Vilket språk ska man börja med?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Stirner
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Vilket språk ska man börja med?

Inlägg av Stirner »

Hej.

Jag har pillat med mina älskade små datorer i ca 15 år nu men aldrig riktigt lärt mig att programera (annat än enklare HTML, CSS och Javascript)

Skulle vilja börja lära mig skriva "riktiga" program.

Vad ska jag börja med att lära mig? Vilket språk och vilken litteratur rekomenderas av er som redan kan en del?

Jag är någonstans mellan dummie och nybörjare i dagsläget.

Peace! //Stirner
Användarvisningsbild
elwis

Re: Vilket språk ska man börja med?

Inlägg av elwis »

Den här frågan kommer nog upp en gång i månaden ungefär :)

Beror på vad ditt mål är? Bara hemmabruk eller skall du försöka söka jobb som programmerare framöver? Vill du knacka web, bygga desktopapplikationer eller både och? Är det viktigt för dig med cross-plattform eller nöjer du dig med att kunna köra dem på din linuxmaskin?

Ja har själv hackat lite allt möjligt, men numer blir det mest Java eftersom det är objektorienterat, funkar till allt och har gott om exemplariska verktyg och ramverk at välja emellan.
Användarvisningsbild
Stirner
Kontakt:

Inlägg av Stirner »

Hmm

Har litet svårt att svara på vad jag vill lära mig.. Allt, typ. så småningom vill kunna skriva både avancerade websidor och snygga program funderar på c eller c++ eller är det bättre att börja med java?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Som sagt så har frågan ställts förrut, leta lite bland de gamla trådarna för fler tips. Det är alltid så svårt att svara på den här frågan, alla har sin egen åsikt och du får helt enkelt försöka skaffa dig en också ;)

Ett sätt är att leta upp lite "tutorials" på nätet för olika språk, känn dig för lite och välj något som faller dig i smaken. Vilket du väljer spelar faktiskt inte så himla stor roll.
Användarvisningsbild
elwis

Inlägg av elwis »

C eller C++ är väl kanske inte vad man använder för att skriva websidor :)

Kör lite tutorials, jag rekommenderar i alla fall att du kanske sneglar på java, python eller ruby till en början när du känner dig för. Det finns gott om fri dokumentation på nätet till dem alla och det viktigaste är inte att lära sig en viss syntax utan att lära sig tänka som en programmerare :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

elwis skrev:C eller C++ är väl kanske inte vad man använder för att skriva websidor :)
Helt rätt, jag har skrivit en del websidor i C, med hjälp av CGI och det funkar alldeles utmärkt. Men det var ett bra tag sedan och Java är nog egentligen ett naturligare val nu...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
KiviE

Inlägg av KiviE »

För hemsidor säger jag PHP :)
Banana tree
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Banana tree »

Jag skulle rekommendera Python till alla som är nybörjare, för att det har en enkel syntax, man kan fokusera på själva programmerandet istället, lära sig tänka som en programmerare. Men eftersom du redan har programmerat i Javascript så har du förmodligen redan programmeringstänket och då spelar det egentligen ingen roll vilket språk du vill lära dig, ta bara ett som verkar intressant, det skadar inte heller om det är ganska populärt.

En sak till kan jag tillägga - jag kan såväl C som C++ - men jag har aldrig använt dem på riktigt, Python har räckt alla gånger för mig. Men det beror ju som sagt på vad du vill göra med din programmering.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Banana tree skrev:Python har räckt alla gånger för mig.
Hur portabelt är egentligen Python? Jag tänkte på att om man gör hemsidor och inte vet vad det är för en server som hemsidorna kommer att ligga på. Java och PHP funkar ju alltid, men hur är det med Python på en server som inte kör Unix/Linux?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
elwis

Inlägg av elwis »

Om du ska ha en hostad lösning så är det klart svårare att hitta webhotell som stödjer python. Jag vet ingen alls på rak arm?
Om du dock anmäler dig nu (det är för tilfället fullt) så kan du snart hosta den gratis hos Google :)
http://code.google.com/appengine/articles/
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Python är perfekt om du är nybörjare på programmering, vill göra program som går att köra på flera olika plattformar och dessutom vill utveckla websidor!

Med webframework såsom Django, Pylons m.fl. kan du enkelt utveckla dynamiska websidor, understött av kraften från Python och dess community.

Jag lägger min röst på Python. :)
BildAre you shpongled? Bild
Banana tree
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Banana tree »

Osprey skrev:
Banana tree skrev:Python har räckt alla gånger för mig.
Hur portabelt är egentligen Python? Jag tänkte på att om man gör hemsidor och inte vet vad det är för en server som hemsidorna kommer att ligga på. Java och PHP funkar ju alltid, men hur är det med Python på en server som inte kör Unix/Linux?
Python kan köras på Windows precis lika bra som PHP och Java. Sägs det i alla fall, jag har inte testat. Det finns nog däremot säkert inte lika många Windowsservrar som kör Python som det finns dem som kör PHP.
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av diwic »

DrMegahertz skrev:Python är perfekt om du är nybörjare på programmering, vill göra program som går att köra på flera olika plattformar och dessutom vill utveckla websidor!

Med webframework såsom Django, Pylons m.fl. kan du enkelt utveckla dynamiska websidor, understött av kraften från Python och dess community.

Då får jag kontra och säga att Python är jättehemskt. ;-) Tycker att ju fler fel som kompilatorn hittar (och som man inte behöver köra programmet för att upptäcka), dess bättre är det, och då vinner Java (och en massa andra mer statiskt typade språk) över Python.

En intressant länk om vilka programspråk som är populärast hittar man på http://www.tiobe.com/index.php/content/ ... index.html
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Du kan ju studera lite om dom olika språken perl, ruby, python osv..

Sedan så kan du ju välja vad du vill börja med och vad som känns bäst och lättast..

Det beror ju på lite vilken inriktining du vill ha också så första saken är ju att bestämma vad exakt du ska programmera..

:D
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

diwic skrev:
DrMegahertz skrev:Python är perfekt om du är nybörjare på programmering, vill göra program som går att köra på flera olika plattformar och dessutom vill utveckla websidor!

Då får jag kontra och säga att Python är jättehemskt. ;-) Tycker att ju fler fel som kompilatorn hittar (och som man inte behöver köra programmet för att upptäcka), dess bättre är det, och då vinner Java (och en massa andra mer statiskt typade språk) över Python.
That makes no sense at all! Det finns igen kompilator/tolk som kan upptäcka logiska fel. Och python hanterar runtime-errors på ett bättre sätt utan att man måste lägga till massa felsökningskod.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Hmmm...?

Nu ska vi hjälpa grabben att välja bästa programmeringsspråket!

Eller hur?

:D
Användarvisningsbild
pjok
Kontakt:

Inlägg av pjok »

PHP är likt de flesta programmeringsspråk. Då mitt tips är att du börjar googla runder efter små guider för PHP och börjar skriva små skript för att lära dig just PHP.
Dennis Nilsson
Webbdesigner & Webbutvecklare, samt en trogen Ubuntu-användare
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"