DimensionX skrev:Vems program är det?
Mitt?
Bra
Då antar jag att jag har frihet att bestämma hur det skall se ut och fungera?
Det är klart att du har den friheten. Jag har aldrig hävdat något annat.
DimensionX skrev:Det är väl ingen vits med att jag lägger ned jobb på design och funktion om inte folk tänker använda den? Är det? då kunde jag ju lika gärna skrivit något helt annat.
Majoriteten av de som använder ditt program kommer att använda det precis som du har tänkt dig. Men det kan finnas en minoritet som skulle få större nytta av programmet om de själva kunde modifiera det efter eget behov. Du dumförklarar dessa användare eftersom du sägera att du och bara du vet vad som är bäst i alla situationer.
DimensionX skrev:Nej, jobbar jag med att slita med design och funktion så är det just det som jag vill att folk skall se och jobba med. Mitt program.
Nu dumförklarar du användarna igen. Folk kommer se ditt slit med design och funktion även om du släpper koden fri. De få som väljer att modifiera själva kommer att se det ännu tydligare eftersom de behöver sätta sig in i din kod.
DimensionX skrev:När jag jobbar med MITT program, så vill jag ensam besämma hur MITT program skall se ut och fungera. Då bör andra LÅTA mig göra det helt ostört tills jag anser mig klar med MITT EGNA program.
Du verkar tro att du inte får bestämma över ditt eget program bara för att du släpper koden fri. Det är ju fortfarande ditt program. Du låter bara användarna få möjligheten att modifiera koden själva efter egna behov. Jag kan inte se hur det skulle kunna störa dig och ditt arbete med programmet på något som helst sätt.
DimensionX skrev:När sedan mitt arbete är klart så bryr jag mig inte längre. Då får folk gärna ta över. Men, de får använda MITT program på MINA termer helt gratis om de vill under tiden jag jobbar med att förbättra och uppdatera det tills jag SJÄLV är nöjd med MITT arbete.
Jag förstår inte alls vad du tjänar på att ge bort programmet men inte koden. Du skulle ju lika gärna kunna sitta och hålla på själva programmet också ända tills du är nöjd med ditt arbete.
DimensionX skrev:Det är ett så kallat enmansprojekt. Och då vill jag inte ha någon hjälp från någon eftersom jag vill göra allt arbete själv.
Enmansprojekt eller inte... det är ingen som kan tvinga på dig sina egna ändringar om du släpper koden fri. Inget hindrar dig från att fortsätta göra allting själv.
DimensionX skrev:Inte alls, men jag vill jobba ensam, och det kan jag inte om andra lägger sig i MITT projekt, eller hur?
Ingen kan lägga sig i ditt projekt om du inte vill, även om de får tillgång till källkoden.
DimensionX skrev:När programmet är klart, som JAG vill ha det det så får gärna andra förbättra det ännu mer om de vill, då det inte är mitt program längre.
Det är fortfarande ditt program, vare sig du vill det eller ej. Det är ju du som har skapat programmet.
DimensionX skrev:Visst har man väl rätt att välja att få göra ens egna program ostört, men ändå vara snäll nog att låta andra använda det, om de vill, helt gratis.
Du kan som sagt arbeta ostört med ditt eget program även om du släpper koden fri.
Jag tycker att freeware är den sämsta sortens ofri programvara eftersom det inte finns någon som helst vettig anledning att sitta och hålla på koden.