boot loader problem (fedora / ubuntu)
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
boot loader problem (fedora / ubuntu)
Jag har kört dual boot med vista och ubuntu och ubuntu's boot loader har funkat bra...
Tills jag för någon dag sen installerade fedora på en andra linux partition med Grub's boot loader (ovetandes om att den installerade en annan boot loader). Visst hittar den också vista, men jag kan inte längre boota Ubuntu.. ?
borde jag skaffa en annan boot loader t ex Lilo? och isf hur installerar jag den så att man kan boota 3 OS?
tacksam för hjälp!
Tills jag för någon dag sen installerade fedora på en andra linux partition med Grub's boot loader (ovetandes om att den installerade en annan boot loader). Visst hittar den också vista, men jag kan inte längre boota Ubuntu.. ?
borde jag skaffa en annan boot loader t ex Lilo? och isf hur installerar jag den så att man kan boota 3 OS?
tacksam för hjälp!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: boot loader problem (fedora / ubuntu)
Nä, det ska inte behövas någon annan boot-loader. Använder Fedora också Grub? I så fall kan du enkelt lägga till Ubuntu i Fedoras motsvarighet till /boot/grub/menu.lst. Exakt vad som ska stå där beror lite på...
-
Oh okej... antar att jag ska skriva in min ubuntupartition där nånstans typ sda3 eller vad det nu blir... jag får väl googla runt lite om menu.lst och se om jag hittar nåt..
ja grafisk grub boot loader använder fedora 9 preview iaf.
tack för svar.
ja grafisk grub boot loader använder fedora 9 preview iaf.
tack för svar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Fedoras motsvarighet till /boot/grub/menu.lst är /boot/grub/grub.conf
Så länge det inte ändrats nyligen i alla fall.
Så länge det inte ändrats nyligen i alla fall.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
- maths57
Det finns ganska många trådar om Grub och menu.lst här på forumet. Så "googla" här istället.
Så här ser en post ut i min menu.lst. Det är den kärnan jag startar som standard.

Kod: Markera allt
title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=e067b7db-dafe-4544-99e2-831ea38e27ef ro quiet locale=sv_SE
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet
- title: leta reda på vad kärnan i Ubuntu heter och ange det eller skriv bara Ubuntu. Ett namn blir bra.
- root: det är här magin sker. Ange var Ubuntu finns. Är det t ex på den andra hårddiskens första partition blir det (hd1,0).
- kernel: ange sökvägen till kärnan. Det brukar ligga i /boot eller nåt. Borde kunna hitta uppgifter om det i Ubuntus menu.lst.
- initrd: ange sökvägen till initrd.img. Borde kunna hitta uppgifter om det i Ubuntus menu.lst.
-
Tack! får väl se om jag får det att funka.. har bara ett litet problem till "[användarnamn] is not in the sudoers file. This incident will be reported" när jag försöker köra "sudo"
Ha provat och lägga till mig i adm grupp osv som jag har sett att man tydligen ska göra, men inget verkar funka (har såklart även loggat ut och in / rebootat mellan försöken) jag kan inte logga in som root heller.. har root nåt standard password? för jag har inte angett något iaf.
Ha provat och lägga till mig i adm grupp osv som jag har sett att man tydligen ska göra, men inget verkar funka (har såklart även loggat ut och in / rebootat mellan försöken) jag kan inte logga in som root heller.. har root nåt standard password? för jag har inte angett något iaf.
-
btw.. jag har både grub.conf och menu.lst i min /boot/grub :S
- maths57
I Ubuntu är det bara den första användaren man skapar som automatiskt kan köra sudo och utföra administrativa sysslor. Användare man lägger till efter det, får inte detta privilegium. Det går att lägga till användare till sudo, men det är lite meckande. Så logga in som den första användaren!