SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det går tekniska att ha samma /home och ofta fungerar det men inget jag rekommenderar.

Det finns saker som kan ställa till problem.
Konfigurationsfilerna blir då gemensamma och kör man med olika versioner av ett program så kan man få kompabilitetsproblem.
Rättigheter kan också bli ett problem men har man t.ex bara en användare per system så ska det fungera utan att man ska behöva tänka till. Men det går att komma runt det problemet t.ex med maskning (umask) och grupptillhörigheter.

Om du nu ska ha ett riktigt system som du är rädd om och två "testsystem" så tycker jag istället att du installerar testsystemen utan separat /home eller att testsystemen delar på en egen /home.

Ja, du skapar swap med den första installationen. Sen för de övriga installationerna väljer du ut den befintliga swap-partitionen ist att skapa en ny.

Du kommer att se detta med utökad (extended) partition när du installerar nu när du är medveten om det. Du har Vista nu och den ligger på en primär partition. Du kommer att behöva en utökad också så det innebär att du kan skapa två primära till, sen är det stopp. Om du väljer att använda dig av en eller två primärpartitioner så lägg systempartitionen (/) för din viktiga installation där.
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Henrik Jansson »

OK, tack för svaret! Mycket bra beskrivning!
Henrik Jansson

Jag har stött på problem..  ??? Jag försökte krympa windowspartitionen i windows vista. Men det gick inte så bra.. C är på 178 GB, varav 137 Gb är ledigt. Jag valde "krymp volym" men kunde bara få loss max 48,72 Gb. Alldeles innan hade jag defragmenterat hårddisken i ett par timmar.
Jag vill få loss 128 Gb till ubuntu och lämna 50 kvar till windows vista. Hur ska jag göra?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Körde du klart defrag? Har knapp kört Vista, däremot "uppgraderat" från Vista till XP :D

I XP visas en grafisk bild och där kan man se om det är rent. I vissa fall finns kluster som inte går att flytta och som då ligger och spärrar. Möjligen, om man har en installationsdisk, så kanske man kan köra defrag därifrån.
Henrik Jansson

Ja, jag körde klart defragmenteringen, hårddisken tystnade och det stog att jag senast hade kört 20:49 idag.. (iochförsig stod det att jag hade kört förra natten också, vilket jag inte hade gjort.. datorn var inte ens på då..) Det är många underliga meddelande i windows vista.. Vista suger verkligen och jag har också funderat på att uppgradera till XP faktiskt  ;) Men nu när jag har smakat på ubuntu så vill jag hellre ha det tror jag.
I Vista visas ingen grafisk bild, inte ens när jag defragmenterade. Jag hade windows 98 på min förra dator, som var på 266 Mhz, 4gb hd, 194 Mb ram, och det funkade faktiskt bättre än det här.. Vista är verkligen ett fiasko.
Tror du det funkar om jag laddar ner ett sånt där särskilt program för diskpartition? eller kan jag krympa hårddisken mer under ubuntuinstallationen istället?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kör in Ubuntus Live och se om GParted kan krympa den bättre. Börja med att inte verkställa! Om det verkar gå, ta dig då en funderare på vad du absolut inte får förlora om det går snett och backa upp det först innan du verkställer krympningen. Nu är det många som krympt Vista-partitionen med GParted och har inte sett till nån som kvaddat partitionen men man tar alltid en liten risk när man partitionerar.
Henrik Jansson

Hej igen! Det funkade att krympa windowspartitionen i gparted.
Nu håller jag på att installera, men har stött på lite problem med partitioneringen. Jag ville ju dela upp hårddisken i flera delar..
80Gb /home
20Gb /
1 Gb swap

och sen några delar där jag vill testa olika ubuntuversioner. Tänkte börja med att installera på en lite del på 14 Gb utan separat home.
Jag försökte ordna alla partitionerna vid första installationerna, så att den viktigaste ligger i början sen, därför skrev jag in en på 14 med ett /
Men då klagar datorn på att det finns 2 st /. Hur ska jag göra? Ska dom heta nåt annat?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

När man anger "/" och "/home" osv så gäller det vart partitionerna ska monteras i systemet du installerar för tillfället. Partitioner som du tänkt använda till andra installationer kan du låta vara så länge. Skapa din 14GiB-partition men du behöver inte ange vart den ska monteras.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du kan bara installera ett system i taget.
Så bara t.ex en root (/), eventuellt en home (/home), etc
Henrik Jansson

jaha ok, men kan jag ordna dom andra partitionerna vid den första installationen om jag inte anger nån monteringspunkt på dom? jag funderade bara på om det va bra att dela upp allt nu när hårddisken är defragmenterad och windows är krymt, eller kvittar det?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om du vill strukturera upp hur du vill ha det i slutändan så använd GParted.
Därefter kan du peka ut partitionerna som vill installera på och koppla till monteringspunkter. Men som sagt bara ett system per installation.
Henrik Jansson

Ok, tack för hjälpen! nu är ubuntu 7.10 installerat, och det fungerar!
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitioner

Inlägg av nicefinger »

Försöker krympa en windowspartition på en disk jag kopplat in, men det vill sig inte.
Startade upp windows och kollade; det ska finnas 70 GB ledigt på /dev/sdb5.
Skärmbild--dev-sdb - GParted.png
Skärmbild--dev-sdb - GParted.png (41.05 KiB) Visad 5793 gånger
Högerklick-info ger
Skärmbild-Information om -dev-sdb5.png
Skärmbild-Information om -dev-sdb5.png (24.74 KiB) Visad 5790 gånger
Inte heller inifrån XP lyckades jag. Ej heller från en Linux Mint Live-cd :'(
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Borde fungera med Ubuntu Live CD.
Har en USB-disk som ger samma resultat om du visar. Startade upp Hardys live, avmonterade disken i GParted och då gick det att ändra storlek. Tycker att det borde fungerat efter avmontering i detta fall även utan live.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Konstigt är det. Man kan gå in på disken och öppna filerna. Verkar inte trasig.
Har gjort defrag och felkontroll från window$.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Jag har ju en Gutsy-Live -cd liggande som jag kan testa med. Borde inte bli nån skillnad mot Mint tycker jag.
Window$ XP ligger installerat på /dev/sdb1 om nu det kan spela roll.
Disken är kopplad som "cable select" på samma PATA-kabel som min vanliga disk (som jag bootar Ubuntu ifrån).
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det ser helt ok ut. Antar att diskarna är byglade som CS. Var länge sen jag körde CS men då behövde man bygla dem.

Nu vet jag inte vilken GParted version som Minten har men kan kanske vara en problemkälla. Annars, som sista utväg finns ju GParted Live CD. Det bara ska gå att minska partitionen, åtminstone från Liven.
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

nu behöver jag hjälp, jag har totalt kaos på datorn känns det som. jag gjorde en helt clean ubuntu installation i förrgår och rensade bort mitt gamla windows men sen dagen efter köpte min flickvän en ny mobiltelefon åt mig och den behöver tydligen windows för att fungera (har startat tråd för att få reda på om det går att kirra i ubuntu men inte fått svar på ett par dagar), så jag installerade windows xp preformence idition (en utrensad xp med bara det nödvändigaste). som vanligt strulade windows redan vid installationen (som det ALLTID har gjort alla 10000000 gånger som jag formaterat datorn och är en av mängder av anledningar till att jag nu sitter med linux istället) och vägrade känna av internetanslutningen. jag försökte då gå över till ubuntu och hämta de drivisar som enventuellt behövdes för att då upptäcka att (det jääävla!!) windows hade tagit över datorn helt! den kände inte ens av min ubuntu installation längre. jag gick då in med nån rutten textbaserad ubuntu-installationsskiva och kollade lite i partitionerna. jag rensade bort hela windows och startade och fick då meddelandet att det var "operating system error". nu har jag fått installera ubuntu även på min största partition fast att jag redan har en installation på den partition som jag gjort särskilt försystemet.

Nu till frågorna: kan jag ta bort den installation som jag nyss gjort av ubuntu och köra på den som jag installerade i förrgår (är inne på den nu så den fungerar)? och sen.... hur ska jag göra för att installera windows utan att det äter upp min dator inifrån?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tesla skrev:nu behöver jag hjälp, jag har totalt kaos på datorn känns det som. jag gjorde en helt clean ubuntu installation i förrgår och rensade bort mitt gamla windows men sen dagen efter köpte min flickvän en ny mobiltelefon åt mig och den behöver tydligen windows för att fungera (har startat tråd för att få reda på om det går att kirra i ubuntu men inte fått svar på ett par dagar), så jag installerade windows xp preformence idition (en utrensad xp med bara det nödvändigaste). som vanligt strulade windows redan vid installationen (som det ALLTID har gjort alla 10000000 gånger som jag formaterat datorn och är en av mängder av anledningar till att jag nu sitter med linux istället) och vägrade känna av internetanslutningen. jag försökte då gå över till ubuntu och hämta de drivisar som enventuellt behövdes för att då upptäcka att (det jääävla!!) windows hade tagit över datorn helt! den kände inte ens av min ubuntu installation längre. jag gick då in med nån rutten textbaserad ubuntu-installationsskiva och kollade lite i partitionerna. jag rensade bort hela windows och startade och fick då meddelandet att det var "operating system error". nu har jag fått installera ubuntu även på min största partition fast att jag redan har en installation på den partition som jag gjort särskilt försystemet.

Nu till frågorna: kan jag ta bort den installation som jag nyss gjort av ubuntu och köra på den som jag installerade i förrgår (är inne på den nu så den fungerar)? och sen.... hur ska jag göra för att installera windows utan att det äter upp min dator inifrån?
När du installerat Windows lär du installera om GRUB eftersom den har blivit överskriven av Windows hänslyslösa starthanterare.
fisfia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av fisfia »

Hej!

Jag tänkte partitionera om hårddisken för att installera en annan distrobution. Men får fel när det gått ungefär en timme på partitioneringen. Såhär ser loggen ut:

http://pastebin.com/m691efc4e

//FiA
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"