webdac+utf-8
webdac+utf-8
Hej !
Har lagt upp en så kallad webdav server, där min flickväns outlook puschar ut hennes kalender i .ics format.
Problet är att det inte verkar fungera med åöä. Om jag tror att det har nått med teckensnittet att göra, kan jag vara på rätt spår då? eller är jag ute och cyklar?
Nån som vet hur man kan kolla vilket teckensnitt som används och hur man ev ändrar det?
Har lagt upp en så kallad webdav server, där min flickväns outlook puschar ut hennes kalender i .ics format.
Problet är att det inte verkar fungera med åöä. Om jag tror att det har nått med teckensnittet att göra, kan jag vara på rätt spår då? eller är jag ute och cyklar?
Nån som vet hur man kan kolla vilket teckensnitt som används och hur man ev ändrar det?
Re: webdac+utf-8
Kan mycket väl ha något med teckenkodningen att göra.
Vad använder du dig utav för webdav-server?
Vad använder du dig utav för webdav-server?
uhm, apache antar jag, följde denna guide:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=119228
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=119228
Jo, det är Apache och dess (web)dav modul du använder.
Här kommer vad som är en gissning från min sida. Jag vet att det gäller för Apache generellt och jag gissar på att även torde vara tillämpbart när man kör webdav.
För att se vad utdelningen anger för teckenkodning så kan du utdelningen adress i Firefox och välja Tools --> Page info, eller motsvarande i annan webbläsare. Du kan ändra den teckenkodning som används genom sätta en AddDefaultCharset någonstans mellan <Location ...> och </Location>.
Här kommer vad som är en gissning från min sida. Jag vet att det gäller för Apache generellt och jag gissar på att även torde vara tillämpbart när man kör webdav.
För att se vad utdelningen anger för teckenkodning så kan du utdelningen adress i Firefox och välja Tools --> Page info, eller motsvarande i annan webbläsare. Du kan ändra den teckenkodning som används genom sätta en AddDefaultCharset någonstans mellan <Location ...> och </Location>.
får inte til ldet riktigt, har ändrat i /etc/apache2/apache2.conf och startat om tjänsten, men det står iallafall ISO-8859-1 som kodning. Är det nån annan fil som jag skall ändra i?
Hmm, tittade just lite närmare på den dokumentation jag själv länkade till :-)
Verkar inte som om man kan sätta AddDefaultCharset från en <Location ...>
Pröva att sätta upp en <Directory ...> som pekar på motsvarande folder, fast då med sökvägen i filsystemet, och sätta en AddDefaultCharset däri.
Verkar inte som om man kan sätta AddDefaultCharset från en <Location ...>
Pröva att sätta upp en <Directory ...> som pekar på motsvarande folder, fast då med sökvägen i filsystemet, och sätta en AddDefaultCharset däri.
ok......
Har aldrig gjort några avancerade saker i apache förut, så har du nån liten guide, eller utförligare beskrivning att dela med dig av?
Men jag tänkte på en sak. Det är ju en fil som ligger där, spelar det nån roll vilken teckenkodning sidan har då? om jag tex skulle lägga en txt fil där och sedan ha nån konstig kodning på sidan, skulle alla tecken bli konstiga då också ?
Har aldrig gjort några avancerade saker i apache förut, så har du nån liten guide, eller utförligare beskrivning att dela med dig av?
Men jag tänkte på en sak. Det är ju en fil som ligger där, spelar det nån roll vilken teckenkodning sidan har då? om jag tex skulle lägga en txt fil där och sedan ha nån konstig kodning på sidan, skulle alla tecken bli konstiga då också ?
Måhända senare i veckan. Känner inte riktigt att jag har tid/ork nu. Förhoppningsvis kan någon annan tänka sig att göra en pedagogisk insats redan nu dock :-)look2 skrev: Har aldrig gjort några avancerade saker i apache förut, så har du nån liten guide, eller utförligare beskrivning att dela med dig av?
[/quote]look2 skrev: Men jag tänkte på en sak. Det är ju en fil som ligger där, spelar det nån roll vilken teckenkodning sidan har då? om jag tex skulle lägga en txt
fil där och sedan ha nån konstig kodning på sidan, skulle alla tecken bli konstiga då också ?
Hmm, nu ska vi se om jag har förstått frågan rätt. Sätter du en AddDefaultCharset så påverkar det alla icke-binära filer i den mappen (och neråt) som inte skickar sina egna http-headers. Däremot är det förstås fullt möjligt att aktivt definiera en annan AddDefaultCharset för en specifik undermapp.
alltså kan det påverka hur en fil som ligger på en webserver tolkas?
Om jag tex skulle tanka upp en fil till en...hmmm, amerikans server, som använder sig av en amerikansk teckenkodning på servern, så är det inte alls säkert att åöä i den filen ser korrekt ut när jag tittar på filen från servern?
Menade inte att du skulle skriva nått (du får gärna göra det) utan tänkte om det fanns nån befintlig dokumentation som du kunnde länka till. De tidigare länkarna har inte hjälpt mig så mycket på traven, blev mest förvirrad av det
Om jag tex skulle tanka upp en fil till en...hmmm, amerikans server, som använder sig av en amerikansk teckenkodning på servern, så är det inte alls säkert att åöä i den filen ser korrekt ut när jag tittar på filen från servern?
Menade inte att du skulle skriva nått (du får gärna göra det) utan tänkte om det fanns nån befintlig dokumentation som du kunnde länka till. De tidigare länkarna har inte hjälpt mig så mycket på traven, blev mest förvirrad av det
När datorn sparar ren text i en fil så gör den det med en viss teckenkodning. För att ett annat program sen ska kunna läsa filen rätt behöver programmet ifråga veta vilken kodningen som texten är kodad med. Då textfiler inte innehåller någon metainformation om hur de är sparade så behövs det att informationen om teckenkodning förmedlar på något annat sätt.look2 skrev:alltså kan det påverka hur en fil som ligger på en webserver tolkas?
I webbsammanhang lösa detta, och en del andra dylika problem, med att webbservern tillsammans med en fil även svarar med en uppsättning http-headers. En av dessa headers ger möjlighet för webbservern att tala om för webbläsaren vilken teckenkodning som är aktuell för filen den skickar. Det är denna http-header vi vill styra med hjälp utav AddDefaultCharset.
När det kommer till html-kod, som i allra högsta grad är text, finns det möjlighet att i <head>-sektionen ange information om teckenkodning. Detta är dock en rätt begränsad möjlighet i praktiken, då webbläsare i regel hellre lyssnar på vad webbservern direkt har att säga. Med andra ord, kommer det motstridiga uppgifter i http-headern och html-koden så vinner informationen i http-headern.
Även om jag inte just nu har något specifikt dokument att peka på så vill jag nog ändå föreslå att du letar efter något generellt om hur Apache konfigurationsfiler är uppbyggda. När väl den pusselbiten har fallit på plats så tenderar Apache:s egna dokumentation, som jag länkade till ovan, helt plötsligt att inte bara bli begriplig utan dessutom riktigt matnyttig.look2 skrev: Menade inte att du skulle skriva nått (du får gärna göra det) utan tänkte om det fanns nån befintlig dokumentation som du kunnde länka till. De tidigare länkarna har inte hjälpt mig så mycket på traven, blev mest förvirrad av det
ok, får ta och kolla igenom den dokumentationen igen, och se om jag blir något klokare.
har nu kollat lite mer, kanske någon kan hjälpa mig att komma vidare.
Jag tror att det är google som inte klarar av det helt enkelt.
Det verkar som att outlook automatiskt sparar filen kodad i utf-8
Det fungerar bra att öppna filen i outlook på en annan dator.
När jag kollar i filen direkt på servern ser det ok ut
Om jag laddar ner filen och kollar så ser det ok ut
Om jag skriver med åöä på tex index.html så fungerar det bra och syns, så min gissning är att det är google som av nån anledning inte klarar av att tyda teckenen? Eller är jag ute och cyklar? Skulle detta kunna gå att fixa på något sätt ?
Jag tror att det är google som inte klarar av det helt enkelt.
Det verkar som att outlook automatiskt sparar filen kodad i utf-8
Det fungerar bra att öppna filen i outlook på en annan dator.
När jag kollar i filen direkt på servern ser det ok ut
Om jag laddar ner filen och kollar så ser det ok ut
Om jag skriver med åöä på tex index.html så fungerar det bra och syns, så min gissning är att det är google som av nån anledning inte klarar av att tyda teckenen? Eller är jag ute och cyklar? Skulle detta kunna gå att fixa på något sätt ?
Har testat ytterligare en sak.
Tankade ner .ics filen och importerade den i google. Då fungerade det med åäö...
Tankade ner .ics filen och importerade den i google. Då fungerade det med åäö...
Härligt att det löste sig!
Ledsen om jag ledde in dig lite på fel spår. Fast vem vet, måhända lyckades du snappa om något om Apache som du kan ha nytta av i ett annat tillfälle :-)
Ledsen om jag ledde in dig lite på fel spår. Fast vem vet, måhända lyckades du snappa om något om Apache som du kan ha nytta av i ett annat tillfälle :-)
Nja, skulle väl inte säga att det är löst. Ville bara dela med mig av mina resultat så kanske nån kan komma med fler ideér.
Problemet är ju att jag manuellt måste importera filen så fort nånting har ändrat sig.
Så fort hon bokar in ett nytt möte så måste jag tanka ner filen och importera den i google.
Tanken är ju att det skall ske med automatik, ungefär som en RSS-feed. Så fort hon ändrar nånting i kalendern,
så ändras det i filen som ligger på servern och google läser av den filen med jämna mellanrum.
Men det är det som jag tycker är så mystiskt, att det fungerar när man importerar filen, men inte annars.
Problemet är ju att jag manuellt måste importera filen så fort nånting har ändrat sig.
Så fort hon bokar in ett nytt möte så måste jag tanka ner filen och importera den i google.
Tanken är ju att det skall ske med automatik, ungefär som en RSS-feed. Så fort hon ändrar nånting i kalendern,
så ändras det i filen som ligger på servern och google läser av den filen med jämna mellanrum.
Men det är det som jag tycker är så mystiskt, att det fungerar när man importerar filen, men inte annars.
Ahh, då är jag med i leken. Hade ingen aning om vad en ics-fil var, eller att det vart ett steg som behövdes göra varje gång.
Tror förövrigt att jag har sysslat för lite med just detta för att kunna bidra med någon mer hjälp.
Tror förövrigt att jag har sysslat för lite med just detta för att kunna bidra med någon mer hjälp.
mmm, hittade rfc'n för ical. http://www.ietf.org/rfc/rfc2445.txt
Skall se om man kan hitta nått matnyttigt där.
Har googlat runt mycket på detta, men antingen så är det bara jag som försöker göra detta. eller så är jag dålig på att googla...
Skall se om man kan hitta nått matnyttigt där.
Har googlat runt mycket på detta, men antingen så är det bara jag som försöker göra detta. eller så är jag dålig på att googla...
[halv löst]Re: webdac+utf-8
Löste det på ett annat sätt. Inte helt optimalt och inte lika kul som att snickra en egen lösning.
Men google har tydligen utvecklat en programvara för att synca outlook mot gcal. Så jag använder mig av det nu.
Men google har tydligen utvecklat en programvara för att synca outlook mot gcal. Så jag använder mig av det nu.