Kubuntu 8.4 nyinstalerat. Problem med ljud och compiz
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kubuntu 8.4 nyinstalerat. Problem med ljud och compiz
Tjena.
Uppgraderade till Kubuntu 8.4 nyss, kunde inte bärga mig.
Det värkar fungera bra, nexuiz (spelet) fungerar till och med vilket det inte gjorde i 7.10 (För mig alltså).
Men jag får inget ljud. Varken i nexuiz, amarok eller test funktionen i inställningarna för ljud i KDE (Något annat har jag inte testat, men jag gissar att det är samma där).
Jag har ingen aning om var jag ska börja leta, någon som kan ge mig lite tips?
Sen så går det heller inte att instalera Compiz. I hardy har dom lagt till en sån där applikation som dom har haft i Gnome nu ett tag. Där man kan välja mellan några olika nivåer på mägnden effekter och helt enkelt bara klicka på en knapp så instaleras compiz automatiskt. Men när jag klickar på den knappen så får jag medelandet:
"There was an error commiting changes. Possibly there was a problem downloading some packages or the commit would break packages."
Någon som vet nått användbart här?
Uppgraderade till Kubuntu 8.4 nyss, kunde inte bärga mig.
Det värkar fungera bra, nexuiz (spelet) fungerar till och med vilket det inte gjorde i 7.10 (För mig alltså).
Men jag får inget ljud. Varken i nexuiz, amarok eller test funktionen i inställningarna för ljud i KDE (Något annat har jag inte testat, men jag gissar att det är samma där).
Jag har ingen aning om var jag ska börja leta, någon som kan ge mig lite tips?
Sen så går det heller inte att instalera Compiz. I hardy har dom lagt till en sån där applikation som dom har haft i Gnome nu ett tag. Där man kan välja mellan några olika nivåer på mägnden effekter och helt enkelt bara klicka på en knapp så instaleras compiz automatiskt. Men när jag klickar på den knappen så får jag medelandet:
"There was an error commiting changes. Possibly there was a problem downloading some packages or the commit would break packages."
Någon som vet nått användbart här?
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Re: Kubuntu 8.4 nyinstalerat. Problem med ljud och compiz
Gratulerar till en bra uppgradering
8.94 is really something 
Vad har du för något ljudkort?
För Compiz-fusion, testa med att installera compizconfig-settings-manager fusion-icon compiz-kde
Nu har du alla inställnigsmöjligheter ifrån System > Inställningar > Advanced desktop.... menyn.

Vad har du för något ljudkort?
För Compiz-fusion, testa med att installera compizconfig-settings-manager fusion-icon compiz-kde
Kod: Markera allt
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager fusion-icon compiz-kde
-
Ljudkort = Sigmatel STAC9220
Instalerade det du sa ocg jag får fram inställningarna. Desutom står det att jag har "cosutm effects" i "k-meny > system > Desktop effects"
Men jag kan inte få fram några effekter överhuvud taget. Den ända skilnaden jag kan få, är att förnster dekorationerna försvinner när jag väljer compiz istället för Kwin i den där "compiz fusion icon" saken.
Instalerade det du sa ocg jag får fram inställningarna. Desutom står det att jag har "cosutm effects" i "k-meny > system > Desktop effects"
Men jag kan inte få fram några effekter överhuvud taget. Den ända skilnaden jag kan få, är att förnster dekorationerna försvinner när jag väljer compiz istället för Kwin i den där "compiz fusion icon" saken.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Aha,
testa att köra compiz --replace i en terminal och posta vad den svarar här.
Ska kolla upp ljudet.
testa att köra compiz --replace i en terminal och posta vad den svarar här.
Ska kolla upp ljudet.
-
Kod: Markera allt
micke@micke-desktop:~$ compiz --replace
Checking for Xgl: not present.
Detected PCI ID for VGA: 01:00.0 0300: 1002:5b62 (prog-if 00 [VGA controller])
Checking for texture_from_pixmap: not present.
Trying again with indirect rendering:
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Comparing resolution (1280x1024) to maximum 3D texture size (2048): Passed.
Checking for nVidia: not present.
Checking for FBConfig: present.
Checking for Xgl: not present.
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No GLXFBConfig for default depth, this isn't going to work.
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Failed to manage screen: 0
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No manageable screens found on display :0.0
-
värt att nämna kan vara att jag har 2 skärmar.
En vanlig 4:3 lcd skärm från dell via vga, och en 16:9 lcd TV via DVI. Jag har en hel del problem med att dom kör widescreen resp. 4:3.
Jag har hört att det är dåligt med stöd för dubbla skärmar i compiz.
En vanlig 4:3 lcd skärm från dell via vga, och en 16:9 lcd TV via DVI. Jag har en hel del problem med att dom kör widescreen resp. 4:3.
Jag har hört att det är dåligt med stöd för dubbla skärmar i compiz.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Hu har du konfiguerat skärmarna? Clone? Saparate?
-
Förut hade jag clone. Vilket var default i Gusty när jag instalerade det. Men så höll jag på jättelänge med att få ordning på det där iom att det inte var så bra med clone när jag hade olika format på skärmarna (16:9 och 4:3). Till slut lyckades det lösa sig så att jag fick "mirror". Men det blir liksom sån här "slide-effekt" lr vad jag ska säga. Jag kan inte se hela skrivbordet (bilden) på TV utan den flyttar sig vart efter jag rör musen.
Problemet är att jag inte kan få igång varken catalyst control center lr KDE:s "monitor & display" i settings. Så jag kan inte ändra något.
För övrigt lade jag till följande i xorg.conf:
Section "Extensions"
Option "Composite" "1"
EndSection
Men det hjälpte inte.
Problemet är att jag inte kan få igång varken catalyst control center lr KDE:s "monitor & display" i settings. Så jag kan inte ändra något.
För övrigt lade jag till följande i xorg.conf:
Section "Extensions"
Option "Composite" "1"
EndSection
Men det hjälpte inte.
-
Jag testade att boota med den andra kärnan. Det finns nämligen två att välja mellan i grub. .16 och .14 tror jag det var.
.16 var default och den jag kört med fram tills nu.
I .14 så fungerar ljudet men grafiken laggar. I Gusty kunde jag inte spela avancerade 3-d spel och när jag markerade med musen på skrivbordet så hängde inte rutan med pekaren när den tog upp mer än halva skärmen. I .14 får jag samma sak med markeringen. Jag får igång spel, men det laggar så mycket som det bara går.
Någon som vet hur jag ställer in så att .14-kärnan blir förval i grubb? Så kan jag använda den tills problemet med ljudet i .16 är löst. antingen av mig eller via uppdateringar.
.16 var default och den jag kört med fram tills nu.
I .14 så fungerar ljudet men grafiken laggar. I Gusty kunde jag inte spela avancerade 3-d spel och när jag markerade med musen på skrivbordet så hängde inte rutan med pekaren när den tog upp mer än halva skärmen. I .14 får jag samma sak med markeringen. Jag får igång spel, men det laggar så mycket som det bara går.
Någon som vet hur jag ställer in så att .14-kärnan blir förval i grubb? Så kan jag använda den tills problemet med ljudet i .16 är löst. antingen av mig eller via uppdateringar.
-
Nu har jag gjort en massa saker med grafik drivrutinen och xorg.conf och grejor. Ingen aning om vad, men compiz går iaf igång nu. Med det är inte mycket mer än det inte... Laggar som jag vet inte vad. kanske funkar när den stabila versionen av hardy kommer ut.
Det hoppas jag på med ljudet iaf, eftersom det funkade i den andra kärnan så borde det ju vara rimligt att anta att det kommer funka i båda i en stabil version.
Men tack för hjälpen iaf.
Det hoppas jag på med ljudet iaf, eftersom det funkade i den andra kärnan så borde det ju vara rimligt att anta att det kommer funka i båda i en stabil version.
Men tack för hjälpen iaf.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Det är många som fått problem med ATI kort vid uppgradering ifrån Gutsy till Hardy. KAnske är bättre med en ren insatallation?