Endast 640x480 med nVidia 7800 GT
Endast 640x480 med nVidia 7800 GT
Grannen velade ha in Ubuntu på sin dator. Jag slängde in Hardy åt honom. Vilket fungerade sådär.
Det är grafikkortet hans jag har problem med. Men den nya kärnan kunde jag inte alls använda nVidias drivrutiner, men när jag bytte till en äldre fungerade det bra. Men det går inte att få högre upplösning än 640x480?
Vad gör man?
Det är grafikkortet hans jag har problem med. Men den nya kärnan kunde jag inte alls använda nVidias drivrutiner, men när jag bytte till en äldre fungerade det bra. Men det går inte att få högre upplösning än 640x480?
Vad gör man?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Endast 640x480 med nVidia 7800 GT
prova med att köra envyng -t i terminalen
Envy har jag redan prövat. Samma sak.
Precis samma har pa ett 7600GS med HH och Envyng, samt senaste Nvidia drivrutiner. (oj inga svenska vokaler heller!)
Har testat det dar dkpg-configure xorg---. Har installerat om via Envyng. Har manuallet editerat xorg.conf och lagt till nagra upploesningar. Har testat gksudo nvidia-settings. Har gjort nvidia-xconfig.
Pa det amerikanska forumet snackar de om en bugg. Kolla hr:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... resolution
De har en del fix som jag dock inte greppar.
Att bara kunna koera 640x480 aer hysteriskt!!!!
Har testat det dar dkpg-configure xorg---. Har installerat om via Envyng. Har manuallet editerat xorg.conf och lagt till nagra upploesningar. Har testat gksudo nvidia-settings. Har gjort nvidia-xconfig.
Pa det amerikanska forumet snackar de om en bugg. Kolla hr:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... resolution
De har en del fix som jag dock inte greppar.
Att bara kunna koera 640x480 aer hysteriskt!!!!
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
hmm, jag har inga som helst problem med mitt 7600 gt och hardy heron...ni ställer väl in allting med nvidia-settings?
vanum est vobis ante lucem surgere
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ére denna fixen du menar? ( layoutat originaltexten lite)Figured out the fix.
1. Restart into recovery mode,
2. select xfix to reconfigure X.
3. Afterwards boot into the regular session.
4. Open up a terminal and
5. sudo gedit /etc/modules
6. and add "nvidia" (without quotes) to the bottom.
7 Next sudo gedit /etc/X11/xorg.conf and under the Section "Module" part (mine was at the bottom of the file)
8. add Load "nvidia"
9. Restart.
xfix command not found
fick jag.
Så den vägen kan jag inte gå. xfix finns inte i synaptic heller.
Men testar just nu att installera direkt med Nvidia's egen installation (vers 100.xxx). Som tur är kan jag stänga av xservern och ssh:a från en annan dator. Jag rapporterar hur det går.
RAPPORT: Kunde inte kompilera.
Kommentar: HH's nya xorg/xserver funkar inte! Bl a därför att filen xorg.conf inte används i samm utsträckning som förut. Kollar man Xorg.0.log så ser man att det händer flera saker som inte finns angivna i xorg.conf. Vartifrån styrs dessa xserver-inställningar?
Skall linux gå samma väg som Windows med 'användarvänliga' inställningar som inte går att ställa in?
fick jag.
Så den vägen kan jag inte gå. xfix finns inte i synaptic heller.
Men testar just nu att installera direkt med Nvidia's egen installation (vers 100.xxx). Som tur är kan jag stänga av xservern och ssh:a från en annan dator. Jag rapporterar hur det går.
RAPPORT: Kunde inte kompilera.
Kommentar: HH's nya xorg/xserver funkar inte! Bl a därför att filen xorg.conf inte används i samm utsträckning som förut. Kollar man Xorg.0.log så ser man att det händer flera saker som inte finns angivna i xorg.conf. Vartifrån styrs dessa xserver-inställningar?
Skall linux gå samma väg som Windows med 'användarvänliga' inställningar som inte går att ställa in?
Ahh, lyckades installera Nvidia 173 beta från deras website och den laddas iallafall av systemet - inga fel i xorg-loggen !!
Men nu kan jag inte ändra i xorg.conf - det ändrar tillbaka vid omstart, verkar det som.
Jobbar vidare ............ (i 640x480)
Men nu kan jag inte ändra i xorg.conf - det ändrar tillbaka vid omstart, verkar det som.
Jobbar vidare ............ (i 640x480)
Jag tor det fixat sig för min del!
Vet inte exakt vad som träffade rätt. Jag har bl a installerat Nvidias beta drivrutin 173.x efter deras instruktioner, sedan prövade jag slumpmässigt olika skärm-modeller i 'Skärmar och grafik' tills jag träffade rätt. Det kanske handlar om 'modelines' i xorg.conf som skall bli rätt. Lärdomar: nvidia-settings verkar INTE funka, inte heller Plug'n'play i 'Skärmar och grafik'. Jag tror de som fått en lätt resa har hittat sin skärm i 'Skärmar och grafik' och aldrig märkt några problem.
Nu är jag glad för min nya Hardy Heron installation!
PS 'Skärmar och grafik' är inte med i huvudmenyn från början. Man måste ställa in det från 'Kontrollpanelen'.
Vet inte exakt vad som träffade rätt. Jag har bl a installerat Nvidias beta drivrutin 173.x efter deras instruktioner, sedan prövade jag slumpmässigt olika skärm-modeller i 'Skärmar och grafik' tills jag träffade rätt. Det kanske handlar om 'modelines' i xorg.conf som skall bli rätt. Lärdomar: nvidia-settings verkar INTE funka, inte heller Plug'n'play i 'Skärmar och grafik'. Jag tror de som fått en lätt resa har hittat sin skärm i 'Skärmar och grafik' och aldrig märkt några problem.
Nu är jag glad för min nya Hardy Heron installation!
PS 'Skärmar och grafik' är inte med i huvudmenyn från början. Man måste ställa in det från 'Kontrollpanelen'.