Tips: DVI och uppdateringsfrekvens.

godz

Tips: DVI och uppdateringsfrekvens.

Inlägg av godz »

Hej,
Jag har under en längre tid haft problem med bilden på min plasma TV, kopplad som sekundär skärm till datorn. Under rörelser i sidled så flackade (dvs bilden hänger inte riktigt me) bilden en aning, vilket inte alls syntes på min 19" LCD skärm. Har försökt allt möjligt, trodde först att det var grafikkorts relaterat och att det hängde ihop med att jag gjord dual monitors. Gjorde några glxgears -printfps tester på vardera desktop och båda låg på ca 3000-5000, plasman snäppet bättre tom.

Började ändra på allt möjligt och testa olika options i xorg.conf. Upplösningen på plasman är 1024x768 och uppdateringshastigheten 75 Hz. Jag testade att tvinga uppdateringshastigheten till något lägre, 60 Hz, och plötlisgt var problemet borta! Givetvis överlycklig!

Dvs i xorg.conf under Section "Screen":

Modes "1280x768_60" "1024x768_60" "800x600_60" "640x480_60"

Ptoblemet om man inte sätter _60 är att högsta möjliga används och mycket riktigt såg jag sedan i instruktionerna att när DVI användes rekomenderades något lägre frekvens. Plasman är en Andersson, men samma plasma-panel används i flera skärmar, så jag inbillar mig att det finns andra som har sett av det här problemet.

Jag har försökt att googla något om detta, men inte kunnat hitta någon. Så jag hoppas att detta inlägget alltid kan hjälpa någon stackare där ute.

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"