Hej
Har en färsk installation av gutsy på en hp nc4010. Funkar som den ska (utom usb:en, en annan post).
Men fläkten låter väldigt mycket, den är nästan igång konstant. Jag installerade lm-sensors och CPU:n springer upp till 48- 50 grader bara jag öppnar firefox. Och de olika processerna har temp. över 40 grader hela tiden, samma med M/B (vet inte vad det är). Är allt detta normalt? Jag har sökt lite och andra med denna dator verkar ha liknande problem. Men inga svar varför eller vad göra.
Så, om någon vet nåt om detta får man gärna svara.
Jag kollade inte hur den funkade med windows innan jag instalerra ubuntu.
Fläkt, temperaturer etc. fråga?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Fläkt, temperaturer etc. fråga?
Senast redigerad av 1 martin77, redigerad totalt 23 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Fläkt, temperaturer etc. fråga?
Kolla med System/Administration/Systemövervakare om det är någon speciell process som tar mycket kraft.
Hur startar man "lm-sensors" ? Jag har nu installerat den. Har försökt med terminalen och letat i menyerna men hittar ingenstans att klicka. 

-
Lars: Nä, ja kan inte hitta någon process som tar stor plats, 10 som mest. Men hur är det med temperaturerna?
Är de normala, det är mest det jag oroar mig över.
Turbo:
Kör: sudo sensors-detect i terminalen och svara ja eller nej på frågorna.
Är de normala, det är mest det jag oroar mig över.
Turbo:
Kör: sudo sensors-detect i terminalen och svara ja eller nej på frågorna.
-
Jag läste runt lite och klickade sedan av trackerd (system=>inställningar=>inställningar för indexering). Efter det kommer processorerna inte upp i lika höga temp. och fläkten håller sig lugnare (även om den låter en del fortfarande. Ska köra lite tryckluft igenom snart).
-
kom ihåg att låsa fläktarna med något (skruvmejsel eller liknande) så att de inte spinner iväg och går sönder, för då kommer din dator förmodligen låta ännu mer.martin77 skrev: Ska köra lite tryckluft igenom snart
frågan huruvida temperaturerna är normala kan man om man har intelprocessor hitta på intels hemsida, Jag gissar att samma sak gäller för AMD, men har inte tittat närmare på det. Vanligtvis tål processorer ganska höga temperaturer och i intelfallet tror jag att de minskar sin effekt på någon vänster så att de inte tar skada om de skulle bli för varma. Jag tittade tidigare idag på en gammal PIII-processor till min laptop och den skulle inte klaga förrän den nådde upp i 100 grader.