Hej!
Har precis lagt över homekatalogen till en egen partition efter anvisningar på en ubuntusida och allting verkar fungera. Men nu vill jag dubbelkolla att min homekatalog verkligen ligger på den partitionen (sda3), hur kan jag göra detta inuti Ubuntu?
Plats för homekatalog
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Plats för homekatalog
Om du installerar gparted genom System/Administration/Pakethanteraren Synaptic så ser du vilka partitioner du har och vad dom heter.
Du startar gparted genom System/Administration/Partitionsredigeraren
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ZX Spectrum skrev:Om du installerar gparted genom System/Administration/Pakethanteraren Synaptic så ser du vilka partitioner du har och vad dom heter.
Kan jag även där bekräfta att homekatalogen ligger på den partitionen då?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ja, det ska stämma.b99andla skrev:ZX Spectrum skrev:Om du installerar gparted genom System/Administration/Pakethanteraren Synaptic så ser du vilka partitioner du har och vad dom heter.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ZX Spectrum skrev:Ja, det ska stämma.b99andla skrev:ZX Spectrum skrev:Om du installerar gparted genom System/Administration/Pakethanteraren Synaptic så ser du vilka partitioner du har och vad dom heter.
Det stämde alldeles utmärkt, tusen tack!
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
annars kan man köra
utan flaggor eller argument i en terminal, så ser man vad som är monterat och var.
Kod: Markera allt
mount
vanum est vobis ante lucem surgere