Kortkomando för byte av upplösning?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Kortkomando för byte av upplösning?

Inlägg av jansson »

Hej.

Jag skulle vilja ställa in ubuntu på något vis så att jag kan växla mellan två specifika upplösningar på ett enkelt sätt. Tex ett kortkomando typ "Ctrl > ö" eller nått.

Jag har tv:n inkopplad till datorn och den är en 16:9 medans den vanliga skärmen är 4:3. Så jag måste ändra upplösning varje gång jag ska titta på film (har datorn som DVD spelare så det blir ganska ofta).

Jag har ett ati - kort och jag har försökt hitta ett komando i aticonfig som ställer in upplösningen men inte hittat något.
Om det fanns skulle man ju kanske göra ett skript som helt enkelt ger det kommandot när det körs. Och ställa in scriptet att köras när jag ger jag ger kortkomandot. Så fall skulle det ju vara bra att ha ett komando som talar om den nuvarande upplösningen så man slipper 2 kortkomandon, ett för ena upplösningen och ett för den andra.

Någon som har någon idé på hur man skulle kunna göra?
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Kortkomando för byte av upplösning?

Inlägg av Konservburk »

Du kan använda ctrl+numpad_plus och ctrl+numpad_minus. Om inte det duger för dig så går det att ordna ett skript som använder kommandot xrandr för att ändra upplösning.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Kortkomando för byte av upplösning?

Inlägg av jansson »

Tack så mycket. Det fungerar jättebra. Ställde in två kortkomandon i "System settings > accessibility" som ändrar upplösningen till 1280x768 respektive 1280x1024.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"