ubuntu.se? Avknoppning windows/övrigt ofritt

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: ubuntu.se? Avknoppning windows/övrigt ofritt

Inlägg av Konservburk »

DimensionX skrev:1.När folk använder mitt program så vill jag att de använder det som jag tänkt ut och utformat, för det är det som var vitsen med att skriva det.
Du dumförklarar med andra ord de som använder ditt program. Vitsen med att skriva ett program är för mig i första han att jag själv behöver programmet. Om jag tror att andra också kan ha nytta av det så delar jag med mig av program och kod. Det är inte säkert att alla behöver programmet på exakt samma sätt som jag.
DimensionX skrev:Annars kunde jag lika gärna kört en Ikea grej. Här är lite kodsnuttar som du kan sätta ihop som du vill och få ett fungerande program.
Så du menar att du avsiktligt gör ett sämre program om du tänker släppa koden fri?
DimensionX skrev:2.Jo, jag gillar inte att man går in och ändrar, i alla fall inte så länge jag jobbar med "mitt" program.
Jag förstår inte hur du tänker. Om du fortfarande jobbar med programmet så kan du lika gärna behålla det för dig själv tills du är nöjd. Men ändå har du valt att låta andra använda programmet trots att det kanske inte är helt perfekt. Däremot får de absolut inte modifiera något själva eftersom det trampar på din egen vison av programmet. Men när programmet äntligen är perfekt så har du helt plötligt inga problem med att andra "förstör" det du byggt upp, vilket är helt i strid med din tidigare ståndpunkt.
DimensionX skrev:Sen när jag tröttnat och gått över till nästa projekt så är det fritt fram då jag ger bort koden.
Så fri kod är för dig ungefär som att ge gamla kläder till myrorna istället för att kasta dem när du själv inte vill ha kvar dem längre?
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

cowboy skrev:
1.När folk använder mitt program så vill jag att de använder det som jag tänkt ut och utformat, för det är det som var vitsen med att skriva det. Annars kunde jag lika gärna kört en Ikea grej. Här är lite kodsnuttar som du kan sätta ihop som du vill och få ett fungerande program.

2.Jo, jag gillar inte att man går in och ändrar, i alla fall inte så länge jag jobbar med "mitt" program. Sen när jag tröttnat och gått över till nästa projekt så är det fritt fram då jag ger bort koden.
Du missar ju helt poängen med öppen källkod med den inställningen. Om du lägger ut källkoden nånstans så kan folk titta på den och rapportera sätt att göra saker på ett bättre sätt till dig - Och på hemsidan för programmet så har ju bara du rättigheter att ladda upp en ny version - så det är ju bara dina fixar som laddas upp. Och om nån distro väljer att distribuera programmet så tar dom ju officiella versionen (Om det nu inte finns nån som skulle va bättre). Och finns det nån version som skulle va bättre så skulle ju du ta och lägga till dom ändringarna i din egen kod, eller? Det är ju helt valfritt att bjuda in fler medlemmar till ett projekt.
Så skulle det fungera om programmet blev stort, ja. Tills dess är det mitt privata program, som andra får använda om de vill.

Du förstår tanken?

När jag gör 100% av programmet så är det mitt, när andra skriver kod så är det inte bara mitt program längre, så känner jag det i alla fall. Men visst skulle jag göra det öppet om det blev många som använde det, men det har jag redan sagt i många inlägg å andra sidan.

;)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Konservburk skrev:Du dumförklarar med andra ord de som använder ditt program. Vitsen med att skriva ett program är för mig i första han att jag själv behöver programmet. Om jag tror att andra också kan ha nytta av det så delar jag med mig av program och kod. Det är inte säkert att alla behöver programmet på exakt samma sätt som jag.
Vems program är det?

Mitt?

Bra

Då antar jag att jag har frihet att bestämma hur det skall se ut och fungera?
Konservburk skrev:Så du menar att du avsiktligt gör ett sämre program om du tänker släppa koden fri?
Det är väl ingen vits med att jag lägger ned jobb på design och funktion om inte folk tänker använda den? Är det? då kunde jag ju lika gärna skrivit något helt annat.

Nej, jobbar jag med att slita med design och funktion så är det just det som jag vill att folk skall se och jobba med. Mitt program.
Konservburk skrev:Jag förstår inte hur du tänker. Om du fortfarande jobbar med programmet så kan du lika gärna behålla det för dig själv tills du är nöjd. Men ändå har du valt att låta andra använda programmet trots att det kanske inte är helt perfekt. Däremot får de absolut inte modifiera något själva eftersom det trampar på din egen vison av programmet. Men när programmet äntligen är perfekt så har du helt plötligt inga problem med att andra "förstör" det du byggt upp, vilket är helt i strid med din tidigare ståndpunkt.
När jag jobbar med MITT program, så vill jag ensam besämma hur MITT program skall se ut och fungera. Då bör andra LÅTA mig göra det helt ostört tills jag anser mig klar med MITT EGNA program. När sedan mitt arbete är klart så bryr jag mig inte längre. Då får folk gärna ta över. Men, de får använda MITT program på MINA termer helt gratis om de vill under tiden jag jobbar med att förbättra och uppdatera det tills jag SJÄLV är nöjd med MITT arbete.

Det är ett så kallat enmansprojekt. Och då vill jag inte ha någon hjälp från någon eftersom jag vill göra allt arbete själv.

Förklarar det bättre?
Konservburk skrev:Så fri kod är för dig ungefär som att ge gamla kläder till myrorna istället för att kasta dem när du själv inte vill ha kvar dem längre?
Inte alls, men jag vill jobba ensam, och det kan jag inte om andra lägger sig i MITT projekt, eller hur?

När programmet är klart, som JAG vill ha det det så får gärna andra förbättra det ännu mer om de vill, då det inte är mitt program längre.

Visst har man väl rätt att välja att få göra ens egna program ostört, men ändå vara snäll nog att låta andra använda det, om de vill, helt gratis.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Kortfattat.

För att programmet skall kännas som mitt program så måste jag har gjort allt arbete själv, utan någon hjälp eller justeringar från andra. Först då känns programmet som mitt.

Vi är alla olika, men så höga krav har jag när jag gör något.

Och det är inget fel på öppen källkod, det har jag nog aldrig för en enda gång sagt. Men i mitt fall skulle det vara att föredra att öppna det när jag anser mig nöjd med det, och mitt arbete är över.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

elwis skrev:
Sid skrev:Om man nu inte har några baktankar eller vinstsyfte varför släpper man inte källkoden då?
Även om man har vinstsyfte bör man överväga att släppa källkoden fri. Opensource är big business idag eftersom det är en överlägsen utvecklingsmodell och ett vinnande affärskoncept, bara att ringa Mickos och fråga...
En liten fråga bara.

Om Microsoft i ett tidigt stadium hade släpps Windows helt fritt, hade de då varit lika monopolmässiga och stormrika som idag?

Om Ja.

Så skulle det vara roligt att höra motivationen till varför.

Jag trodde att det betalade sig att agera hänsynslöst och girigt utan samvete om man ville bli stormrik i den här sjuka världen, men jag kan ha fel. Det jag tänkte på var "Bättre Affärsmodell". Eller så fattade jag ditt inlägg fel.
Användarvisningsbild
elwis
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av elwis »

DimensionX skrev: En liten fråga bara.

Om Microsoft i ett tidigt stadium hade släpps Windows helt fritt, hade de då varit lika monopolmässiga och stormrika som idag?

Om Ja.

Så skulle det vara roligt att höra motivationen till varför.

Jag trodde att det betalade sig att agera hänsynslöst och girigt utan samvete om man ville bli stormrik i den här sjuka världen, men jag kan ha fel. Det jag tänkte på var "Bättre Affärsmodell". Eller så fattade jag ditt inlägg fel.
Din fråga är hypotetisk och förstås omöjlig att svara på. Framför allt för att marknaden såg annorlunda ut då, men Microsoft slog sig fram på att vara mycket billigare än dåvarande konkurrenter och på att de bjussade en hel del som Unix leverantörerna och IBM tog rejält betalt för. Ms var aldrig "best of" men alltid "good enough" till ett billigare pris än dyra Unix licenser och det lockade uppenabarligen kunder.

Sedan är det nog så att det kan fungera att vara hänsynslös, men lika ofta fungerar det att bara vara smart nog. Det senare skapar inte lika många fiender och är förhoppningsvis mer hållbart i längden.

För övrigt tycker jag att du har helt rätt, även om jag kanske inte helt håller med dig. Kontentan är att den som är upphovsman har rätt att göra vad tusan han vill och finner för gott.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Man får endast betalt för riktigt bra grejer - oftast iaf. Vad gäller att släppa koden fri så är chansen nog liten att den man själv just utvecklat skall vara intressant för andra, ja om man inte är väldigt smart eller har en väldigt nydanande idé förstås, hehe...

Så är det ju inte många hemmaknackare som blir rika på sina program men affärsmodeller som AppStore (för iPhone/iPod Touch) gör ju att det är enklare att tjäna pengar på just den biten just nu...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

DimensionX skrev:Vems program är det?

Mitt?

Bra

Då antar jag att jag har frihet att bestämma hur det skall se ut och fungera?
Det är klart att du har den friheten. Jag har aldrig hävdat något annat.
DimensionX skrev:Det är väl ingen vits med att jag lägger ned jobb på design och funktion om inte folk tänker använda den? Är det? då kunde jag ju lika gärna skrivit något helt annat.
Majoriteten av de som använder ditt program kommer att använda det precis som du har tänkt dig. Men det kan finnas en minoritet som skulle få större nytta av programmet om de själva kunde modifiera det efter eget behov. Du dumförklarar dessa användare eftersom du sägera att du och bara du vet vad som är bäst i alla situationer.
DimensionX skrev:Nej, jobbar jag med att slita med design och funktion så är det just det som jag vill att folk skall se och jobba med. Mitt program.
Nu dumförklarar du användarna igen. Folk kommer se ditt slit med design och funktion även om du släpper koden fri. De få som väljer att modifiera själva kommer att se det ännu tydligare eftersom de behöver sätta sig in i din kod.
DimensionX skrev:När jag jobbar med MITT program, så vill jag ensam besämma hur MITT program skall se ut och fungera. Då bör andra LÅTA mig göra det helt ostört tills jag anser mig klar med MITT EGNA program.
Du verkar tro att du inte får bestämma över ditt eget program bara för att du släpper koden fri. Det är ju fortfarande ditt program. Du låter bara användarna få möjligheten att modifiera koden själva efter egna behov. Jag kan inte se hur det skulle kunna störa dig och ditt arbete med programmet på något som helst sätt.
DimensionX skrev:När sedan mitt arbete är klart så bryr jag mig inte längre. Då får folk gärna ta över. Men, de får använda MITT program på MINA termer helt gratis om de vill under tiden jag jobbar med att förbättra och uppdatera det tills jag SJÄLV är nöjd med MITT arbete.
Jag förstår inte alls vad du tjänar på att ge bort programmet men inte koden. Du skulle ju lika gärna kunna sitta och hålla på själva programmet också ända tills du är nöjd med ditt arbete.
DimensionX skrev:Det är ett så kallat enmansprojekt. Och då vill jag inte ha någon hjälp från någon eftersom jag vill göra allt arbete själv.
Enmansprojekt eller inte... det är ingen som kan tvinga på dig sina egna ändringar om du släpper koden fri. Inget hindrar dig från att fortsätta göra allting själv.
DimensionX skrev:Inte alls, men jag vill jobba ensam, och det kan jag inte om andra lägger sig i MITT projekt, eller hur?
Ingen kan lägga sig i ditt projekt om du inte vill, även om de får tillgång till källkoden.
DimensionX skrev:När programmet är klart, som JAG vill ha det det så får gärna andra förbättra det ännu mer om de vill, då det inte är mitt program längre.
Det är fortfarande ditt program, vare sig du vill det eller ej. Det är ju du som har skapat programmet.
DimensionX skrev:Visst har man väl rätt att välja att få göra ens egna program ostört, men ändå vara snäll nog att låta andra använda det, om de vill, helt gratis.
Du kan som sagt arbeta ostört med ditt eget program även om du släpper koden fri.

Jag tycker att freeware är den sämsta sortens ofri programvara eftersom det inte finns någon som helst vettig anledning att sitta och hålla på koden.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Pratar vi om att bara visa källkoden eller att släppa koden under GPL nu?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Konservburk skrev:Ingen kan lägga sig i ditt projekt om du inte vill, även om de får tillgång till källkoden.
För att göra mig ännu tydligare.

Och, HUR vet jag att ingen tar MIN källkod och gör något "eget" av, dvs skickar ut ett smått modifierat program av MIN källkod och säger att han/hon gjort programmet?

Eller rent av snor det rakt av?

Jag skulle bli vansinnigt arg om detta hände.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 23 gånger.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

elwis skrev:Sedan är det nog så att det kan fungera att vara hänsynslös, men lika ofta fungerar det att bara vara smart nog. Det senare skapar inte lika många fiender och är förhoppningsvis mer hållbart i längden.

För övrigt tycker jag att du har helt rätt, även om jag kanske inte helt håller med dig. Kontentan är att den som är upphovsman har rätt att göra vad tusan han vill och finner för gott.
Tyvärr brukar det vara så, ju mer hänsynslöst du går fram, ju bättre går det. Döda all konkurrens, försök få monopol och tryck ned användarna i skorna och tvinga dem att köra dina grejor.

Som Microsoft med andra ord.

Men särskilt omtyckt brukar man inte bli.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

DimensionX skrev:
Konservburk skrev:Ingen kan lägga sig i ditt projekt om du inte vill, även om de får tillgång till källkoden.

Och, HUR vet jag att ingen tar MIN källkod och gör något "eget" av, dvs skickar ut ett smått modifierat program av MIN källkod och säger att han/hon gjort programmet?

För att du antagligen släpper koden under tex gpl. Då för att andra ska få använda koden och vidardistribuera koden måste även de släppa koden under gpl. Alltså kommer det stå i koden att du har skrivit koden... Tar de bort allt som säger att du har skrivit koden så har de brytit mot licensen och du kan stämma dem.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

KiviE skrev:
DimensionX skrev:

För att du antagligen släpper koden under tex gpl. Då för att andra ska få använda koden och vidardistribuera koden måste även de släppa koden under gpl. Alltså kommer det stå i koden att du har skrivit koden... Tar de bort allt som säger att du har skrivit koden så har de brytit mot licensen och du kan stämma dem.
Lättare sagt än gjort det. Det går rätt smidigt att sopa väck det som inte passar i koden och använda min kod för eget bruk, och i värsta fall vinstsyfte, utan att ens ange att jag skrivit den.

När mitt program är klart och jag tröttnat på det så skulle en sådan smäll kännas betydligt mindre.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

DimensionX skrev:Och, HUR vet jag att ingen tar MIN källkod och gör något "eget" av, dvs skickar ut ett smått modifierat program av MIN källkod och säger att han/hon gjort programmet?
Det är alltså den saken du är rädd för? Visst skulle det kunna hända, men släpper du koden under GPL så är risken ungefär lika stor som att någon tar ditt ofria freeware-program, går in med en hexeditor och ändrar från ditt namn till sitt eget namn på alla ställen i programmet. Du kan inte skydda dig mot sådana rötägg bara genom att sitta och hålla på källkoden.
DimensionX skrev:Eller rent av snor det rakt av?

Här är vi överrens. Jag skulle också bli jättearg om någon tar mitt program som jag har slitit med och kallar det för sitt eget verk. Men det hindrar mig inte från att vilja dela med mig av min kod.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Konservburk skrev:
DimensionX skrev:Och, HUR vet jag att ingen tar MIN källkod och gör något "eget" av, dvs skickar ut ett smått modifierat program av MIN källkod och säger att han/hon gjort programmet?
Det är alltså den saken du är rädd för? Visst skulle det kunna hända, men släpper du koden under GPL så är risken ungefär lika stor som att någon tar ditt ofria freeware-program, går in med en hexeditor och ändrar från ditt namn till sitt eget namn på alla ställen i programmet. Du kan inte skydda dig mot sådana rötägg bara genom att sitta och hålla på källkoden.
DimensionX skrev:Eller rent av snor det rakt av?

Här är vi överrens. Jag skulle också bli jättearg om någon tar mitt program som jag har slitit med och kallar det för sitt eget verk. Men det hindrar mig inte från att vilja dela med mig av min kod.
Visst kan jag, de har ingen källkod att visa upp, det har jag. Och då vet man vem som har skrivit programmet utom tvivel. ;)

Och visst delar jag med mig av min kod, men inte på direkten, i detta specifika fallet. I nästa program så kanske jag släpper koden direkt istället, speciellt om det skulle vara bra med samarbete och buggfixar.

Som sagt, jag har inget emot öppen källkod, men ibland kan det finnas skäl att hålla ett program stängt, i alla fall för en tid.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

DimensionX skrev:Visst kan jag, de har ingen källkod att visa upp, det har jag. Och då vet man vem som har skrivit programmet utom tvivel. ;)
Det är knappast svårt att bevisa att det är du som har skrivit programmet även om rötäggen också har källkoden.
DimensionX skrev:Och visst delar jag med mig av min kod, men inte på direkten, i detta specifika fallet. I nästa program så kanske jag släpper koden direkt istället, speciellt om det skulle vara bra med samarbete och buggfixar.
Du får såklart göra precis som du vill där, det är ju din egen kod.
DimensionX skrev:Som sagt, jag har inget emot öppen källkod, men ibland kan det finnas skäl att hålla ett program stängt, i alla fall för en tid.
När det gäller freeware ser jag inget tillräckligt starkt skäl till att sitta och hålla på koden längre än man håller på programmet. Men det är hur jag ser på saken. Du är uppenbarligen av en annan åsikt.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

farmfield skrev:Jag fattar precis hur du känner, DimX, men grejen med FOSS är just att släppa ägande-biten, "mitt barn" som du beskriver det. Gick inte dina ungar på dagis, hehe? ...lite samma grej, att våga släppa taget och låta andra utbilda och informera och utveckla "ditt barn", eller hur... Men svårt såklart...

Det projektet jag hoppas kunna påbörja nu innan sommaren hoppas jag kunna skapa som FOSS, det hade varit så häftigt att se vad andra hade kunnat göra med det, som Drupal eller dom FOSS-baserade webshopparna, folk skriver en massa plugins och moduler, mjukvaran utvecklas vidare och spawnar nya varianter, lite som att vara forskare och släppa loss en muterande gen och bara kolla vad som händer, hehe... xD
Oj! Det där var något av det bästa jag läst på länge. Klockren metafor och härlig inställning, farmfield. Lycka till med projektet :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Absolut, vem tycker inte 5-benta harar är gulliga liksom... xD ...o tack, hoppas också jag får igång det. ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"