Tänkte att jag skulle dela med mig ett litet tips om en bra mediespelare som kallas listen, och ser ut ungefär såhär:

Vad jag gillar med den här spelaren:
* Den har ett ganska enkelt och trevligt utseende. Inte alls lika "klumpig" och tillfixad som t.ex. amarok.
* Den har stöd för lyrics och wikipedia.
* Den har stöd för automatiska spellistor. Med detta "verktyg" kan du enkelt göra spellistor med t.ex. enbart spår från år 1996, endast genren "pop" o.s.v.
* Den har en funktion som kallas "dynamic mode". Säg att du spelar en låt med counting crows. Då synkroniserar lsiten med last.fm och tar fram snarlika artister ur ditt bibliotek och automatiskt lägger till dem i din spellista, tex dave matthews band, goo goo dolls eller coldplay. Väldigt användbart om du är bossen över musiken på en fest, och ni är sugna på lite partymusik. Bara att dra på en låt med ett röjjigt band, och spellistan kommer därefter automatiskt fyllas på med liknande musik. Enkel men genial funktion.
Nu är det ju så att spelaren finns redan i ubuntus repos (iallafall edgys). Men den versionen är rätt gammal och har inte stöd för den trevliga dynamic playlist funktionen t.ex Därför tänkte jag visa hur jag installerade den senaste betan, som funkar felfritt i mitt fall.
1. Öppna ett terminalfönster (alt+f2 -> gnome-terminal) och installera dependencies:
2. Ladda hem .deb -filen till ditt home-dir:sudo apt-get install python python-gtk2 python-dbus python-gnome2 python-gnome2-extras firefox firefox-dev python-gst python-mutagen python-elementtree
3. Installera:
Om allt gick rätt så ska spelaren nu finnas i Program -> Ljud och video -> Listen media player.cd ~/
sudo dpkg -i listen_0.5-beta1-7_i386.deb
Om nån testar guiden så får ni gärna skriva om det funka eller inte, jag kan ha glömt någon dependencie i all hast