Extremt lågt ljud

0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Hej!

Jag använder ubuntu 6.10 på min bärbara shg Note 7520/SE. Jag får inget ljud från högtalarna och om jag har i hörlurar så blir ljudet mycket svagt.

Jag har kört alsamixer och kollat att allt är på där. Med lspci får jag:

Kod: Markera allt

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
I volym kontrollen kan jag välja mellan två olika enheter: HDA Intel (Alsa mixer) och Realtek ALC883 (OSS mixer). Även här är alla reglage på topp.

Moderkortet är Intel 945PM. När jag försöker stänga av datorn så laddar den ur, men stänger aldrig av sig. Jag får göra det själv genom att hålla inne power-knappen till strömmen stängs av, kanske har något med moderkortet att göra?

Tack på förhand!
0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Nån som har något tips om hur man skulle kunna lösa detta problem? E mycket irriterande men jag kan tyvärr inte så mycket om ubuntu och linux själv än för att veta var jag skall börja.

Skulle vara mycket tacksam för svar!
Okänd

Extremt lågt ljud

Inlägg av Okänd »

Du kan ju prova att köra alsamixer och kontrollera så att inga kanaler du använder är nerdragna som standard. Detta brukar vara ett ganska vanligt "problem".

P.S Du måste köra alsamixer från Terminalen.
0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Har kört alsamixer i terminalen och PCM, Front, Line, CD och Mic är i topp! Det enda jag inte kan ändra är IEC958, Input So och Input So. Övrig information som jag får från alsamixer är: Alsamixer v1.0.11, Card: HDA Intel, Chip: Realtek ALC883, View: [Playback] Capture All, Item: IEC958.

Skulle verkligen vilja få detta att fungera, det är det enda som håller mig kvar vid att inte gå över helt från windows!
Okänd

Extremt lågt ljud

Inlägg av Okänd »

installera "gnome-alsamixer"-paketet och kolla så att du ser alla möjliga kanaler på ljudkortet. Jag tycker att du borde ha en "master"-regel t ex. Kollar det gör du under "egenskaper".
Okänd

Extremt lågt ljud

Inlägg av Okänd »

Så du har provat att höja allt du kan i alsamixer då eller? Även sånt som inte verkar ha med saken att göra?
0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Har nu installerat gnome-alsamixer och kollat alla reglage där. Fanns ingen "master" reglage. Men alla andra reglage är i topp!

Har även kollat allt i alsamixer och allt som jag kan höja har jag höjt till max.

Fortfarande hör jag inget ljud från högtalarna på datorn och när jag har i hörlurarna så kommer det ljud med det är knappt hörbart!
Okänd

Extremt lågt ljud

Inlägg av Okänd »

Från vad jag läsa på https://launchpad.net/distros/ubuntu/ed ... +bug/47755 så verkar det defentivt vara en bugg och om du inte vill vänta på att ett paket ska komma till Ubuntu kan du ju alltid prova att kompilera det själv :).

Att tanka ner ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/a ... c1.tar.bz2 och köra

./configure
make
sudo make install
borde vara tillräckligt men eftersom jag inte har ditt ljudkort så kan jag inte testa det.
0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Tack så mycket för hjälpen! Tyvärr så är jag inte särskilt haj på hur man skall göra detta. Packade upp filen, gick in i katalogen och skrev ./configure men då fick jag detta meddelande:

checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
Sedan blev det även fel när man skulle skriva make. Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag håller på med :/
Okänd

Extremt lågt ljud

Inlägg av Okänd »

[quote="0des^"]Tack så mycket för hjälpen! Tyvärr så är jag inte särskilt haj på hur man skall göra detta. Packade upp filen, gick in i katalogen och skrev ./configure men då fick jag detta meddelande:

checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
Sedan blev det även fel när man skulle skriva make. Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag håller på med :/[/quote]
Prova att installera paketet build-essential (ett paket som innehåller ett flertal paket som behövs när man ska kompilera program (som vi gör nu)).
0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Efter att ha installerat build-essential paketet så gick det att installera paketet för ljudkortet. Men fortfarande kvarstår problemet.

Har kollat i alsamixer återigen efter installationen att inget är mutat eller nerdraget. Allt som jag kan ändra är på och på 100%.
Okänd

Extremt lågt ljud

Inlägg av Okänd »

Startade du om ljudsystemet alternativt datorn när du var färdig? Om inte, så prova det :)
0des^

Extremt lågt ljud

Inlägg av 0des^ »

Märkte att det fungerade nu :) Tack så hemskt mycket för hjälpen!
bernt
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Extremt lågt ljud

Inlägg av bernt »

Kör på Ubuntu 6.10 och får detta felet efter ./configure

The file /usr/src/linux/include/linux/version.h does not exist.
Please install the package with full kernel sources for your distribution
or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel
sources (default is /usr/src/linux).

Vad är det som saknas?

Mvh
/Bernt
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Extremt lågt ljud

Inlägg av Erik Andrén »

[quote="bernt"]Kör på Ubuntu 6.10 och får detta felet efter ./configure

The file /usr/src/linux/include/linux/version.h does not exist.
Please install the package with full kernel sources for your distribution
or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel
sources (default is /usr/src/linux).

Vad är det som saknas?

Mvh
/Bernt[/quote]
Du måste antagligen ladda ned kernel source paketet, alltså linuxkärnan i källkodsform.
astorod

Extremt lågt ljud

Inlägg av astorod »

[quote="tomplast"]Startade du om ljudsystemet alternativt datorn när du var färdig? Om inte, så prova det :)[/quote]
Hej!

Min dator är också tyst efter att ha installerat VLC. Har laddat ner filen du gav tips på och ska testa.
Men, jag undrar hur man gör för att starta om ljudsystemet?
Att starta om datorn det fick jag nog av när jag körde Windows.

:cool:

//jo
...en gör så gôtt en kan....
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"