem med nvidia, dom korten brukar oftast fungera fint. Nvidia har ju släppt hyfsat bra drivrutiner till linux och dom kan ju dessutom installeras via synaptic. Oftast fungerar det direkt utan större handpåläggning.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Skumt, jag har aldrig haft prob's med 7220 som sagt, nvidiakortet har bara varit att gå in i proprietära drivrutiner och aktivera så har det fungerat direkt.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag hade detta skivproblemet innan, men om man läser på ubuntus hemsida om vad det står hur man ska bränna det så står det att man ska använda speciella program och i mitt fall så blev det Infrarecordet som var väldigt lätt att använda och man ska också tänka på att bränna i så låg hastighet som man bara kan.
Hoppas allt lösersig!!
/Ompaa
Hoppas allt lösersig!!
/Ompaa
Tack ! Det var lösningen. Jag laddade ned alternative igår, det tog ganska länge eftersom jag har långsam uppkoppling med 0.4 mbit. Säkert var att installationen tog mer än dubbelt så lång tid på alternative cd:n, mot live-cdn som installerades misstänkt fort.Mikael Håkansson skrev:Är det en live-cd du använder? Jag hade många problem med Ubuntu's förra (gutsy gibbon) live-cd. Väldigt ofta den klagade på disc fel osv och slutate mitt i installationen och grub fick den aldrig att fungera riktigt.
Fortfarande olöst är dock problemet med den trådlösa modemdrivisen huawei. Här har ubuntu installerat drivisar som inte är egna för modemet: Atheros hardware access layer, Support for Atheros 802.11 wireless och för graffekortet står det "nvidia_new not in use" Graffekortet ger bara max 800x600 med den drivis som är nu, antar att det kommer något med uppdateringarna så småningom. Det går väl tills vidare att klara sig, men det blir lite jobbigt att browsa med så låg upplösning. Frågan är hur man fixar drivisar eller generic som passar till Huawei Mobile Connect #2 ?
-
Ja Alternativ skivans installation tar nog dubbelt så lång tid tyvärr, men det var gött att höra att det löste sig med den.Avos skrev:Tack ! Det var lösningen. Jag laddade ned alternative igår, det tog ganska länge eftersom jag har långsam uppkoppling med 0.4 mbit. Säkert var att installationen tog mer än dubbelt så lång tid på alternative cd:n, mot live-cdn som installerades misstänkt fort.Mikael Håkansson skrev:Är det en live-cd du använder? Jag hade många problem med Ubuntu's förra (gutsy gibbon) live-cd. Väldigt ofta den klagade på disc fel osv och slutate mitt i installationen och grub fick den aldrig att fungera riktigt.
Fortfarande olöst är dock problemet med den trådlösa modemdrivisen huawei. Här har ubuntu installerat drivisar som inte är egna för modemet: Atheros hardware access layer, Support for Atheros 802.11 wireless och för graffekortet står det "nvidia_new not in use" Graffekortet ger bara max 800x600 med den drivis som är nu, antar att det kommer något med uppdateringarna så småningom. Det går väl tills vidare att klara sig, men det blir lite jobbigt att browsa med så låg upplösning. Frågan är hur man fixar drivisar eller generic som passar till Huawei Mobile Connect #2 ?
Hur installerade du drivrutinerna och vilka dvrivrutiner installerade du till grafikkortet? Edit: Läste lite noggrannare nu och ser att du har glx-new, och chansar att det är i restricted drivers det står "not in use". Det gör det faktist på min också nu när jag tittar konstigt nog.
När jag installerade så fick jag också en låg upplösning och löste det genom att editera xorg.conf. Observera att du måste vara försiktig i den filen. Lätt att skriva fel i den filen så att X inte startar mer.
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection
Ska prova med det där, men först ska jag fixa modemet. Är det bossieman man frågar ? Bor Bossieman i det här mötet ?Mikael Håkansson skrev: Jag kan inget om wireless eftersom jag aldrig haft det själv så nån annan får hjälpa dig med det.