Nautilus visar fel ikoner
I min maskin har jag två hårddiskar. (Nyinstallerad)
Jag mountar hårddisk 2 under /shr
När jag loggar in med normalanvändaren är mappar under /shr helt ok, men mappar en nivå längre ned /shr/xx/ har ikoner med en fot på. Om jag väljer properties visar den "MIME type: application/octet.stream".
När jag loggar in med root ser jag mappar presis som de är under /shr/xx och allt är ok.
Några ideer?
Jag mountar hårddisk 2 under /shr
När jag loggar in med normalanvändaren är mappar under /shr helt ok, men mappar en nivå längre ned /shr/xx/ har ikoner med en fot på. Om jag väljer properties visar den "MIME type: application/octet.stream".
När jag loggar in med root ser jag mappar presis som de är under /shr/xx och allt är ok.
Några ideer?
Filsystem?
reiser ... formaterad ursprungligen på en Suse installation.
sudo chown `whoami`:`whoami` /shr -R
Den där raden bör ge dig rätt att ändra filerna.
Den där raden bör ge dig rätt att ändra filerna.
Jag har redan ändrat ägare till min normalanvändare rekursivt från /shr , men det har inte påverkat något.
SÄKER på att det inte är FAT? 

Disk manager påstår att det är Reiser, och om jag kommer ihåg rätt när jag formaterade den så var det så.
Alla filer har dock kommit ifrån windows milö.
Alla filer har dock kommit ifrån windows milö.
Vad står det i /etc/fstab för den enheten?
Inget, det finns enbart info om hda där
Jag experimenterade med
/dev/hdb1 /shr vfat umask=000 0 0
och
/dev/hdb1 /shr ext3 defaults 0 0
I båda fallen står det att disken är "inaccessible" efter reboot och jag har inte lyckats mounta den.
När jag sätter den till
/dev/hdb1 /shr ReiserFS defaults 0 0
Mountar den (och till och med automatiskt ... tack för den
), men root ser fortarande de rätta ikonerna emedan min standarduser ser /shr/xx och därunder är alla mapparna dokument med fötter på som jag inte kan öppna.
Jag vet inte om detta hör till men när jag lägger upp det i samba så kan jag inte se vad som finns i just dessa mappar.
root sees /shr/music/aliyah and all mp3 that are stored there under are playable. Permission shows that items are owned by miwa, and that read right priviliges has been granted miws
miwa sees /shr/music/ the rest is strange miwa sees properties on music to be his ownership and he has read and write. When checking properties on Aliah it shows the permisions of Aliah could not be shown.
Jag experimenterade med
/dev/hdb1 /shr vfat umask=000 0 0
och
/dev/hdb1 /shr ext3 defaults 0 0
I båda fallen står det att disken är "inaccessible" efter reboot och jag har inte lyckats mounta den.
När jag sätter den till
/dev/hdb1 /shr ReiserFS defaults 0 0
Mountar den (och till och med automatiskt ... tack för den

Jag vet inte om detta hör till men när jag lägger upp det i samba så kan jag inte se vad som finns i just dessa mappar.
root sees /shr/music/aliyah and all mp3 that are stored there under are playable. Permission shows that items are owned by miwa, and that read right priviliges has been granted miws
miwa sees /shr/music/ the rest is strange miwa sees properties on music to be his ownership and he has read and write. When checking properties on Aliah it shows the permisions of Aliah could not be shown.
Heter din användare miwa?