vulfgar skrev:Bor man långt ut så kan ju resorna äta upp en del av hyresbesparingen också. Allt hänger ju fortfarande på vilken ort det gäller. Jag tänker mej att det är lite skillnad både när det gäller priser och annat i tex Stockholm och Arjeplog. Vilken ort man bor på kan man kanske inte göra så mycket åt, där får man då titta på boendeformer eller försöka dra ner på annat.
Jag fick för ett antal år sedan jobb på en mindre ort i småland. Vänliga människor och idylliskt. Bra på alla sätt och vis. Hyrde en lägenhet (ca 50 Kvm) för ungefär hälften av vad det kostade att bo i Götet. Reskostnaderna till jobbet var också minimala ( 5 minuters gångväg). Men hela mitt sociala liv fanns någon annanstans. Jag veckopendlade och höll på så i två år. Två bra år. Sen flyttade jag hem igen. Och där stod man utan jobb. Det ordnade sig i alla fall. Det funkar när man är ung.
I mitt fall var det så att jag hade bostad men inget jobb - och man fick ta skeden i vacker hand. Tänk då fallet att man har jobb men ingen bostad - ska man behöva flytta då bara för att det saknas (någorlunda billiga) bostäder. Det är märkligt. Det borde gå att bygga fler billiga lägenheter. Alla har inte råd att bo på Norra Älvstranden eller Linnégatan eller på Södermalm. Alla vill säkert inte det heller. Men dom som vill...
För att inte tala om hur bostadsrättspriserna har trissats upp de senaste åren. Jag har en kompis som bor i Masthugget. På åtta år har priset på hans bostadsrätt ökat med över 230 %. Alltså
ökningen är så hög. Han gjorde sitt livs affär, och jag är glad för hans del, med det visar också på en osund bostadsmarknad.
Några tankar bara...