och så den andra rutans detaljerAnvändarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 644-rättigheter och får inte vara skrivbar för andra anvädare.
så gott som alla problem jag ställts inför hittils har jag löst på egen hand, men detta har jag bara försökt lite grann med, men det är mig övermäktigt. det jag provade (som kanske förstörde ännu mer, vad vet jag) var att i felsäkert terminalläge prova det omvända mot det jag gjorde tidigare alltsådetaljer:
/etc/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and utmp
/etc/gdm/PreSession/Default: Running: /usr/X11R6/bin/sessreg -a -w /var/logwtmp -u /var/log/utmp -x "/var/lib/gdm/: 0.Xservers" -h "" -l ":0" "jesper"
etc/gdm/Xsession: Beginning session startup...
(gnome-session:4609): libgnomevfs-WARNING **:Unable to create ~/.gnome2 directory: Ã…tkomst nekas
kunde inte skapa användarspecifik gnome konfigurationskatalog "/home/jesper/.gnome2/": Ã…tkomst nekas
Kod: Markera allt
sudo mv /old_home /home
Nu frågar jag alltså: Vad göra? det är ingen katastrof om jag måste installera om ubuntu, inte heller om jag måste göra helt nya användare. /home innehöll knappt några viktiga saker. men det vore ju trevligt att slippa installera om, har ju hunnit trixa en del.
jo, och jag kollade på denna guide (säkert inget fel på den, bara man följer den...)
http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/ ... partition/