Mygga i sovrummet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
vonfisen

Mygga i sovrummet

Inlägg av vonfisen »

Hej

Kör en ventrilo server som app i ubuntu på ett visst port nr. Användare av denna vent serv är en World of warcraft guild.
Nu har vi råkat ut för en som inte kan ta ett nej för ett svar och tråkar oss med att logga in och ut konstant. Vi byter kanal pass och vent pass port nr och bannar ip i vent. ( har någon som läcker passen på ett eller annat sätt )
Problemet är att jag har börjat hata DHCP för fanskapet (ursäkta) byter ip address oftare än vad det finns löss på en hund. Har skrivit till denna persons ISP och skickat med ventrilo loggen. Vilket resulterade (tror jag) i att han bytte ISP.

Nu till min fråga går det att logga trafiken till en port och om det går hur går jag till väga.
Vill ha reda på mac adressen för att kunna se om det är samma person eller om det är flera som loggar in med samma anv namn. För att kunna skcka iväg ett till fint mail till abuse.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Mygga i sovrummet

Inlägg av andol »

MAC-adress är bara något man ser inom sitt eget lokala nätverk.
vonfisen

Inlägg av vonfisen »

Gisses det är det för trött nu tror jag.

Finns det något annat sätt att se om det är samma maskin som återkommer så jag kan knyta ip +maskin för att få ett starkare fall att skicka iväg.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Det enda tips jag kan ge är att se till att hålla koll på loggarna för ventservern, samt att vara nog med att serverns klocka går rätt. För att kunna matcha person med ip-adresser så behöver ISP:n veta klockslag.

I övrigt så finns det egentligen inte så mycket mer att göra än försöka vara än noggrannare med lösenordet för kanalen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"