WPA-PSK

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
degus

WPA-PSK

Inlägg av degus »

Jo hej.

Jag har efter mycket stull lyckats installera ndiswrapper/ndisgkt, och min trådlösa drivrutin. och det funkar så långt..

jaha sen skrev jag in essid , som passtyp fanns bara ascii och hex. provade ändå med passet till trådlösa nätverket men det funkade inte..

efter att ha tittat runt på en del sidor så har jag nu fixat wpa_supplicant.conf så den ser ut så här.

Kod: Markera allt

network={
ssid="Mirage"
#psk="************"
proto=WPA
key-mgmt=WPA-PSK
psk=enJävklaMassaHex
}
jag testar å köra

sudo wpa_supplicant -dndiswrapper -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf
får bara som svar

trying to assosiate with blablabla(ssid="mirage" freq=*****)
Authentication with 00:00:00:00:00:00 timed out.
behöver lite nya ideer på hur man kan gå till väga.. ska jag installera nått speciellt för att få wpa-psk att funka?
tacksam för alla svar..

vill verkligen kunna gå ut på nätet med ubuntu bara längtar....
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

WPA-PSK

Inlägg av netsampler »

Har en gamla Acer bärbar och jag enbart installerade network-manager-gnome på, startade om datorn och fick igång det trådlösa nätet med WPA-PSK. Kör med Ubuntu 6.10.

Hade visst strul först, men det var mjukvaran i routern som strulade. Efter en ny firmwire så fungerade det.
netsampler
boje

SV: WPA-PSK

Inlägg av boje »

netsampler skrev: Har en gamla Acer bärbar och jag enbart installerade network-manager-gnome på, startade om datorn och fick igång det trådlösa nätet med WPA-PSK. Kör med Ubuntu 6.10.

Hade visst strul först, men det var mjukvaran i routern som strulade. Efter en ny firmwire så fungerade det.
Hur har du gjort? Jag har försökt men inte lyckats.

Mvh Patrik
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"