maxim. skrev:Jag tänkte att rsync (med koden precis över) kopierar över alla filer från orginalet till full_backup och om en fil (som är oändrad) redan finns i full_backup så ersätts den av den nyöverförda. Och så tänkte jag att --compare-dest skulle se till att bara kopiera över de nya/ändrade filerna. Eftersom jag har ganska stor backup så tar det ganska lång tid att föra över alla filer till min (usb-kopplade) backup.
Hela idén med rsync är att den bara kopierar precis så mycket som behövs. Du måste inte ha med --compare-dest för att få det beteendet. Den använder du om du har ytterligare en katalogstruktur att jämföra med, typ så här:
Kod: Markera allt
rsync -a --compare-dest=../gammal_backup orginalet/ ny_backup
Då kopieras bara filer från
orginalet till
ny_backup som inte redan finns i varken
gammal_backup eller
ny_backup.
maxim. skrev:Bonus fråga: -z (packar filerna när rsync skickar de). Jag undrar: kommer de vara packade på backupen? Och förlorar man nått i kvalitet om man använder -z ?
Om du använder -z så komprimeras filerna innan de skickas och avkomprimeras när de kommer fram. Det är användbart om man gör rsync mellan olika datorer och anslutningen mellan dem är långsam.
Men rsync:ar du inom samma dator så är -z bara slöseri med processorkraft.