Avlyssningslagen går kanske igenom

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Avlyssningslagen går kanske igenom

Inlägg av Hund »

Regeringen kommer att driva igenom den kontroversiella FRA-lagen som ger myndigheten rätt att avlyssna internet. Oppositionen har ingen chans att stoppa förslaget, visar CS rundringning.

http://www.idg.se/2.1085/1.156736

Edit: Jag lade dit "kanske" i rubriken eftersom INGET är bestämt och allt kan fortfarande hända. Journalistik när den är som bäst. ::)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Avlyssningslagen går kanske igenom

Inlägg av Faie »

Ja med sådan hunger till kontroll som politiker idag har så kommer det med största sannolikhet att gå igenom. Skulle inte förvåna mig att de kommer smussla det som tidigare, när de skicka ärendet vid jul då de inte fanns många i riksdagen som skulle säga emot. Jag hoppas att det faller hårt och hoppas verkligen att de som inte gillar det (som har möjlighet att påverka) inte tiger mer.. Som många gjorde i en hearing kring avlyssning för ett år sedan.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jo, men det skapar arbetsplatser ;D ;D ;D
LJ
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Faie »

Little John skrev:Jo, men det skapar arbetsplatser ;D ;D ;D
LJ
lol.. mm jo det är ju sant..
Användarvisningsbild
mattiaswp
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av mattiaswp »

Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???

Det verkar som om det s.k. demokratiska samhället håller på att genomföra något som de forna kommuniststaterna klandrades för, och det med så effektiva verktyg som dess forna regimer bara kunde drömma om. George Orwell hade nog rätt om vartåt utvecklingen var på väg när han skrev "1984", redan 1948.

... Och vågar man snart verkligen yttra sådana här saker utan att riskera att dras inför skranket och rannsakas efter maktens godtycke? Jag undrar faktiskt vart vi är på väg. Den enskilde individen omyndigförklaras. Skall man inte kunna yttra någonting utan att en överförmyndare kan granska det man håller på med? Den här utvecklingen är faktiskt inte önskvärd. Man kan ange vilka goda skäl som helst, (vars godhet avgörs av vem, och på vilka grunder, vars giltighet avgörs av vem???), men man banar vägen för vilken godtyckliga användning som helst. Det finns inga garantier. Och varje diktatur har föregåtts av människor som fögäves varnat för utvecklingen.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Jag citerar ggd83 på idg:
[quote=ggd83]
"Vad fan är det som händer?"

Vad fan är det som pågår i sverige? Såg för nån dag sedan på uppdrag granskning hur det byggs "säkrare" fängelser med elstängsel och jag vet inte vad... och nu ska befolkningen avslyssnas.. och förslag om dna-registrering... kameraövervakning på vägarna och i städerna.. det är väll bara en tidsfråga innan det även blir en norm i skolorna.. plus en generell politik som verkar gå åt ett håll där det här bara är början.
fan jag har ingen lust att bo i det här landet längre! [/quote]

Jag vägrar gå med på detta! Just för internet trafiken kan man ju bara köra krypterat mot en utländsk proxy, men om dem ska sätta upp kamror i varenda vrå tänker inte jag vare en "snäll" medborgare längre.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Själva grundidén är väl att FRA, som tidigare har avlyssnat radiosignaler, nu ska lyssna av privatpersnoners internettrafik. De hävdar att den trafiken som tidigare gick genom luften i form av radiovågor nu går genom internetkablar, och att de på så sä'tt ska avlyssna samma trafik, fast genom annan teknik. Det stämmer inte. Privatpersoner skickade inte personliga meddelanden genom radiovågor som de nu skickar som mail.

Ännu ett steg mot att avveckla den personliga integriteten, anser jag.
Ännu ett steg mot ett säkrare samhälle, anser nog andra.

EDIT: Fyfan för att behandla vanliga människor som brottslingar och avlyssna dem och registrera dem i register. Ah, blir så j*vla trött på alla förslag om mer övervakning. Snart så måste argumenten personlig integritet och samhällets säkerhet ställas mot varandra. Jag ser hellre att vi fortsätter som idag än att vi har mer övervakning och slipper X antal mord/terroristattacker/rån etc per år. Låter kanske hemskt, men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

Det finns ännu hopp mina vänner. Från senaste numret av Direkt.
SLUTBETÄNKANDE.Efter mer än tre års arbete har Integritetsskyddskommittén överlämnat sitt slutbetänkande SOU 2008:3 Skyddet för den personliga integritetetn - Bedömningar och förslag. Där finns fyra huvudförslag:
  • Ett skydd mot övervakning och kartläggning av den enskildes personliga förhållanden ska skrivas in i grundlagen. Alla förslag som kan hota integriteten ska regleras i lag. Hemlig kameraövervakning, hemlig teleövervakning, lagring av teletrafikuppgifter, signalspaning och annan avlyssning av kommunikation mellan enskilda i trådlöst medium är exempel på intrång som man vill ska prövas noggrannare än idag, bl.a. enligt proportionalitetsprincipen som innebär att samhåällets krav på säkerhet vägs mot den enskildes rätt till integritet.
  • Fotografering utan samtycke i privata miljöer ska i princip bli förbjudet.
  • Regeringen bör årligen lämna information till riksdagen om utvecklingen inom integritetsskyddsområdet.
  • Datainspektionens roll bör breddas och utvecklas.
Kommitténs ledamöter som representerar samtliga riksdagspartier står eniga bakom kommitténs förslag.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

omnius skrev:Det finns ännu hopp mina vänner. Från senaste numret av Direkt.
[...]
Kommer dock lite för sent. Som tur är så har ju telia sonera (även känt som telia i sverige) flyttat över stor del av sin infrastruktur för finland till finland, eftersom det redan är inskrivet i deras grundlag att sådant här är olagligt (och stor del av deras trafik passerade sverige tidigare). Så efter 1 juli, då lagförslaget antagligen kommer "sätta igång" så kan man ju alltid söka politiskt asyl där, då våra mänskliga rättigheter inte upprätthålls här. :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
mattiaswp

Inlägg av mattiaswp »

Mekaniserad Apelsin skrev:
omnius skrev:Det finns ännu hopp mina vänner. Från senaste numret av Direkt.
[...]
Kommer dock lite för sent. Som tur är så har ju telia sonera (även känt som telia i sverige) flyttat över stor del av sin infrastruktur för finland till finland, eftersom det redan är inskrivet i deras grundlag att sådant här är olagligt (och stor del av deras trafik passerade sverige tidigare). Så efter 1 juli, då lagförslaget antagligen kommer "sätta igång" så kan man ju alltid söka politiskt asyl där, då våra mänskliga rättigheter inte upprätthålls här. :D
mattiaswp, dvs jag själv, skrev:Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???
Jag hade nog funderat på att söka asyl i Norge med anledning av att Sverige, snarare än Norge, verkar vara den sista Sovjetstaten. Men i det här fallet verkar det ju snarare medföra en större än en mindre risk att bli avlyssnad när man skall kontakta sina svenska vänner, eftersom det är gränstrafiken som skall avlyssnas. Det här drabbar även inrikestrafiken eftersom en hel del konton som innehas av svenskar, både för e-post och för webbsidor, ligger på utländska servrar. Multinationella webbhotell är inte ovanligt, faktiskt, och även de tillhandahåller svenska domänadresser.

Sedan verkar det här vara ett sätt att sila mygg och svälja kameler. Vi oskyldiga enskilda personer, med små resurser att vidta motåtgrder, behandlas som potentiellt kriminella medan de verkligt kriminella säkerligen kommer att finna vägar att kringgå sådan här spaning, ty den som har anledning att dölja sina förehavanden kommer säkerligen anstränga sig för att göra det. Eller hur?

Och sedan kan man ju alltid råka skriva något som man menar vara oskyldigt, men som kan vantolkas till något allvarligt skyldigt. Jag hoppas verkligen att vi i vår tid kan hantera saker bättre än på medeltiden, men även i vår tid har saker på vissa områden behandlats på ett sådant sätt att det kan liknas vid häxprocesser, allt efter vad tidsandan tänker och framförallt känner just vid tillfället. Det är väldigt lätt att se spöken på områden där man är rädd för något.

Anm: Ändringar avser spåkliga rättelser och förtydliganden, alltså inget väsentligt nytt i inlägget.
Senast redigerad av 5 mattiaswp, redigerad totalt 22 gång.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag tycker det här är skrämmande. Det är ju en lag som rör grundläggande mänskliga rättigheter, "var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens." som det heter i Europakonventionen. FRA-lagen stör maktbalansen i Sverige, den tar makt ifrån folket och ger den till staten. Det här är en mycket viktig och stor principiell fråga. Hur stor makt ska vi överlåta till staten? Vilka befogenheter ska de ha och under vilka omständigheter?

Själva tanken med bordläggningen var väl att det skulle ge tid till mer debatt. Men det senaste året har det varit nästan totalt tyst i den offentliga debatten. En del bloggar och nörd-forum som det här har tagit upp frågan. Men gammelmedia har tigit. Varför har det inte varit mer debatt i frågan och vad kan vi göra för att ändra på det?

Läs för övrigt http://pawal.blipp.com/integritet/creeper-bortfiltrerad
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Protestera, de kan ta sin FRA-lag och stoppa upp nånstans tycker jag.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mattiaswp skrev:Var det Norge eller Sverige som var den sista Sovjetstaten???
Fast US är väl värst numera ändå med "Homeland Security" och diverse lagstiftning runt (misstänkt/påstådd) terrorism...
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:
Fast US är väl värst numera ändå med "Homeland Security" och diverse lagstiftning runt (misstänkt/påstådd) terrorism...
Jadu, Homeland Security har då inget vidare rykte enligt de amerikaner jag brukar prata med.
Användarvisningsbild
mattiaswp

Inlägg av mattiaswp »

Lars skrev:Jag tycker det här är skrämmande. Det är ju en lag som rör grundläggande mänskliga rättigheter, "var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens." som det heter i Europakonventionen. FRA-lagen stör maktbalansen i Sverige, den tar makt ifrån folket och ger den till staten. Det här är en mycket viktig och stor principiell fråga. Hur stor makt ska vi överlåta till staten? Vilka befogenheter ska de ha och under vilka omständigheter?
(Även FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna tar upp ovannämnda mänskliga rättighet i artikel 12)

Varje begränsning av individens frihet och egen omdömesrätt är ett omyndigförklarande av denne i någon grad. Därför bör samhället inskränka individens integritet och frihet så litet som möjligt. Men det kräver att varje individ förverkligar lagen inom sig, dvs att man med ett adekvat konsekvensmedvetande gör klart för sig vad ens handlingar leder till, så att yttre lagar inte blir nödvändiga. Varje individ som gör sig opålitlig eller farlig för sin omgivning gör att yttre lagar och myndighetsingripanden blir nödvändiga. Och det medför att alla individer, skyldiga eller oskyldiga, blir opålitliga, och tvingas underställa sig dessa yttre lagar, trots eget förstånd som skulle kunna göra lagen överflödig. Men det är inget giltigt skäl för att stifta lagar eller tillämpa dem på ett sätt som kränker individens mänskliga rättigheter och integritet. Det är lagstiftarnas skyldighet att utforma lagar på ett sådant sätt att dessa kränkningar inte tillåts utan vidare. Dessvärre har vi i allmänna val godkänt lagstiftare som brister i nödvändig kunskap och medmänsklig respekt. Eller så har de allvarliga problem med att komma fram till bättre lösningar. Varje individ är ansvarig för samhällsutvecklingen: Den som stjäl, bidrar till att utveckla ett tjyv- och rövarsamhälle. Varje individ som låter bli att stjäla, bidrar till att skapa en trygg situation för oss alla. Du, ja just du som läser detta, har ocskå ett ansvar för hur du bidrar till samhällsutvecklingen.

Vem skyddar oss mot lagstiftare och lagutövare som inte ser till vårt eget bästa med den respekt som vi har rätt att kräva? Det måste vi själva göra. Ingen annan kommer att göra det, eller ens skaffa sig nödvändigt omdöme för den saken. Det är vår sak att stävja ett för högt uttag av befogenheter över oss. Helt enkelt: Avkräv dem en anständig nivå på deras befogenheter. Samhället är inget självändamål, utan är till för sina medborgares gemensamma behov. Och då skall det skötas på ett sådant sätt att vi inte kränks eller omyndigförklaras av det. Det skall finnas utrymme för eget omdöme.

"Hur stor makt ska vi överlåta till staten? Vilka befogenheter ska de ha och under vilka omständigheter?" Den debatten slutar aldrig, och om den slutar, så dör demokratin. Ju mindre befogenheter samhället behöver ha över individen, desto bättre, men det kräver att varje individ inte skapar ett behov av dessa befogenheter. Det första man kan kräva är att man inte skaffar sig överdrivna befogenheter och att de inte kränker mänskliga rättigheter och värdighet. Det inbegriper att man inte behandlar sina medborgare som potentiella brottslingar utan vidare. Myndigheter som kräver utökade befogenheter skall man se upp med. De ser först och främst sina egna behov för att kunna utöva sitt jobb och ser inte alltid vilket pris den enskilde medborgaren får betala, eller så kompromissar de med det. Ett övergripande etiskt ansvar för utvecklingen krävs. Ja, man måste nog vara vaken hela tiden.
DimensionX skrev:
farmfield skrev:
Jadu, Homeland Security har då inget vidare rykte enligt de amerikaner jag brukar prata med.
Det landet är ju ett praktexempel på ett land som inte respekterar andra länders medborgares mänskliga rättigheter. Behöver jag ta några exempel? Fångläger på främmande mark där normala lagar och mänsklig anständighet är satta ur spel. Det är åtskilliga artiklar i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som bryts. Och det jag nämnde ovan om myndigheter, som i första hand ser sina egna behov av effektiva verktyg, gäller nog även detta land.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"