Tptest server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Raoulen

Tptest server

Inlägg av Raoulen »

Tjenare, sitter o pillar lite och vill sätta upp en TPtestserver som gör att vi kan testa hur bra hastighet alla har i vårat nät. När jag har kollat så hittar jag bara klienter o inte server versioner.
nån som vet var man hittar o hur man gör för att sätta upp en TPtestserver?

*EDIT: Jag har lyckats få upp en TPtestserver nu utan några problem, men jag kan inte ha igång brandväggen för att även om jag öppnar rätt port så slumpar TPtestservern port sen när den börjar hastighets testet. nån som vet hur man löser problemet utan att döda brandväggen helt?
googlah
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Tptest server

Inlägg av googlah »

Det skulle vara ett plus om du kunde berätta vilken dist du körde, och på vilket sätt du har konfiguerat detta "test". Finns mängder med varianter!
Raoulen

Inlägg av Raoulen »

Själva TPtest servern e ju bara en application som man inte kan ställa in på nått sätt vad jag vet iaf. men sen e ju inte jag den bästa på sånt heller. själva problemet e vad jag skall göra i IPtables för att hålla rätt portar öppna, programmet initierar igenom port 1640 men sen så slumpas det en port när den skall börja med överföringen.

kan man inte knyta en application till iptables på nått sätt så att rätt port öppnas bara för dettta programmet, eller på nått sätt lägga programet i nån sorts virituell dmz i burken så att alla kan komma åt de programmet på alla portar men inget annat i burken?
googlah
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av googlah »

Tjena,

Vad jag vet så är Iptables helt öppet så länge du inte konfiguerat den att vara stängd. Jag kör en server, och Iptables är väl installerat antar jag? Jag har inte behövt pillrat med portar när något ska in/ut mot internet, så jag tror det inte det ska behövas. Ev. har du en router kan det behövas ställas in där.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"