Dell Inspiron 1525

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Bowmore

SV: Dell Inspiron 1525

Inlägg av Bowmore »

Dock har jag inte klurat ut hur man avaktiverar tutchpaden, så den stör en del när man skriver.
Kommentera bort de tre wacom-sektionerna i /etc/X11/xorg.conf
Jag har bara en sak att klaga på, G-partet krashade ofta.
Kommer att fixa sig när du plockat ner alla updates
Om datorn kommer med Vista, använd INTE Acronis Disk Director för att partitionera. Den sabbade upp mina partitioner, och tog bort alla dem
Skämmande! Acronis är enda som jag sett går ut och säger att de klarar den senaste ntfs-versionen!

Platsar nog med en kommentar i hårdvaruregistret-HVR också :)
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/board,164.0.html
2GooD

Inlägg av 2GooD »

magne s skrev: Datorn kom till sist, fast det tog lite tid med utkörningen. Jag lovade ju en rapport på hur datorn funkar, så här kommer en liten rapport.
Kul att höra! Mina erfarenheter finns (på engelska) i Dell-kategorin på min min blogg. Eftersom jag snålade på CPU så har jag ett annat trådlöst nätverkskort så det fick jag dona med lite.
Klon

Inlägg av Klon »

hej jag hade själv tänkt köpa dells 1525 har ni fått igång compiz på er laptop ?

//Christian
magne s
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Hej Klon!

Jodå, jag har Compiz igång, och det lirar ganska hyfsat faktiskt. Några småbuggar här och var, men inte så det stör till vardags.

För att starta Compiz behöver man kringgå svartliste-testet.

Kod: Markera allt

SKIP_CHECKS=yes
i filen ~./config/compiz/compiz-manager. Du behöver nog skapa filen själv, men det är ju lätt.

Tyvärr går det ju inte med video när Compiz är igång, så man får stänga Compiz först.

//magnus
Tobb@
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Dell Inspiron 1525

Inlägg av Tobb@ »

Hej!

Såg denna tråden som handlade just om en Inspiron 1525 som jag är lite sugen på att Köpa.

Testade idag Ubuntu 8.04 Hardy Heron och där verkar nu compiz fungera som det ska för ett Intel x3100 grafikkort eller hade jag bara ren tur ?

Går det beställa en Inspiron 1525 med Ubuntu medföljande istället för Windows ? eller är det bara utlandet det gäller ?

Till dig som skapade tråden, Du har haft dator ett tag nu, Är du fortfarande lika nöjd med den ?
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Jag har försökt hitta information om Hardy med x3100 och Compiz, men inte kunnat hitta nåt som säger att det ska funka. Men om det funkar för dig, så finns ju möjligheten att det kan fungera smärtfritt sen med Hardy LTS!

Tyvärr kan man inte köpa den med Ubuntu förinstallerat i Sverige, än. Hoppas att det kommer. Jag tror inte ens man kan köpa den utan Windows tyvärr.

Dell har ju släppt egna Ubuntu-versioner, men jag kör på den vanliga Ubuntu Desktop 7.10. Fungerar riktigt hyfsat. Lite småbuggar med Compiz-effekterna. Någon liten bugg med det trådlösa, men det funkar i stort sett alltid. Hårdvaran presterar en hel del, och med Ubuntu går det i ett shysst tempo!
Med Hardy lär det gå ännu bättre! Kort sagt, jag är helnöjd med hårdvaran. Nästan lika nöjd med hur den lirar Ubuntu.

Tobb@, fungerar videouppspelning tillsammans med Compiz i Hardy Beta?

Ha det!
//magnus
Tobb@
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Tobb@ »

magne s skrev:
Tobb@, fungerar videouppspelning tillsammans med Compiz i Hardy Beta?

Ha det!
//magnus
Japp det gör det ! Compiz är tillomed påslaget från start.

Det finns ju ochså Dell Vostro 1500 att köpa som är något billigare och har bättre garant som standard samt att man kan välja till ett värre grafikkort tex. GeForce 8400 eller 8600 kortet.

Är lite sugen på en sån med, Men men avaktar en stund till innan jag beställer en bärbar.
Hassebo

Inlägg av Hassebo »

magne s: Tjenare. Jag är bra sugen att slå till på en Dell Inspiron 1525 också. Jag har dock läst i nån recension att datorn kan ha en tendens att bli högljudd. Har du märkt något av det eller är det kanske mer aktuellt på de 1525'er med "klenare" processorer i konfigurationen?
magne s
Kontakt:

Inlägg av magne s »

Tjenare Hassebo!

Nej, jag kan inte påstå att den är högljudd. Den låter förvisso mer än min HP Pavillion, men det beror på att fläkten är mindre och således går på högre varv. Men låter så att det stör, det gör det inte! Så om inte nåt program fastnar på 100% är den tyst och go. Den blir rätt varm dock, spec över minnena.

//magnus
Hassebo

Inlägg av Hassebo »

magne s: Oki, låter ju bra. Tänkte nog slå till på en konfiguration med T8300 processor, 4 gb ram och 320 gb hårddisk. Landar på dryga 9000 vilket känns som ett riktigt bra pris, främst om den håller tyst ljudnivå.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"