Tänkte bara skryta lite:
Lyckades i helgen få mina föräldrar (60+) byta till ubuntu efter 5 minuters förevisning. Deras allmänna intryck var att det var snyggare och inte så svårt att använda. Morsan är van datoranvändare och körde terminalprogram på 80-talet så där var det inga problem med nyheter. Farsan vande sig ganska snabbt. Eventuell support får bli via vnc.
/PB
Skryt!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Skryt!
Härligt att höra!
Mina föräldrar kör också ubuntu, men dom hade ingen windowsvana innan så det gick verkligen smidigt. Jag tror det hade varit svårare med windows bla pga av risk för virus och spyware mm.

Mina föräldrar kör också ubuntu, men dom hade ingen windowsvana innan så det gick verkligen smidigt. Jag tror det hade varit svårare med windows bla pga av risk för virus och spyware mm.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
HUR.....kan du med att skryta i detta forum?pbodin skrev:Tänkte bara skryta lite:
Lyckades i helgen få mina föräldrar (60+) byta till ubuntu efter 5 minuters förevisning. Deras allmänna intryck var att det var snyggare och inte så svårt att använda. Morsan är van datoranvändare och körde terminalprogram på 80-talet så där var det inga problem med nyheter. Farsan vande sig ganska snabbt. Eventuell support får bli via vnc.
/PB

Jag tappade koncepterna helt och hållet när jag läste detta förfärliga medgivande.
Hmmm, koncepter, det påminner mig om när jag blev hyllad av en mindre (läs större) skara beundrare 2005 när jag visade mina färdigheter i att lyssna på Carola utan att må illa i mer än 5 min. Jag tänkte, de är snälla men några autografer blir det minsann inte, det tröttar min handled för mycket, vilket slöseri dessutom.
Skämt åsido.

Det var kul att höra att det gick så pass smidigt för dem att börja med Ubuntu, nästan smidigare än det gick för mig i början till och med.

Jag har inte ens lyckats få mina päron över till Ubuntu och dom är inte 50 fyllda ännu.
Dom har enormt bra argument..
Pappa som har en kortare bakgrund med UNIX kan knappt kolla sin mail. Han envisas med att jobbdatorn måste se likadan ut som hemma annars blir det allt för förvirrande för honom påstår han.
Min kära mor tycker ju att Windows fungerar bra. (Kanske är sant, om man bortser från regelbundna samtal från en arg mor som är smått frustrerad över att datorn är seg, den bara tänker, suspekta popup rutor dyker upp och programmen beter sig inte som dom ska. Kan tänka mig att den yngre mannen (Läs: lillebror) i hushållet som surfar på siter han inte borde.
)
Edit:
Farsan har iofs en dator i garaget med Xubuntu som han aldrig använder. Tanken är att när han kommer sig för ska ha ett register över alla miljoner reservdelar osv.
Dom har enormt bra argument..

Pappa som har en kortare bakgrund med UNIX kan knappt kolla sin mail. Han envisas med att jobbdatorn måste se likadan ut som hemma annars blir det allt för förvirrande för honom påstår han.
Min kära mor tycker ju att Windows fungerar bra. (Kanske är sant, om man bortser från regelbundna samtal från en arg mor som är smått frustrerad över att datorn är seg, den bara tänker, suspekta popup rutor dyker upp och programmen beter sig inte som dom ska. Kan tänka mig att den yngre mannen (Läs: lillebror) i hushållet som surfar på siter han inte borde.

Edit:
Farsan har iofs en dator i garaget med Xubuntu som han aldrig använder. Tanken är att när han kommer sig för ska ha ett register över alla miljoner reservdelar osv.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Svårt att vara profet i sin hemstad..
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Få se när sambon köper en ny till sig. Då blir det en ren installation av den gamla med så många småspel jag kan hitta
och sen iväg till mor min.