Har installerat Ubuntu 7.10 ikväll. Allt har fungerat felfritt än så länge..nästan...
Kan börja med lite info...kör på en IBM T41. (Laptop). Dockstation + extern skärm.
Skärmupplösningen går enbart att ha på max 1024x768 under System->Inställningar->Skärmupplösning vilket är max på den bärbaras skärm.
Men nu när jag har extern skärm så kan jag ha större upplösning. Kan dock inte sätta högre än 1024. Default så är det i alla fall en högre upplösning. Men den övre menyn i Ubuntu (panelen) sträcker sig inte ut över hela skrivbordet. Och om jag till exempel spelar en film i VLC så ser jag bara bild inom 1024x768 området. Ej utöver detta. Panelen där nere kan jag dra ut till höger kanten.
Någon som har något tips på vad jag kan testa?
Storlek på skrivbord (skärmupplösning)
Re: Storlek på skrivbord (skärmupplösning)
Hej och välkommen hit!
Vad jag har hört så har den nya ubuntuversionen, 8.04, ett mycket bättre stöd för hantering av olika skärmar och upplösningar än 7.10. Då det bara är 4 dagar kvar tills den kommer på riktigt är den fullt körbar redan idag, jag kör den själv utan problem, fast Kubuntu.
Vad har du för grafikkort?
Om du startar "Hanteraren för proprietära drivrutinet" eller vad den nu kallas, ser du då något som har med grafikkort att göra?
Vad jag har hört så har den nya ubuntuversionen, 8.04, ett mycket bättre stöd för hantering av olika skärmar och upplösningar än 7.10. Då det bara är 4 dagar kvar tills den kommer på riktigt är den fullt körbar redan idag, jag kör den själv utan problem, fast Kubuntu.
Vad har du för grafikkort?
Om du startar "Hanteraren för proprietära drivrutinet" eller vad den nu kallas, ser du då något som har med grafikkort att göra?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Re: Storlek på skrivbord (skärmupplösning)
Har lekt omkring bland skrämar och upplösningar. Och nu används hela skärmen. Vet inte riktigt vad jag gjorde så att det fungerar. Men men...
Men nu laggar det när man scrollar i Firefox m.m istället. Verkar inte som att mitt grafikkort är ordentligt installerat. Ska kika vidare på det...
Jag har ett ATI RADEON kort i den....
Tack för ditt svar!...
Men nu laggar det när man scrollar i Firefox m.m istället. Verkar inte som att mitt grafikkort är ordentligt installerat. Ska kika vidare på det...
Jag har ett ATI RADEON kort i den....
Tack för ditt svar!...